کلاهبرداری صد میلیون تومانی

خرید کالا با چک های دزدی

پنج عضو باندی که با فریب بنکدارها و عمده‌فروشان خشکبار و برنج در شهرری و دیگر شهرها با چک‌های دزدی و جعلی از آنها صد میلیون تومان کالا خریده و کلاهبرداری کرده بودند، از سوی کارآگاهان پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران در شهرری دستگیر شدند.
کد خبر: ۵۳۴۹۹۹

متهمان با اجاره انبار و راه‌اندازی شرکت‌های باربری ساختگی، اموال را به انبارها منتقل کرده و سپس در بازار می‌فروختند.

به گزارش جام‌جم، چندی پیش مردی با حضور در پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران علیه مردی به اتهام کلاهبرداری میلیونی شکایت کرد.

شاکی با معرفی خود به عنوان بنکدار گفت:‌ در زمینه خرید و فروش خشکبار در ملکان آذربایجان شرقی فعالیت دارم. هفته گذشته مردی در تماس با دفتر کارم خود را صاحب فروشگاه بزرگ در تهران معرفی و پس از پرس و جو درباره قیمت خشکبار و نحوه خرید و فروش آن، عنوان کرد قصد خریدن چند تن خشکبار را دارد.

او در ادامه چند بار به دفتر کارم آمد و چند کیلو خشکبار خرید و قرار شد در مرحله بعدی کالای بیشتری سفارش دهد.

شاکی اضافه کرد: مرد خریدار بعد از چند روز به فروشگاهم آمد و سفارش 14 هزار و 872 کیلوگرم قیسی، 10هزار و 360 کیلوگرم مغز گردو و 20 هزار و 340 کیلوگرم آلبالو داد و روز بعد با تحویل گرفتن اجناس، چهار میلیون تومان پول نقد و 20 فقره چک به ارزش صد میلیون تومان، ارائه کرد.

کلاهبرداری صد میلیون تومانی

شاکی یادآور شد: مرد خریدار به کمک یک باربر اموال خریداری‌شده را تحویل گرفت و ساعاتی بعد هنگام نقد کردن چک‌ها متوجه شدم تعدادی از آنها جعلی و بخشی هم مسروقه بوده است.وقتی با تلفن همراهش تماس گرفتم، خاموش و آدرس دفتر کارش در شهرری نیز جعلی بود.

در این مرحله کارآگاهان پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران جستجو برای دستگیری مرد کلاهبردار و شناسایی همدستان احتمالی‌اش را آغاز کردند.

در ادامه تحقیقات افراد دیگری هم با حضور در مرکز پلیس شکایت‌های مشابهی را ارائه کردند. در تحقیق از این شاکیان معلوم شد، این افراد معامله‌های خود را در شهرستان یا تهران انجام داده و مرد شیاد همراه دو مرد دیگر از آنهابرنج و خشکبار خریده و در ازای آن چک جعلی یا مسروقه ارائه کرده‌اند.

در مرحله بعدی با چهره‌نگاری رایانه‌ای از شاکیان معلوم شد تصاویر به دست آمده با هم مطابقت دارد و این افراد با فریب بنکدارها و عمده‌فروشان، از آنها کلاهبرداری کرده‌اند.

چک‌های مردم در دست دزدهای شیاد

در ادامه تحقیقات، کارآگاهان پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران با استعلام از بانک‌ها متوجه شدند تعدادی از چک‌ها از سوی سارقان از خودروی افراد یا کیف آنها به سرقت رفته و بخشی از چک‌ها نیز مربوط به افرادی بوده که پیش از این فوت کرده‌اند و این چک‌ها از منازلشان سرقت شده است.

در مرحله دیگر، کارآگاهان اطلاع یافتند، متهمان فراری ابتدا کالاهای خریداری شده را به چند باربری منتقل و از آنجا به مکان‌های نامعلوم برده و در بازار فروخته‌اند.

کارآگاهان با حضور در این مراکز باربری متوجه شدند، این مراکز برای مدتی کوتاه به افرادی اجاره داده شده و آنها پس از مدتی ملک را به صاحبانشان تحویل داده‌اند.

جستجوی پلیس ادامه داشت تا این که هفته گذشته مردی با حضور در پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران شکایتی ارائه و عنوان کرد افرادی را که به عنوان خریدار خشکبار از وی کلاهبرداری کرده بودند، شناسایی کرده است.

دستگیری سه متهم

ماموران با اطلاعاتی که این مرد در اختیار آنها قرار داد، متوجه شدند متهمان فراری در رفت‌وآمد به یک باربری در جنوب شهر هستند.

بنابراین پاتوق‌های احتمالی متهمان را تحت نظر گرفتند تا سرانجام سه متهم را پیش از خروج از این مرکز شناسایی و دستگیر کردند.

متهمان با انتقال به پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران در شهرری، در بازجویی به کلاهبرداری چندصد میلیونی از عمده‌فروشان و بنکداری‌های فروش برنج و خشکبار در تهران و چند شهرستان اعتراف کردند.

اعتراف متهم

یکی از متهمان با اشاره به نحوه کلاهبرداری‌هایش گفت: من و همدستانم با شناسایی افرادی که در زمینه خرید و فروش خشکبار و برنج فعالیت می‌کردند، با آنها تماس می‌گرفتیم و خود را تاجر یا عمده‌فروش معرفی می‌کردیم.

متهم اضافه کرد: پس از جلب اعتماد این افراد، با پرداخت چک‌‌های مسروقه که از سارقان می‌خریدیم، کالاها را تحویل می‌گرفتیم و به کمک دو مرد دیگر به انبارهایی که اجاره و تبدیل به مرکز باربری کرده بودیم، منتقل می‌کردیم و سپس می‌فروختیم.

رییس پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران در شهرری با اشاره به این پرونده به خبرنگار ما گفت: در پی اعتراف متهمان به کلاهبرداری میلیونی از ده‌ها نفر، مخفیگاه دو مردی که در انتقال کالاها به مراکز باربری ساختگی و فروش آنها به سارقان کمک کرده بودند، شناسایی شد و هر دوی آنها دستگیر شدند.

وی افزود: متهمان با قرار قانونی روانه زندان شدند. تحقیقات تکمیلی از آنها برای مشخص شدن دیگر جرایمشان ادامه دارد.

سرهنگ رستمی در شهرری با هشدار به شهروندان از آنها خواست، هنگام معامله با افرادی که هیچ‌گونه شناختی از آنها ندارند، مراقب باشند و پیش از هرگونه خرید و فروش، از هویت و روند کاری آنها مطلع شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها