اجرای سراسری این طرح از 22 بهمن آغاز خواهد شد

کد رهگیری برای معاملات خودرو

بعد از تثبیت و متداول شدن استفاده از کد رهگیری در معاملات املاک، اکنون دولت در نظر دارد تا معاملات خودرو را نیز مشمول کد رهگیری کند.
کد خبر: ۵۲۵۰۱۲

به گزارش مهر، نیمه مهرماه سال 87 بود که وزارت بازرگانی وقت اعلام کرد که قرار است تمامی معاملات ملکی مجاز در بنگاه‌های معاملات ملکی، کد رهگیری دریافت کرده و به نوعی قدرت ردیابی در سیستم وجود داشته باشد که هر خانه‌ای در سراسر کشور معامله می‌شود، سوابق معامله آن در سیستمی متمرکز ثبت شده و اجازه سوءاستفاده به متخلفان از اراضی و املاک مردم داده نشود.

حال کار به جایی رسیده است که تقریبا تمامی بنگاه‌های معاملات ملکی در پایتخت و بسیاری از شهرستان‌ها و حتی روستاها، از این سیستم بهره می‌برند و خود را به این سامانه مجهز کرده‌اند، البته در مقابل فرهنگ استفاده از این سامانه نیز میان مردم جا افتاده است و اگر هم‌اکنون، بنگاه معاملات ملکی، این سامانه را در اختیار نداشته باشد یا به آن متصل نباشد، مردم اطمینان نمی‌کنند که آن را امین خود در انجام یک معامله ملکی قرار دهند.

حال دولت تصمیم گرفته است که سیستمی شبیه به این سامانه را برای انجام معاملات خودرو راه‌اندازی کند و البته توافق‌هایی را نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت با اتحادیه کشوری بنگاه‌داران اتومبیل انجام داده و بر این اساس قرار است که این سامانه هرچه زودتر و حتی در یکی دو هفته آینده به صورت پایلوت راه‌اندازی شود.

مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گویند که این سامانه در حال حاضر آماده شده است و پایلوت آن از ابتدای هفته‌ جاری در قرچک و ورامین پیاده‌سازی و اجرایی خواهد شد؛ ضمن این‌که پایلوت این طرح، بعد از دو هفته در شهر مشهد عملیاتی خواهد شد.

قفل سامانه بر معامله خودروهای سرقتی

محمود اعلایی، مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک راهبر که این شرکت وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت به نوعی مجری اجرای سامانه املاک و مستغلات کشور بود، می‌گوید: زمانی که یک فرد به هر بنگاه فروشنده اتومبیل مراجعه می‌کند، سامانه امکانی را فراهم خواهد کرد که ارتباط میان سامانه نیروی انتظامی و سامانه کد رهگیری خودرو برقرار شود.وی می‌افزاید: با ورود شماره پلاک خودروهای کارکرده و نیز شماره شاسی خودروهای صفرکیلومتر، اطلاعات خودرو روی صفحه نمایش داده می‌شود و در آن بصراحت مشخص است که خودرو سرقتی هست یا نیست یا شکایت دارد یا ندارد.

به گفته اعلایی، همچنین سامانه این امکان را فراهم می‌آورد که همزمان، پرداخت مفاصا حساب نیز در محل بنگاه خودرو میسر باشد و بعد از طی این مراحل، کد رهگیری صادر شود؛ در نهایت فرد خریدار برای گرفتن پروانه و سند خودرو به دفترخانه مراجعه می‌کند.

وی می‌افزاید: با ارائه کد رهگیری به هر معامله خودرو، دیگر امکان معامله با فرد دیگری روی آن سیستم بدون اطلاع فروشنده یا خریدار وجود ندارد و در واقع، این امکان از بین می‌رود که یک خودرو به چند نفر فروخته شود. در واقع، همان فرآیندی که روی معاملات مسکن در سامانه املاک و مستغلات صورت می‌گیرد، روی خودرو نیز پیاده‌سازی می‌شود.

به گفته مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، پایلوت راه‌اندازی سامانه معاملات خودرو، بزودی در مشهد خواهد بود و البته سامانه برای کل کشور نیز از 22 بهمن امسال افتتاح خواهد شد و بعد از آن، هر معامله‌ای که کد رهگیری خودرو نداشته باشد، حتما دارای غل و غش خواهد بود.

قولنامه‌های دستی حذف می‌شود

در این رابطه، حسن زمانی‌افشار، رئیس اتحادیه کشوری صنف فروشندگان و نمایشگاه‌داران اتومبیل نیز می‌گوید: این سامانه شرایطی را فراهم خواهد کرد که کلاهبرداران و سوءاستفاده‌کنندگان از خودرو دیگر جایگاهی در بازار معاملات خودرو نداشته باشند و معاملات به‌صورت رسمی صورت گیرد.

وی می‌افزاید: یکسان‌سازی فرآیند انجام معاملات خودرو، بالا بردن ضریب امنیت معاملات، استانداردسازی فعالیت واحدهای صنفی، جلوگیری از تخلفات و فروش یک خودرو به چند نفر، شفاف‌سازی اطلاعات خودرو و متعاملین، حفظ حق و حقوق اعضای دارای پروانه کسب، حذف قولنامه‌های دستی و سلیقه‌ای و متحدالشکل شدن آنها و افزایش اطمینان خریداران و فروشندگان نسبت به معاملات در نمایشگاه‌های اتومبیل دارای پروانه کسب از جمله مزایای این سیستم است.

به هرحال باید منتظر بود و دید آیا راه‌اندازی سامانه ثبت معاملات خودرو هم می‌تواند توفیق سامانه املاک و مستغلات را داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها