شکست مذاکرات کردها با دولت مرکزی عراق

شبکه الجزیره روز شنبه به نقل از مسئولان کردستان عراق اعلام کرد مذاکرات با دولت مرکزی درباره مناطق مورد اختلاف به شکست انجامید.
کد خبر: ۵۲۰۰۴۶

به گزارش ایرنا، مسئولان منطقه کردستان عراق اعلام کردند مذاکرات با دولت مرکزی برای پایان دادن به تنش امنیتی بین دو طرف به شکست انجامید. مسئولان کردستان گفتند، پس از آن‌که دولت مرکزی عراق بر لزوم باقی ماندن نیروهای عملیات دجله در مناطق مورد اختلاف اصرار کرد، مذاکرات دو طرف با شکست روبه‌رو شد. در همین حال مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان هم با مسئولان همه احزاب کرد دیدار کرد.

بر اساس این گزارش، اختلاف‌هایی بین منطقه کردستان با دولت مرکزی عراق درباره برخی مناطق در استان‌های کرکوک و دیاله از مدت‌ها قبل وجود داشته است. بر اساس توافق‌نامه‌ای که دو طرف در سال 2009 میلادی امضا کردند، مناطق مورد اختلاف دو طرف باید به صورت مشترک اداره شود، اما این اداره مشترک زیر نظر دولت مرکزی قرار دارد. طی هفته‌های اخیر و در پی تشکیل نیروهای «عملیات دجله» از سوی دولت مرکزی عراق برای انجام مسئولیت امنیت مناطق مورد نزاع با کردستان، تعداد زیادی از نیروهای پیشمرگ کرد با تجهیزات نظامی در اطراف مناطق مورد اختلاف بخصوص در شمال استان نفتخیز کرکوک مستقر شدند و همین امر تنش بین دو طرف را تشدید کرد.

نیروهای عملیات دجله توسط نوری المالکی، نخست‌وزیر تشکیل شده و مسئولیت اداره مناطق مورد مناقشه با اقلیم کردستان عراق را به عهده دارند و این چیزی است که مقامات منطقه کردستان عراق آن را نمی‌پذیرند. فواد حسین، مسئول دیوان ریاست اقلیم کردستان عراق با هشدار نسبت به احتمال آغاز جنگ میان دو طرف گفت: اوضاع به سوی بغرنج شدن به پیش می‌رود. وی گفت: در صورتی که جنگ روی دهد این تنها کردستان نیست که آسیب می‌بیند بلکه تمامی عراق متضرر خواهد شد. از سوی دیگر، حسین الشهرستانی، معاون نخست وزیر عراق اعلام کرده است: دولت مرکزی آغازگر درگیری نخواهد بود، اما اصرار دارد امنیت را در تمام کشور برقرار کند.

در همین حال نوری‌المالکی، نخست‌وزیر عراق با تاکید بر این‌که همگان باید برای خدمت به ملت عراق تلاش کنند، گفت: ما خواهان درگیری با اقلیم کردستان نیستیم و همگان خوب می‌دانند که در صورت درگیری، عواقب بسیار دردناکی برای همه عراقی‌ها به بار خواهد آمد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها