به علت کمبود بودجه

طرح ملی دمانس متوقف شد

رییس انجمن آلزایمر ایران گفت: طرح تحقیقاتی 10.66 جهت دستیابی به آمار مبتلایان در کشور و شناخت عوامل خطر از طرف دانشگاه کینگز لندن به ایران ارسال شده است که طرح مذکور در تعدادی از کشورها انجام شده است این در حالی است که در کشور ما فقط مرحله اول آن توسط انجمن انجام پذیرفته است و برای مراحل بعدی آن متاسفانه به دلیل نبود بودجه لازم طرح متوقف شده است.
کد خبر: ۵۱۹۷۴۸

دکتر معصومه صالحی با توجه به عدم وجود آمار دقیق از مبتلایان به دمانس و آلزایمر در کشور گفت: شناخت بیماری و از بین بردن شرم از ابراز آن بسیار حائز اهمیت است زیرا ۳۶ میلیون نفر در جهان مبتلا به دمانس و بیماری آلزایمر هستند بنابراین اطلاع رسانی و افزایش دانش جامعه نسبت به بیماری زمینه را برای تشخیص زود هنگام، درمان، مراقبت و حمایت از افراد مبتلا را فراهم می‌سازد.

وی افزود: عدم تشخیص زود هنگام موجب افزایش بار اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی سازمان‌های مرتبط و خانواده‌ها می‌شود.

توزیع پنج هزار بسته آموزشی بیماری آلزایمر

صالحی با بیان اینکه برای کاهش شرمساری باید آموزش و اطلاع‌رسانی را در اولویت دستور کار خود قرار داد، اظهارداشت: بر این اساس توسط انجمن آلزایمر حدود پنج هزار بسته آموزشی در برخی از مدارس توزیع گردید که بسیار موثر بوده و توسط خانواده‌ها مورد استقبال قرار گرفته بود اما متاسفانه به دلیل کمبود بودجه ادامه اجرای این طرح متوقف گردید.

رییس انجمن آلزایمر ایران با اشاره به اینکه در هر چهار ثانیه یک نفر در جهان به دمانس و آلزایمر مبتلا می‌شوند اما متاسفانه چنین آماری در خصوص کشور وجود ندارد، تصریح کرد: با توجه به رد افزایش جمعیت سالمندی تا ۴۰ سال آینده ۱۱۵ میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا می‌شوند و از بین ۱۹۳ کشور عضو سازمان بهداشت جهانی تنها هشت کشور طرح ملی دمانس را اجرا کرده‌‌اند که این نشان می‌دهد کشورها باید بیماری را در اولویت بهداشتی خود قرار دهند.

وی افزود: به دلیل کمبود بودجه وزارت بهداشت، انجمن آلزایمر ایران قادر به ارایه آمار و شناسایی عوامل خطر در کشور را ندارد.

صالحی با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته در این خصوص اظهارداشت: نامه‌ای در این خصوص به رییس جمهور ارسال شده است که تاکنون پاسخی دریافت نشده و هم‌چنین با ریاست مجلس شورای اسلامی و کمیسیون ‌های بهداشت و درمان و اجتماعی مجلس رایزنی به عمل آمده وطی جلسه‌ای با حضور معاونان درمان مقرر گردید ظرف ۶ ماه آینده روند بیماری و فعالیت‌های انجام شده برای آن به مجلس گزارش شود.

رییس انجمن آلزایمر ایران با توجه به اجرای طرح تحقیقاتی 10.66 برای دستیابی به آمار مبتلایان در کشور و شناسایی عوامل خطر، خاطرنشان کرد: اجرای این طرح در دستیابی به آمار، شناسایی عوامل خطر و کاهش درصد مبتلایان بسیار موثر است. در خصوص اجرای این طرح مسوولان انجمن با سازمان‌های بسیاری از جمله وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان بهزیستی و دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی وارد مذاکره شده است، اما متاسفانه هیچ یک از مراکز مذکور وارد مرحله اجرایی نشده‌اند.(خبرگزاری دانا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها