شکست صهیونیست‌ها در چند جبهه

صهیونیست‌ها از چهارشنبه حملات گسترده‌ای را به غزه آغاز کردند. صهیونیست‌ها که در گذشته حملات متعددی به غزه داشته‌اند در روزهای اخیر مجموعه گسترده‌ای از حملات هوایی، دریایی و زمینی را علیه غزه صورت داده‌اند که در نتیجه آن صدها فلسطینی شهید و زخمی شده‌اند.
کد خبر: ۵۱۶۷۰۶

هر چند که صهیونیست‌ها برآن بوده‌اند تا با این حملات از یک سو اقتدار نظامی خود و از سوی دیگر با تحریک کشورها به حمایت از این رژیم جایگاه جهانی خود را به نمایش گذارند اما روند تحولات حقایقی دیگر را آشکار می سازد.

نخست آنکه در حوزه نظامی صهیونیست‌ها نتوانسته‌اند ادعاهای برتری نظامی خود را به اثبات رسانند چنانکه پاسخ‌های موشکی مقاومت رعب و وحشت را بر صهیونیست‌ها حاکم ساخته است.

استفاده مقاومت از تسلیحات و موشک های پیشرفته نشان از توان بالای مقاومت دارد که به کابوسی برای صهیونیست‌ها مبدل شده است. این امر چنان بوده که حتی سران نظامی صهیونیست‌ها اذعان کرده‌اند که توان موشکی مقاومت، صهیونیست‌ها را غافلگیر کرده است.

دوم آنکه صهیونیست‌ها ادعا داشته‌اند که از توان اطلاعاتی بالایی برخوردار هستند و به نوعی توانسته‌اند ضمن آگاهی از توان نظامی مقاومت مناطق حساس غزه را نیز شناسایی کنند. روند جنگ نشان داد که صهیونیست‌ها در این حوزه نیز نتوانسته‌اند کارکرد چندانی داشته باشند و عملا دستگاه‌ اطلاعاتی آنها با شکست همراه شده است.

سوم آنکه صهیونیست‌ها بر این ادعا بودند که با حمله به غزه می‌توانند به شکاف داخلی خود پایان داده به یک وحدت رویه دست یابند. به رغم آنکه ابتدا صهیونیست ها ادعا می‌کردند که توانسته‌اند چنین اجماعی را ایجاد کنند اما رویکرد جریان‌های سیاسی و ساکنان اراضی اشغالی به انتقاد از ادامه جنگ، واهی بودن این ادعا را بیش از پیش آشکار ساخت بویژه اینکه پاسخ‌های مقاومت هراس صهیونیست‌ها را به همراه داشته است.

چهارم آنکه صهیونیست‌ها برآن بوده‌اند تا چنان وانمود کنند که در حوزه دیپلماسی نیز توانسته‌اند به جایگاهی مهم دست یابند. هر چند که کشورهای غربی و آمریکا با حمایت از این رژیم گام‌هایی برای این ادعا برداشته‌اند اما در نهایت رویکرد گسترده جهانی به حمایت از غزه، واهی بودن این ادعا را آشکار ساخت. روند تحولات نشان داد که مقاومت توانسته به جایگاهی جهانی دست یابد و در عرصه دیپلماسی عمومی موفقیت‌های گسترده‌ای کسب کند.

با توجه به این شرایط می‌توان گفت که صهیونیست‌ها در حوزه های مختلف سیاسی، نظامی، اقتصادی و جهانی در برابر مقاومت ناکام شده‌اند هر چند که در ظاهر برآنند تا خود را فاتح این جنگ معرفی کنند.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها