سردار غلامرضا جلالی با اشاره به برگزاری مانور دفاع سایبری در هفته پدافند غیرعامل گفت: در این روز از سند راهبردی دفاع سایبری رونمایی خواهد شد. این سند به وسیله متخصصان داخلی طراحی شده است و در آن مدل جدید دفاع سایبری نشان داده می‌شود.
کد خبر: ۵۱۰۶۹۴

رییس سازمان پدافند غیرعامل در نشستی که به مناسبت هفته بزرگداشت پدافند غیرعامل با شعار بازدارندگی، مقاومت ملی و توسعه پایدار برگزار شد، گفت: روز 8 آبان با عنوان سالروز پدافند غیرعامل به تصویب مقام معظم رهبری رسید و پس از آن، رییس‌جمهور همین مصوبه را هفته گذشته ابلاغ کردند و روز 8 آبان به عنوان روز پدافند غیرعامل در تقویم کشور ثبت شد.

وی هدف از برگزاری هفته پدافند غیرعامل را ایجاد آمادگی، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی خواند.

جلالی در ادامه به تشریح برنامه‌های هفته پدافند غیرعامل اشاره کرد و گفت: در روز اول که به موضوع فرهنگ‌سازی آموزش و پژوهش و تولید علم پدافند غیرعامل اختصاص دارد، افتتاح اولین دوره کارشناسی ارشد دفاع سایبری را خواهیم داشت. همچنین جشن فارغ‌ال تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد پدافند غیرعامل برگزار و از برترین‌ها در این حوزه تقدیر خواهد شد.

وی افزود: ما ر شته‌های تحصیلی خوبی در زمینه پدافند غیرعامل به وجود آورده‌ایم و به مدت سه سال است که به طور مستقیم از کنکور سراسری دانشجو می‌گیریم، جایگاه ایران در عرصه پدافند غیرعامل در سطح بین‌اامللی نیز جایگاه خوبی است و دلیل بهبود جایگاه ایران در این عرصه وجود تهدیدات مختلف علیه کشورمان است.

جلالی ادامه داد: در روز دوم موضوع اقتصاد مقاومتی، بحث خودکفایی و استقلال اقتصادی مدنظر پدافند غیرعامل است، مباحثی از موضوع اقتصادی و بحث تحریم‌ها در این روز مورد بررسی قرار خواهد گرفت و همایشی در این زمینه در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: روز سوم موضوع آمادگی و مقاومت همه‌جانبه در مقابل بحران‌ها است و در این روزها بیشتر مانورها مدنظر ما قرار دارد. مانور مدیریت بحران یکی از مانورهایی است که در مدارس به صورت سراسری در یک‌هزار مدرسه انجام خواهد شد. این مانور بیشتر با حوادث انسان‌ساز و غیرطبیعی سر وکار دارد و با آموزش و پرورش نیز هماهنگی‌های لازم در این زمینه انجام شده است.

جلالی ادامه داد: دومین مانور، مانور سایبری است که با هماهنگی‌های انجام شده در پنج یا شش حوزه مهم برگزار خواهد شد و زیر ساخت‌های سایبری مورد تست نفوذ قرار می‌گیرند. کشورهای عضو ناتو و کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله کشورهایی هستند که در حوزه سایبری مانور برگزار کرده‌اند و مانور ما در واقع اولین مانوری است که برگزار خواهد شد.

جلالی مانور سوم را مانور بیولوژیک خواند که با محوریت قرارگاه زیستی پدافند غیرعامل که از چند ماه پیش تشکیل شده است، برگزار می‌شود و قرار است در شش حوزه هوا،‌ آب، دام، غذا، گیاهان و انسان به منظور رفع آلودگی و پاکسازی در استان البرز و به صورت مرکزی در تهران برگزار شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل همچنین گفت: مانوری نیز در قرارگاه رافع در حوزه هسته ای و به منظور کشف نشت احتمالی هسته‌ای و پاکسازی برگزار خواهد شد و مانور بمباران گرافیتی که نوع جدیدی از سلاح‌ها هستند که هیچ‌نوع انفجاری ندارند و تنها با ایجاد اتصال الکتریکی در نیروگاه‌ها سیستم برق‌رسانی را قطع می‌کنند، برگزار خواهد شد. اولین‌بار آمریکایی‌ها این بمب را در کوزوو و بالکان تست کردند و ما نیز در استان خراسان به منظور تست آمادگی‌ها در مقابله با این نوع سلاح این مانور را برگزارمی کنیم.

جلالی افزود: مانور سراسری استفاده از ژنراتورهای برق نیز به منظور تست زیرساخت‌های دارای اهمیت بالا مانند مراکز درمانی و بیمارستان‌ها در ارتباط با استفاده از ژنراتورها به هنگام قطعی برق برگزار می‌شود. تلاش ما بر این است که بتوانیم یک سیستم موازی برق به وسیله این ژنراتورها تولید کنیم تا در شرایط بحرانی بتوانیم از آنها استفاده کنیم. مانوری نیز در کارخانجات برای مقابله با تهدیدات و همکاری بسیج برگزار خواهد شد.

جلالی با اشاره به برگزاری مانور دفاع سایبری در چهارمین روز از هفته پدافند غیرعامل گفت: در این روز از سند راهبردی دفاع سایبری رونمایی خواهد شد. این سند به وسیله متخصصان داخلی طراحی شده است و در آن مدل جدید دفاع سایبری نشان داده می‌شود.

وی ادامه داد: تامین انرژی پایدار یکی دیگر از مسائل مدنظر ماست و در همین راستا قرار است همایشی در حوزه برق، نفت و گاز و انرژی هسته‌یی برگزار شود تا مساله پایداری تامین انرژی در شرایط مختلف و بویژه شرایط بحرانی مورد بررسی قرار گیرد.

رییس سازمان پدافند غیرعامل، پرداختن به موضوع تولید ملی و صنعت پدافند غیرعامل به منظور بررسی مباحث مربوط به اقتصاد و صنعت را از دیگر برنامه‌های پدافند غیرعامل در هفته بزرگداشت پدافند غیرعامل دانست و گفت: روز آخر هفته نیز به عنوان روز مردم، بسیج و پدافند غیرعامل نامگذاری شده است.

جلالی افزود: برنامه‌های عمده ما، برگزاری رزمایش‌هاست که به منظور ایجاد آمادگی در کشور انجام می‌شود و تا دهه فجر در کلیه دستگاه‌ها ادامه خواهد داشت. همچنین برنامه‌هایی در تمام استان‌ها به صورت یکپارچه و هماهنگ در هشت محور برگزار خواهد شد.

وی در ادامه، از رونمایی از طرح‌های عمده پدافند غیرعامل خبر داد و گفت: طرح‌های ذخیره استراتژیک گاز در قم و همچنین اورژانس هسته‌ای در بیمارستان فارابی اصفهان به منظور درمان و رفع آلودگی‌های هسته‌ای و ارتقاء بهداشت کشور را افتتاح خواهیم کرد. همچنین بهره‌برداری از محصولات سایبری مانند vpn بومی از دیگر برنامه‌های ما در هفته بزرگداشت پدافند غیرعامل است.

رییس سازمان پدافند غیرعامل از برگزاری نزدیک به یک‌هزار مانور توسط این سازمان در سال گذشته خبر داد و اعلام کرد که مانورهای مختلفی در حوزه‌های مدیریت بحران، سایبری، بیولوژیک و همچنین مانور بمباران گرافیتی - که نوع جدیدی از سلاح‌ الکتریکی است - برگزار خواهد شد.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها