سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور ضمن تشریح عملکرد این مرکز گفت: مرکز مبادلات ارزی از روزی که آغاز به کار کرد با توجه به بازخورد سیاست‌ها و عملکردهایش در سیاست‌های خودش تجدیدنظر می‌کند. آن چیزی که هدف اولیه ما بود این بود که بخشی از تقاضاهایی را که در بازار وجود دارد پوشش دهیم.
کد خبر: ۵۰۹۴۵۲

صمد کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش که آیا امکان افزایش سقف دریافت ارز به نرخ مبادله‌ای برای مسافران و دانشجویان غیربورسیه وجود دارد، گفت: باید کمی طرح را پیش ببریم تا ببینیم عملکردمان چگونه بوده و بعد از بررسی یا آسیب‌شناسی این کار می‌توانیم وارد بحث افزایش سقف عرضه ارز به نرخ مبادله‌ای برای این دسته از متقاضیان شویم.کریمی در ادامه ابراز کرد: باید به منابع و مصارفی که می‌تواند به این کار اختصاص داده شود نگاه کرده و براساس آن تصمیم‌گیری کنیم.

وی گفت: آن چیزی که در مورد دانشجویان غیربورسیه و دانشجویان آزاد تصمیم‌گیری شده و به بانک عامل که بانک تجارت است ابلاغ شده تامین نیازهای ارزی دانشجویان آزاد و غیربورسیه به نرخ مبادله‌ای است و نرخ مبادله‌ای هم براساس الگوهای خاص قیمت‌گذاری تعیین می‌شود.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی درخصوص مکانیسم عملکرد این مرکز اظهار کرد: بعد از این که کد تخصیص ارز به متقاضی داده می‌شود 15 روز فرصت دارد که نسبت به واریز وجه ریالی اقدام کند و زمانی که مشتری وجه ریالی را به حساب بانک عامل یا بانک واسط واریز کند این وجه ریالی در نهایت به یک حسابی نزد بانک مرکزی انتقال پیدا می‌کند و بانک عامل ارز خود را از بانک مرکزی خریداری می‌کند و بعد از خریداری، ارز را به بانک کارگزار خارجی انتقال می‌دهد و بعد از این انتقال، کالا حمل می‌شود.

وی افزود: زمانی که کالا به داخل حمل شد از طریق حساب ریالی که ما در بانک مرکزی برای بانک‌ها داریم مبلغ ریالی به حساب قطعی بانک مرکزی انتقال پیدا می‌کند و زمانی که این انتقال صورت گرفت آن وجه ریالی به حساب کسی که ارز را به این بازار عرضه کرده انتقال پیدا می‌کند، منتها اگر آن مشتری وجه ریالی را در مدتی که تعریف شده پرداخت نکند این خطای خودش است و مجددا باید این فرآیند را طی کند.

کریمی گفت: هدف ما کنترل نوسانات نرخ ارز و مدیریت آن است و هدف بعدی ما تقویت پول ملی است و بر این اساس نیاز داریم که همه ارگان‌ها و سازمان‌ها، بانک مرکزی و وزارت صنعت و معدن را حمایت کنند.کریمی ادامه داد: همچنین از هموطنان خواهش می‌کنیم آنهایی که واردکننده هستند به این مرکز مراجعه نکرده، بلکه به شعب ارزی بانک‌های عامل برای تسهیل‌ کارشان مراجعه کنند. این مرکز در واقع به صورت موازی کارها را انجام می‌دهد و می‌توان گفت ستاد و یک پنجره واحد رفع مشکلات و کنترل و مدیریت بازار ارز است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها