باقیمانده لازانیایی را که دیشب برای شام آماده کرده بودید، در همان ظرف و در حالی که روی آن را با فویل آلومینیومی پوشانده‌اید، در یخچال می‌گذارید. امروز وقتی احساس گرسنگی می‌کنید، تصمیم می‌گیرید آن را گرم کنید و بخورید. ظرف لازانیا را از یخچال بیرون می‌آورید و با کمال تعجب متوجه می‌شوید، در فویل آلومینیومی که روی ظرف کشیده بودید، منافذ کوچکی ایجاد شده است. انگار لازانیا گرسنه شده و ناچار از آلومینیوم تغذیه کرده است. فکر می‌کنید چه عاملی موجب شده است در سطح این پوشش آلومینیومی منافذی ایجاد شود؟
کد خبر: ۴۹۱۲۱۱

دو عامل می‌تواند متهم اصلی در بروز این اتفاق شناخته شود؛ عامل اول می‌تواند ناشی از ماهیت اسیدی غذا و عامل دوم نیز می‌تواند ناشی از ویژگی‌های نادر و منحصر به فرد پوشش آلومینیومی باشد. ماهیت اسیدی لازانیا به علت سس گوجه‌ای است که در تهیه این غذا مورد استفاده قرار گرفته است. تقریبا همه انواع مختلف غذاهایی که می‌خوریم تا حدی ماهیت اسیدی دارد؛ اما گوجه‌فرنگی از جمله مواد غذایی است که میزان اسیدیته بیشتری دارد؛ اسید موجود در گوجه‌فرنگی یا سسی که از آن تهیه شده باشد، برای یک محفظه شیشه‌ای یا محفظه‌ای که از جنس فولاد ضدزنگ باشد و همچنین به انواع پوشش‌های پلاستیکی یا انواع مواد مختلفی که در تهیه ظروفی که برای نگهداری و پخت غذا از آن استفاده می‌کنیم، مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما پوشش‌های آلومینیومی از جمله موادی هستند که دربرابر مواد اسیدی بسیار آسیب‌پذیرند. در سطح فلزات لایه محافظی به نام پوشش اکسیدی تشکیل می‌شود. در سطح پوشش‌های آلومینیومی نیز مانند دیگر فلزات یک لایه پوششی اکسیدی ایجاد می‌شود که در مقایسه بسیار نازک است و ضخامت کمی دارد. به همین علت، اسید موجود در سس گوجه‌فرنگی می‌تواند به آسانی در داخل آن نفوذ کرده، به آن آسیب برساند. به عبارت دیگر، سس گوجه‌فرنگی می‌تواند پوشش آلومینیومی را در خود حل کند. در نتیجه این فرآیند مواد شیمیایی خاکستری یا سیاه رنگی در سطح لازانیا ایجاد می‌شود که مزه آن را تغییر می‌دهد و ممکن است تصور کنید لازانیایی که دیشب داخل یخچال گذاشته‌اید، فاسد شده است.

اگر برای تهیه سس‌هایی که اسیدی هستند، از ظروف آلومینیومی استفاده کنید، زمینه مناسبی برای انجام واکنشی مشابه ایجاد کرده‌اید. به همین دلیل، سس‌هایی که در ظروف آلومینیومی تهیه می‌شود، در مقایسه با شرایطی که همان سس را در ظروف دیگری تهیه کرده باشید، رنگ تیره‌تری داشته و طعم و مزه چندان خوبی ندارد. بنابراین بهتر است هیچ گاه مواد غذایی را که در یخچال می‌گذارید، در داخل پوشش آلومینیومی قرار ندهید تا در بافت ماده غذایی تغییری ایجاد نشود و طعم و مزه بهتری داشته باشد.

منبع: wired

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها