نگاهی به گزارش جدید درباره مرگ عرفات

کشف واقعیت یا جنجال‌آفرینی

همه فلسطینیان و حتی عرب‌ها می‌دانند که یاسر عرفات، رئیس سابق تشکیلات خودگردان فلسطین در اثر مسمومیت درگذشت و این واقعیت طی هشت سال گذشته همچنان در فکر و ذهن مردم و مراجع رسمی بوده است؛ هر چند که دلیل قاطعی برای این مساله وجود نداشت.
کد خبر: ۴۹۰۸۴۰

تا این که در گزارش بیمارستان فرانسوی حکایت دیگری درباره مرگ عرفات نقل شد و ناصر قدوه، خواهرزاده عرفات و رییس کمیته بررسی نحوه قتل ابو عمار از مسمومیت وی خبر داد، اما اشاره‌ای به ماده مورد استفاده برای این مسمومیت یا تاریخ و مشخصات آن یا حتی عامل این اقدام و نحوه وقوع آن نکرد.

مهم‌ترین مساله‌ای که گزارش پزشکی بیمارستان فرانسوی به آن اشاره کرد، این بود که مرگ عرفات ناشی از پارگی پلاکت‌ها بود که از نظر پزشکی سه دلیل می‌تواند داشته باشد:

نخست: سرطان که بر اساس گزارش موجود عرفات چنین بیماری نداشته است.

دوم: التهاب‌های شدید در تمامی نقاط بدن که چنین مشکلی هم در بدن عرفات وجود نداشت.

اما احتمال سوم که همان استفاده از «سم» است و از آنجا که بر اساس گزارش بیمارستان فرانسوی، در آزمایش‌های صورت‌گرفته هیچ اثری از سم شناخته‌شده‌ای در جسد عرفات پیدا نشده بود؛ به این ترتیب، آنها فقط اعلام کردند که وی ممکن است دچار مسمومیت شده باشد.

گزارش شبکه ماهواره‌ای الجزیره درباره حادثه ترور عرفات خبر تازه‌ای نبود، اما گزارش پزشکان و دانشمندان و کارشناسان سوئیسی حاکی از آن است که عرفات با استفاده از ماده «پلونیوم» مسموم شده است.

این ماده دو یا سه هفته پس از ورود به بدن شخص آثار خود را بر جای می‌گذارد. حال سوال این است که این ماده چطور به بدن عرفات وارد شده است؟ از طریق غذا؟ شاید، اما دوستان عرفات (در روزهای پایانی عمر وی) همسفره او بودند.

از طریق نوشیدنی‌ها؟ یا از طریق داروها؟ پزشکان و کارشناسان سوئیسی تاکید کرده‌اند که پلونیوم جز از راه دهان نمی‌تواند وارد بدن انسان شود و بنابراین، این ماده باید توسط یک نفر در ظرف غذا یا نوشیدنی‌ها یا داروهای ابوعمار قرار داده شده باشد.

آیا شارون و موفاز وارد مقر المقاطعه (مقر ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین در رام‌الله) شده و در غذای ابوعمار سم ریخته‌اند یا یک اسرائیلی دیگر این کار را انجام داده است؛ شاید هم عامل این توطئه فردی از داخل خود مقر تشکیلات خودگردان و از همراهان ابوعمار یا از نزدیکان وی بوده است.

آخرین قسمت‌های سریال جنایی ترور ابوعمار در همان مقر ریاست وی جلوی دوربین رفت و حال سوال این است که چه کسی این نقش را ایفا کرده و چه کسی در فلسطین از مرگ عرفات سود می‌برد؟ این منافع می‌تواند سیاسی یا مالی یا منافع فردی باشد و شاید هم فرد مذکور تمامی این منافع را یکجا به دست بیاورد بنابراین، مفاد گزارش منابع سوئیسی ـ که از شبکه ماهواره‌ای الجزیره پخش شد ـ واقعیت روشنی را نشان نمی‌دهد، بلکه باعث افزایش فضای ابهام می‌شود و شاید تنها بتواند آب‌های راکد و ایستا را به جریان بیندازد.

در این شرایط بود که سهی عرفات، همسر رییس مرحوم تشکیلات خودگردان خواستار فراهم‌ شدن فرصت لازم برای تیم پزشکی سوئیسی به منظور نبش قبر عرفات و نمونه‌برداری از جسد وی شد و محمود عباس، رئیس فعلی تشکیلات نیز با این مساله موافقت کرد و گفت گزارش شبکه‌الجزیره نشانگر دست‌داشتن اسرائیل در ترور ابوعمار است.

صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات خودگردان نیز خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی همانند کمیته تشکیل‌شده برای بررسی دلایل و عوامل ترور رفیق حریری، نخست وزیر اسبق لبنان شد و تاکید کرد که نبیل‌العربی، دبیر کل اتحادیه عرب به تشکیلات رام‌الله قول داده است در صورت تشکیل نشدن کمیته تحقیق بین‌المللی، یک کمیته حقیقت‌یاب عربی معتبر برای کشف ابهامات و جزئیات مرگ عرفات تشکیل خواهد داد؛ چرا که موافقت سازمان ملل با تشکیل کمیته حقیقت‌یاب مشابه کمیته تحقیق درباره ترور حریری، نیازمند رای مثبت شورای امنیت و سازمان ملل متحد خواهد بود.

البته جنبش حماس هم خواستار تشکیل هیاتی قضایی و عربی برای ارائه شکواییه علیه رژیم صهیونیستی به منظور کشف جزئیات و ابهامات مربوط به ترور عرفات شد.

اما در حالی که همیشه رژیم صهیونیستی به چنین مسائل مورد اختلافی اهمیت نمی‌دهد و در مقابل آنها سکوت اختیار می‌کند، این بار دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای اتهامات وارده را به صورت کامل رد کرد و بشدت از آنها انتقاد نمود.

سخنگوی رسمی وزارت خارجه این رژیم مدعی شد که در پرونده پزشکی عرفات که نزد همسرش نگهداری می‌شود، به دلیل مرگ او اشاره شده است و او در یک جزیره دورافتاده نمرده است، بلکه در بیمارستانی بزرگ در فرانسه از دنیا رفته است و یک تیم برجسته پزشکی بر درمان وی نظارت داشتند؛ لذا شکی در این مساله وجود ندارد که دلیل مرگ عرفات مشخص است.

وی خاطر نشان کرد که نمی‌توان به گزارش شبکه الجزیره درباره کشف ماده رادیواکتیوی پلونیوم در لباس‌های عرفات اعتماد کرد؛ چرا که مشخص نیست این لباس‌ها طی 8 سال گذشته کجا بوده‌اند و شاید ماده مذکور بعد از مرگش در لباس‌های وی قرار داده شده است.

بحث دیگری هم در محافل فلسطینی مطرح شده است که باعث تیره‌ترشدن فضای موجود می‌شود و در عین حال، انگشت‌های اتهام را متوجه شبکه الجزیره کرده و گزارش این شبکه را کاملا رد می‌کند؛ چرا که بیمارستان فرانسوی میزبان روزهای پایانی عمر عرفات یک بیمارستان معتبر و مجهز نظامی و از مهم‌ترین بیمارستان‌های این کشور پیشرفته است و زمانی که ارتش این کشور به مدرن‌ترین تجهیزات جنگی مورد استفاده در جنگ‌های کلاسیک و شیمیایی و بیولوژیکی و هسته‌ای مجهز است، چه کسی باور می‌کند که تیم‌های پزشکی این بیمارستان احتمال آلودگی بیماری به این مهمی به مواد رادیواکتیو را در نظر نگرفته باشند؟ در حالی که خود می‌دانستند شبهات و اتهامات جنایی درباره وی مطرح است.

آیا کسی از مدیریت بیمارستان پرسیده است که آیا این احتمال را مد نظر قرار داده بود یا نه؟ و اگر جواب منفی است، چرا چنین قصوری صورت گرفته است؟

مساله نبش قبر عرفات و نمونه‌برداری از جسد وی نیز که جای خود دارد و برخی‌ها از نقطه‌نظر شرعی آن را جنایتی در حد قتل عرفات می‌دانند و معتقدند که نبش قبر ابوعمار برای نمونه‌برداری از جسد وی به منزله ترور مجدد اوست.

آنها در توجیه این نظر خود این سوال را مطرح می‌کنند که آیا بعد از اطمینان از وجود ماده سمی پلونیوم در جسد عرفات، مشخص خواهد شد چه کسی این کار را کرده است؟ شاید هم این ماده واقعا بعد از مرگ عرفات در وسایل وی جاسازی شده باشد.

شیخ تمیمی تقریبا به صورت تمام وقت نزد ابوعمار بود و مطمئنا دستش را بر سر وی یا لباس‌هایش می‌کشید یا هنگام قرآن‌خواندن و دعا کردن برای شفای او و کاهش دردهایش دستانش را می‌گرفت و به هنگام غسل و کفن و دفن او نیز بیش از هر فرد دیگری دستش به دستان عرفات و لباس‌های او خورده بود. آیا این ماده سمی هیچ عوارضی بر بدن شیخ تمیمی نداشته است؟

پرونده گزارش‌های قدیمی که پس از مرگ عرفات منتشر شده بود و سهی عرفات نه خود حاضر به انتشار و اعلان آنها شد و نه به بیمارستان فرانسوی اجازه بیان آنها را داد، دوباره بازگشایی شده است. تشکیلات خودگردان و سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» و جنبش فتح طی سال‌های گذشته حداقل سه کمیته حقیقت‌یاب درباره مرگ عرفات تشکیل داده‌اند، اما هیچ‌کدام از این کمیته‌ها به نتایج خاصی دست نیافته و موفق به اطلاع از پرونده پزشکی ابوعمار نشده‌اند، اما احمد جبریل رئیس جبهه خلق برای آزادی فلسطین و یکی از مخالفان عرفات تصریح کرده که با گوش‌های خودش از مقامات ساف شنیده که عرفات در اثر ایدز مرده است و محافل اطلاعاتی رژیم صهیونیستی هم این مساله را تائید کرده‌اند که ابوعمار در اثر ابتلا به ایدز یا بیماری عفونی دیگری که منجر به از کارافتادن بخش‌های مختلف بدن وی شده است، جان خود را از دست داده است.

گزارش شبکه الجزیره بار دیگر داستان مرگ عرفات را در کانون توجهات قرار داد، اما آیا این گزارش به کشف ابهامات مربوط به مرگ وی کمک خواهد کرد یا صرفا باعث مطرح‌شدن حرف و حدیث‌ها و نظرات اجتهادی و اختلاف‌نظرهای بیشتر و در عین حال بی‌نتیجه درباره مرگ او خواهد شد؟

شکلات موساد

از آنجا که رژیم صهیونیستی در ترور سابقه‌ای طولانی دارد و برای از میدان به در بردن دشمنانش از انواع و اقسام شیوه‌های ناجوانمردانه استفاده می‌کند یک آکادمی فوق محرمانه تاسیس کرده است و در آن سلاح‌های بیولوژیکی پیشرفته‌ای را برای انجام ترورهای خاموش خود در تمام نقاط جهان تولید می‌کند.

یک‌بار صالح النعامی، نویسنده و تحلیلگر برجسته فلسطینی از بخش‌هایی از کارکرد این موسسه پرده برداشت. به گفته او، موسسه بیولوژیک رژیم صهیونیستی یکی از مخفیانه‌ترین تأسیسات امنیتی این رژیم به حساب می‌آید.

این موسسه واقع در شهر ریشون لیژن در جنوب شرق تل‌آویو بوده و ادعا می‌شود که در آن دارو تولید می‌شود.

یک بار مناخیم بگین،‌ نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی به دستگاه موساد دستور داد ودیع حداد، یکی از فرماندهان جبهه ملی آزادیبخش فلسطین را از سر راه بردارد؛ رژیم صهیونیستی وی را متهم به دست‌داشتن در شماری از عملیات‌ها علیه این رژیم کرد؛ اسرائیل دریافته بود حداد که ساکن عراق بوده به شکلات بلژیکی علاقه‌مند است، لذا موساد سعی کرد از طریق آلوده‌کردن این نوع شکلات حداد را از میان بردارد؛ این شکلات‌ها به مرور تاثیر خود را بر بدن مسموم گذاشته و او را می‌کشت. حداد 28 مارس 1978 درگذشت.

تعدادی از کارشناسان احتمال می‌دهند ماده‌ای سمی که عوامل موساد فوریه 2010 به محمود المبحوح، رهبر جنبش حماس تزریق کردند و منجر به فوت او شد، در این موسسه تولید شده باشد.

الرساله‌ -‌ مترجم: یوسف رضازاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها