تساوی یک - یک اخیر تیم ملی فوتبال آلمان با برزیل در مسابقه دوستانه 2 کشور در برلین ، یک پیروزی شخصی برای یورگن کلینزمن ، سرمربی مشهور و جدید ژرمن ها تلقی شده است و او حالا امید بیشتری به احیای آنان و نایل کردن شان به مقام قهرمانی
کد خبر: ۴۸۲۸۴
جام جهانی 2006 یافته است ؛ جامی که آلمان میزبان آن است و در نتیجه از شرکت در دور مقدماتی آن معاف محسوب می شود.
خواه ناخواه ، خیلی ها به بازی اخیر برلین به چشم فرصتی مناسب برای تلافی شکست صفر - 2 ژرمن ها برابر برزیل در فینال جام جهانی 2002 نگاه می کردند. در عمل ، این یک مسابقه فشرده بود اما تیمی که بر حریف چربش داشت و میان حیرت ناظران حتی به حریف نامدار خود درس تکنیکی داد ، آلمان بود.

او گزینه اول نبود

کلینزمن 40 ساله انتخاب اول آلمانی ها برای رهبری تیم ملی کشورشان نبود. وقتی آنان در همان دور نخست مسابقه های امسال جام ملتهای اروپا حاشیه نشین شدند و رودی فولر از رهبری آنها استعفا کرد ، آلمانی ها به هر کس فکر می کردند الا کلینزمن اما گزینه های داخلی آنان که اوتمار هیتسفیلد رها شده از بایرن مونیخ ، اتوریهاگل مستقر شده در یونان و کریستوف دام فراری به ترکیه بودند ، یکی یکی پاسخ منفی دادند و مذاکره با خارجی ها نیز که گاس هیدینک هلندی و مورتن اولسن دانمارکی را در بر می گرفتند ، هیچ گاه جدی گرفته نشد. اینجا بود که همه به یاد کلینزمنی افتادند که در 6 سال اخیر کنار همسر امریکایی اش در امریکا زندگی می کرد و آنجا مشغول کارهای تجاری بود و حتی بارها به موضعگیری مخالف با سران فوتبال آلمان برخاسته و از آنها انتقاد کرده بود. کلینزمن پس از گرفتن حکمش با تاکید بر این که می خواهد همه چیز را در فوتبال ملی آلمان عوض کند ، بسیاری را شگفت زده کرد. او چه شیوه های تمرینی و چه کاربردهای روحی روانی را مدنظر داشت و معتقد بود و است که باید تیم ملی آلمان را با روحیاتی متفاوت به میدان فرستاد. کلینزمن در این ارتباط تعدادی مربی بدنساز از امریکا با خود به آلمان آورد و شیوه های تمرینی و داخل اردویی را در این کشور عوض کرد و وجه آمادگی جسمانی را در آنجا بیشتر و بیشتر کرد.

ابتکار عمل

واکنش ها در جامعه سنتی فوتبال آلمان در قبال این تغییرات متفاوت بوده است اما پیام کلینزمن صریح و شفاف بوده و لزوم تغییرات را فریاد می کرده است . او معتقد است بازیکنان آلمانی باید به خود اعتماد و اطمینان داشته باشند و تهاجمی ظاهر شوند و از خطر نترسند. در بازی با برزیل با این که به ظاهر جای مناسبی برای اجرا و آزمودن این موارد نبود اما این کار انجام شد و ثمر نیز داد و مهمتر از همه این که ، ابتکار عمل در دست ژرمن ها بود و آنها با اطمینان و رو به جلو بازی می کردند و برزیلی ها را بارها فریفتند. روزنامه پرتیراژ بیلد در قبال این شعبده بازی ناب و نادر این چنین نوشت : «کلینزی» تو با تیم ملی ما چه کرده ای؛! به جای لرزیدن های معمول و صفت های چند سال اخیر ، بازیکنان ما دارند بسیار خوب کار می کنند و این کار را بتازگی برابر تیمی انجام دادند که سابقه 5 بار فتح جام جهانی را دارد.

آرام آرام

با این حساب ، جای تعجب ندارد که کلینزمن ، فتح جام جهانی 2006را به عنوان هدف اول و اصلی خود تعیین کرده است . شاید رسیدن به این هدف بسیار سخت باشد و تضمینی هم بر تکرار بازیهای خوب آلمان برابر اتریش و برزیل در دست نیست ؛ اما آلمان سابقه بارها بازگشت به اوج پس از سقوطهای شدید را دارد و این مساله در فوتبال این کشور به قصه ای تکراری بدل شده است . خود کلینزمن می گوید: تیم من آرام آرام و روز به روز در حال رشد کردن است. دیدار با برزیل یک قدم بلند در راه احیای ما بود. برزیل رقیب بزرگی است و به هر حال صاحب مقام قهرمانی جهان محسوب می شود اما ما نشان دادیم که برابر چنین رقیبی نیز کم نمی آوریم . کلینزمن می تواند روی تعدادی جوان هم که او به آنها بها داده است ، حساب کند. یکی از آنها رابرت هوت ، مدافع آلمانی ذخیره چلسی انگلیس است که در مسابقه با برزیل برای اولین بار در ترکیب ثابت آلمان ظاهر شد و بسیار هم خوب کار کرد. کلینزمن از کوین کورانی مهاجم جوان اشتوتگارت نیز انتظارات زیادی دارد و او هم با به ثمر رساندن هر 4 گل ژرمن ها در ایام کار کلینزمن (3 تا برابر اتریش و یکی مقابل برزیل) انتظارها را برآورده کرده است. به اعتقاد کلینزمن ، کورانی همانی است که می تواند به مهاجمی برتر و شاخص برای آلمان طی سالهای پیش رو بدل شود و چنین چیز گمشده ای را نصیب فوتبال آلمان کند و البته این می تواند یک نظر بسیار خوشبینانه و افراطی باشد.

درخشش دوباره مرد روانی

کلینزمن ، سباستین دایسلر را هم دارد. این هافبک 24ساله بایرن مونیخ در 2 سال و نیم اخیر یا روی تخت عمل جراحی مشغول انجام 5 عمل بر زانوی ترمیم ناپذیرش بود یا در یک کلینیک روحی به معالجه چیزی اشتغال داشت که دوستانش آن را افسردگی نامیده بودند اما به نظر می رسید که بیماری ناب و شوید روانی باشد. با این حال ، دایسلر به اصرار کلینزمن به صحنه دیدارهای ملی بازگشته است و برابر برزیل هم خوب کار کرد و به نظر می رسد زوج او با میشائیل بالاک 29 ساله در خط میانی ، از نوید بخش ترین ترکیب های چند سال اخیر فوتبال آلمان باشد. دایسلر می گوید: ما یک تیم خوب در اختیار داریم ، مردم خلاف این را گفته اند ولی وقتی همه ما سالم و آماده باشیم ، می توانیم همان طور بازی کنیم که برابر برزیل دیدید.

بدون تجربه

از همه جالب تر و عجیب تر این که کلینزمن یا به قول بیلد کلینزی ، هیچ پیشینه و تجربه ای در کار مربیگری نداشته و بدون پشتوانه و تجربه عملی ای در این حرفه قدم به دنیایی تازه در تیم ملی کشورش گذاشته است. او سال 1998 و پس از اتمام جام جهانی بازنشسته شد و به بازاریابی ورزشی پرداخت ، اما شیوه ها و مسائلی را که حین اقامتش در امریکا مطالعه و یاد گرفته بود، با علم و برداشت خود آمیخت و آن را اینک به شیوه های سنتی آلمان افزوده است . او از دیدگاه برخی ملی پوشان فوتبال آلمان توانسته است در یک ماه و نیم اخیر عامل نوگرایی و بدعت را بخوبی در این کشور پیاده کند. فرانک بومن مدافع آلمانی می گوید: چیزهایی را در روشهای کاری کلینزمن مشاهده کرده ایم که برای ما کاملا تازگی دارد. او به نوعی متفاوت و نو از آماده سازی جسمانی معتقد است و وسایل و سیستم های کاری اش در این زمینه با مربیان سابق آلمان به کلی متفاوت و موثرتر است.

رئیس مخالف است ، اما...

جالب تر این که تعدادی از سران فوتبال آلمان مخالفت آشکار خود را با این روشها و بخصوص رویکرد کلینزمن به بدنسازان خارجی ابراز داشته اند و میان آنها ، گرهارد مایروورفلدر رئیس فدراسیون فوتبال آلمان نیز جای دارد. او گفته است : با توجه به حضور این همه متخصص خوب در آلمان شک دارم واقعا این خارجی ها به کار آیند ، چرا ما برای چنین آدمهایی هزینه کنیم؛ اما تا زمانی که آلمان با روشهای کلینزمن موفق است ، وورفلدر و همتاهایش مجبورند سکوت اختیار کنند. قدم بعدی برای آنها بازی دوستانه اما مهم با ایران 18 مهر در ورزشگاه آزادی تهران است و قرار است ژرمن ها با تمام نفرات شان به ایران بیایند و حتی فرانتس بکن باوئر ، نایب رئیس افسانه ای فدراسیون فوتبال آلمان و رئیس کمیته سازماندهی جام جهانی 2006 نیز در این سفر با آنها همراه خواهد بود. طی این مسابقه ، سیستم های کار بحث برانگیز کلینزمن در معرض یک تست جدی و برابر حریفی توانمند چون ایران قرار می گیرد که شاید از بازی با اتریش نیز برای ژرمن ها بسیار دشوارتر باشد.

منبع:E.S.P.N
10 سپتامبر 2004

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها