فوتبالیست ها بخوانند:

رازهای موفقیت در ضربات پنالتی

یک تحقیق آماری رازهایی را برای موفقیت در به ثمر رساندن ضربات پنالتی در جریان یک رقابت مرحله حذفی فوتبال فاش می کند.
کد خبر: ۴۸۲۶۰۶

به گزارش روز شنبه جام جم آنلاین به نقل از جنتساید، مرحله گروهی یورو 2012 هفته گذشته به پایان رسید و اکنون در مرحله حذفی یک چهارم تیم ها در مقابل یکدیگر قرار گرفته که در دو بازی کار در همان 90 دقیقه قانونی خاتمه یافت.

در این مرحله از رقابت ها گاهی قدرت تیم ها به اندازه ای به یکدیگر نزدیک است که کار به ضربات پنالتی کشیده شده تا تیم صعودکننده به مرحله بعد مشخص شود. این بحث به ویژه در پی صعود تیم انگلستان به مرحله حذفی یک چهارم نهایی یورو 2012 در گرفته چرا که در جریان سال های اخیر همواره ضربات پنالتی برای تیم انگلستان شوم بوده است.

در هر حال، هنگامی نتیجه به ضربات پنالتی کشیده می شود کار بازیکنان و مربی بسیار دشوار شده زیرا تحت فشار روحی و روانی حاکم قرار می گیرند.

سایت اسلیت بر اساس تحقیقات آماری چند راز را برای موفقیت در این مرحله تعیین کننده فاش کرده است.

قانون شماره یک: نخستین ضربه پنالتی را از دست ندهید

براساس آمار، نرخ موفقیت در ضربات پنالتی  77 درصد است. به عبارت دیگر نباید از همان ابتدا ضربه اول را از دست داد و به این ترتیب یک برگ برنده را سوزاند. به ویژه ضربات نهایی و تعیین کننده معمولا 90 درصد موفقیت آمیز هستند. علاوه براین تاکنون در رقابت های یورو تیمی که در تعداد ضربات مساوی عقب مانده هرگز پیروز نشده است.

قانون شماره دو : عجله کار شیطان است

تعجیل در زدن ضربه پتالتی اشتباه بزرگی است. عجله کردن در این لحظه حساس نشانه استرس شدید بازیکن است. چنان که در جام جهانی 1990 وقتی کریس وادل بازیکن تیم ملی انگلستان ضربه پنالتی اش را در برابر آلمان از دست داد، مفید و مختصر گفته بود" فقط می خواستم هرچه زودتر تمام بشود."

قانون شماره سه: از به کارگیری ستارگان اجتناب شود

به استثناء زین الدین زیدان که همواره در زدن ضربات پنالتی موفق عمل می کرد بسیاری از ستارگان فوتبال در به ثمر نرساندن ضربات پنالتی  شهرت یافته اند. سه بازیکن که سه بار برنده توپ طلا شدند بهترین مثال برای تایید این نکته هستند. مورد میشل پلاتینی در برابر برزیل در جام جهانی 1986، مارکو فان باستن در یورو 1992 در برابر دانمارک یا روبرتو باجیو در فینال جام جهانی 1994 در برابر برزیل. در عین حال ،‌می توان از دیوید بکام نیز نام برد که در جریان رقابت های مرحله حذفی یورو یک پنالتی را از دست داد.

قانون شماره چهار: شلیک به وسط دروازه فکر خوبی است

هنگام شلیک ضربه پنالتی در 94 درصد موارد دروازه بان به سمت چپ یا راست شیرجه می رود. رقمی که باید توسط شلیک کنندگان ضربات پنالتی مورد لحاظ قرار گرفته به ویژه آنهایی که به جای شلیک توپ به گوشه های دروازه آن را به آسمان می فرستند. پس یک ضربه زمینی دقیق به وسط دروازه می تواند کارساز باشد.

قانون شماره پنج: آلمانی باشید اما هرگز انگلیسی نباشید

خیلی ساده است. در تاریخ  جام های معتبرفوتبال تنها یک دروازه بان توانست ضربه پنالتی یک بازیکن آلمانی در این مرحله حساس مهار کند و او ژان - لوک اتوری دروازه بان فرانسه در مرحله نیمه نهایی جام جهانی 1982 بود. البته آن زمان هنوز دو آلمان متحد نشده بودند. در سال 1976 نیز جمهوری فدرال آلمان ( آلمان غربی) در فینال رقابت های یورو یک پنالتی را در برابر چکسلواکی آن روزگار از دست داد که این تنها شکست ژرمن ها در چنین آزمونی بود.

بالعکس در بیش از 20 سال اخیر انگلستان از شش رقابت جام های معتبر که به ضربات پنالتی کشیده شد تنها یکبار موفق بوده و در پنج مورد دیگر بازیکنان گریان زمین را ترک کردند. مترجم: بهرام افتخاری.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها