هر تار مو متشکل از دو قسمت اصلی ریشه و بدنه است. ریشه مو همان قسمت پیازی شکل متورم سفید رنگ در انتهای تار مو است که در زیر سطح پوست قرار گرفته و وظیفه تولید موی حقیقی یا بدنه مو را به عهده دارد. در بدنه مو هیچ بافت زنده‌ای وجود ندارد.
کد خبر: ۴۸۱۲۳۱

موی بدن انسان در چرخه‌ای رشد می‌کند که شامل سه مرحله آناژن، کاتاژن و تلوژن است. در نخستین مرحله از چرخه رشد مو، که 2 تا 8 سال به طول می‌انجامد، سلول‌های جوانه مو بسرعت تقسیم شده و بدنه مو از منفذ پیاز مو خارج و کراتینی یا به اصطلاح شاخی می‌شود. همزمان با رشد بدنه مو، پیاز مو نیز به بخش‌های عمقی پوست نفوذ می‌کند تا مواد غذایی مورد نیاز برای رشد مو را تامین کند. اگر مرحله رشد آناژن طولانی‌تر باشد، موها بیشتر رشد می‌کنند. سرعت متوسط رشد مو حدود 25‌‌/‌‌1 سانتی‌متر در ماه است و بنابراین در شرایطی که فرد اصلا موهایش را کوتاه نکند، در این مرحله 30 تا 120 سانتی‌متر به طول مویش اضافه می‌شود. مرحله کاتاژن که در فاصله بین آناژن و تلوژن اتفاق می‌افتد، مرحله‌ای کوتاه است که 2 تا 4 هفته ادامه دارد. در این مرحله پیاز موی قدیمی بتدریج از بین رفته و رشد مو متوقف می‌شود، اما موها نمی‌ریزد. با تخریب بخش پایینی پیاز مو، قسمتی از جوانه مو که در بخش عمقی پوست قرار گرفته است تحلیل رفته و به بافت مرده تبدیل می‌شود. سرانجام پیاز مو متلاشی شده و بدنه مو به قسمت بالای پیاز مو رانده می‌شود.

مرحله تلوژن مرحله استراحت پیاز یا همان فولیکول مو است. این مرحله از رشد مو نیز 2 تا 4 ماه ادامه دارد. در این مرحله مو رشد نمی‌کند اما همچنان تنه مو به پیاز مو متصل است. به طور کلی در هر زمان 10 تا 15 درصد همه موها در مرحله تلوژن قرار دارد. پس از پایان مرحله تلوژن، بار دیگر مرحله آناژن آغاز می‌شود. در این مرحله بدنه موی جدید در جوانه مو جایگزین موی قدیمی می‌شود و موهای قدیمی می‌ریزد. به همین سبب است که هر روز به طور متوسط 50 تا 100 تار مو می‌ریزد. بنابراین ریزش موها روندی طبیعی است و نباید موجب نگرانی شود. این چرخه در همه موهایی که در قسمت‌های مختلف بدن رشد می‌کند وجود دارد؛ اما زمان و درصد موهایی که در یک زمان مشخص در هر مرحله از چرخه رشد مو قرار می‌گیرد متفاوت است و به همین علت موهای ابروها و مژه‌ها هیچ‌گاه از حد معینی بلندتر نمی‌شود زیرا مرحله رشد فعال یا آناژن در موهایی که در این قسمت از بدن رشد می‌کنند کوتاه است.

منبع: Howstuffworks

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها