کشتی آزاد ایران گرچه در راه حضوری موثر در بازی‌های المپیک 2012 لندن کار سخت و دشواری در پیش دارد، اما آنچه باعث دلگرمی است حضور مردانی فنی و شناخته شده در عرصه کشتی دنیا در کنار اعضای تیم ملی است که می‌توانند در این راه بزرگ،‌ کشتی‌گیران را بخوبی هدایت کرده و ضعف‌هایشان را پوشش دهند.
کد خبر: ۴۶۴۴۲۹

این بحث نیز همیشه در کشتی مطرح بوده که کشتی‌گیران بزرگی که راه قهرمانی در عرصه جهان و المپیک را رفته‌اند، قادرند بخوبی تجربیات خود را به ملی‌پوشان جوان انتقال داده و راه و رسم بزرگی و موفقیت در میدان‌های جهانی را پیش‌روی آنان قرار دهند. هر چند البته در این مسیر، کشتی ایران همواره فراز و نشیب‌های زیادی را به خود دیده است، اما یقینا با حضور مردانی چون رسول خادم، محمد طلایی و علیرضا رضایی که در عرصه رقابت‌های مختلف جهانی و المپیک به دفعات امتحان پس داده‌اند، کشتی ایران با شرایطی متفاوت نسبت به گذشته،‌آماده حضور در بازی‌های لندن 2012 می‌شود. هر چند به هیچ‌وجه زحمات و تلاش‌های کادر فنی گذشته تیم ملی کشتی آزاد و از جمله غلامرضا محمدی را نادیده نمی‌گیریم و جا داشت محمدی نیز در جمع مردان فنی امروز تیم ملی حضور داشته باشد،‌ اما ناکامی در المپیک پکن 2008 این تجربه گرانقدر را پیش‌روی کشتی آزاد ایران قرار داده است که در این مسیر نباید کوچک‌ترین غفلتی را به خود ببیند.

انرژی مثبت در اردوی کشتی

در حقیقت با حضور رسول خادم در جایگاه مدیر تیم‌های ملی و سرمربی تیم ملی کشتی آزاد، انرژی مثبتی به تار و پود این تیم‌ها تزریق شده است تا در کنار تلاشی دوچندان و تنوع تمریناتی که با وسواس خاصی به منظور رفع نقاط ضعف موجود صورت می‌گیرد، جملگی مدعیان امروز کشتی حضور در المپیک را جدی‌تر از همیشه گرفته و در راه نیل به موفقیت همه احتمالات را در نظر بگیرند. آن هم در شرایطی که در میدان المپیک یک لحظه اشتباه نیز، رویاهای کشتی‌گیران را بر باد می‌دهد و به‌طور طبیعی هر کشتی‌گیری که می‌خواهد صیاد مدال از لندن 2012 باشد، باید در بهترین شرایط فنی و آمادگی جسمانی و روحی،‌ پنجه در پنجه مدعیان افکند. در این مسیر حالا همه مطمئن شده‌اند که در راه حضور در المپیک ابتدا باید ابراز شایستگی کنند و نشان دهند که مرد شرایط سخت هستند، شرایطی که حتی جو مسابقات و معادلات داوری نیز نتواند روی نتایج کشتی‌گیران ما در المپیک اثرات منفی بر جای بگذارد.

انتظار کسب مدال از 3 دلاور کشتی آزاد

هر چند استراتژی سرمربی تیم ملی کشتی آزاد این است که در هر 7 وزن، کشتی‌گیران را در شرایط مدال‌آوری قرار دهد، اما با توجه به موجودیت فعلی تیم ملی، باید گفت از 3 دلاور تیم ملی یعنی مهدی تقوی در 66، صادق گودرزی در 74 و رضا یزدانی در 96 کیلوگرم در درجه نخست انتظار مدال‌آوری می‌رود. آن هم در شرایطی که این سه کشتی‌گیر در عرصه رقابت‌های آسیایی و جهانی صاحب مدال‌های رنگارنگی شده اند تا با توجه به تجربه بالایشان، مسوولیت سنگینی را متوجه خود ببینند.

گودرزی نسخه چارگوش روس را می‌پیچد

البته در این جمع تنها صادق گودرزی تجربه المپیکی ندارد، اما این کشتی‌گیر سختکوش همدانی با توجه به 2مدال نقره جهانی‌اش، از این امکان برخوردار است که با هوشیاری، صاحب یک مدال خوشرنگ از المپیک شده و ویترین افتخارات خود را کامل سازد.

نکته: اصلی‌ترین حریف شناخته شده گودرزی در وزن 74 کیلوگرم دنیس چارگوش روس و قهرمان جهان و اروپاست که تاکنون در مبارزه مستقیم با گودرزی، چهره برتر میدان بوده است

اصلی‌ترین حریف شناخته شده گودرزی در وزن 74 کیلوگرم دنیس چارگوش روس و قهرمان جهان و اروپاست که تاکنون در مبارزه مستقیم با گودرزی، چهره برتر میدان بوده است. البته با توجه به قدرت زیرگیری جوان شایسته کشورمان، اگر او با تاکتیکی مناسب حریف صاحب نام روس خود را دیدار کند، می‌تواند با پیروزی بر این حریف قدرتمند خود، مزد زحمات چند ساله خود را در المپیک لندن بگیرد.

جدا از دنیس چارگوش روس، داوید خوتیشویلی گرجی، گابور هاتوش مجاری، آلکساندر گوستی‌یف آذربایجانی، اولگ بیلوتسکیفسکی اکراینی و سونر دمیرتاش ترک از جمله نفرات سرشناس وزن 74 کیلو به حساب می‌آیند.

انگیزه‌های بالای مهدی تقوی

در 66 کیلو البته کمی وضعیت متفاوت‌تر است و یقینا مهدی تقوی اگر می‌خواهد ناکامی المپیک پکن را برای همیشه از خاطر خود پاک کند، باید از سلاح زیرگیری خود به بهترین شکل استفاده کرده و بتواند از هر دو پا زیر بگیرد. بدیهی است برای کشتی‌گیری که بخواهد در المپیک از سکوی افتخار صعود کند، ‌این مساله ضعف بزرگی به حساب می‌آید که نتواند مقابل حریفان گارد مخالف، توانمندی‌های خود را عرضه کند.

این جوان مازندرانی که هوش و ذکاوتی وافر دارد، باید با رفع ضعف عمده خود در زیرگیری از کشتی‌گیران راست گارد،‌ خود را از هر حیث در مصاف با رقبا مسلح سازد. حضور مربی فکوری چون محمد طلایی و ریزه‌کاری‌های فنی رسول خادم می‌تواند از تقوی یک کشتی‌گیر ششدانگ بسازد. کسب 2 مدال طلای جهان جملگی از ارزش‌های وجودی مهدی تقوی حکایت دارد و حتم داریم که با توجه به انگیزه‌های وافر این کشتی‌گیر،‌ خواهد توانست از بازی‌های المپیک با دست پر خارج شود.

آلن گوگایف روس، لئونید بازان بلغاری، دیوید سافاریان ارمنی و اوتار توتشیشویلی گرجستانی همراه حریفان هندی و ژاپنی، از جمله کشتی‌گیران مطرح وزن سوم هستند که تقوی باید با برنامه‌ریزی لازم برای هماوردی با آنان آماده شود.

حساب ویژه در 96 کیلو

رضا یزدانی که امسال در جهانی آنتالیای ترکیه موفق شد از سکوی شماره یک دنیا در وزن 96 کیلوگرم صعود کند، از جمله کسانی است که همه از وی به‌عنوان امید شماره یک کشتی ایران برای کسب مدال در بازی‌های المپیک لندن یاد می‌کنند. هر چند یزدانی به لحاظ فاکتور قد، کوتاه‌تر از تمام مدعیان این وزن به حساب می‌آید، اما قدرت بدنی بالا و اشتهای سیری‌ناپذیر او در راه پیروزی، جملگی از فاکتورهای مثبت و موثر این کشتی‌گیر جویباری به حساب می‌آیند. دستان قدرتمند و پرکار او در هنگامه مبارزات، این اجازه را به یزدانی می‌دهد تا با قوس‌کردن‌های متوالی و از نفس انداختن حریفان، فضا را برای یک‌خم دوخم‌های برق‌آسای او فراهم ‌سازد. البته همه این ویژگی‌های مثبت، ‌همراه با نقاط ضعفی است که رضا یزدانی باید با فائق آمدن بر آنها، ضریب اطمینان خود را در راه مدال‌آوری در المپیک دوچندان سازد. به‌طور طبیعی در المپیک لندن حریفان به مراتب بزرگ و آماده‌تری انتظار قهرمانی جهان را خواهند کشید و رضا یزدانی باید بداند در المپیک همانا سلاح اصلی و بزرگش،‌آمادگی جسمانی بالایش خواهد بود.

مبارزه او با عبدالسلام گادیسوف روس که همین ماه پیش نیز از سکوی قهرمانی اروپا صعود کرد، در فینال لیگ کشتی نشان داد که حریفان کشتی بلد با نفسی چاق و آمادگی بالا می‌توانند سد راه یزدانی در راه صعود از سکوی المپیک به حساب آیند. برای همین نیز تاکید داریم که پلنگ کشتی جویبار، اصطلاحی که مازنی‌ها به یزدانی داده‌اند، باید با بهره‌گیری از تجارب ذی‌قیمت رسول خادم که راه قهرمانی در المپیک را پیش از این در آتلانتای 96 رفته است، نسخه پیروزی‌بخش در مصاف با هر حریفی بپیچد. بویژه همین گادیسوفی که در رقابت‌های قهرمانی اروپا بالاتر از والری آندریتسف اکراینی، سرحت بالچی ترک و نایب‌قهرمان جهان در سال 2011، ایوان یانکوسکی بلاروس، رادوسلاو باران بلغار و نوروز تمرازوف آذربایجان، بر سکوی نخست ایستاد.

حجت‌اله‌ اکبرآبادی ‌/‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها