مهدی اسماعیلی‌تبار / سردبیر مجله خانواده سبز

رسانه ملی، نقدها و هجمه‌ها

رسانه ملی در 9 ماه اخیر با سعه‌صدر و نگاه مشفقانه‌تری نسبت به گذشته، نقد سازنده و نقد درون انقلابی را مورد توجه قرار داده است. این یک نوزایی و تولد مجدد رسانه‌ای است.
کد خبر: ۴۵۳۰۹۳

در کشوری که انتقادهای صاحب‌نظرانش جزیره‌ای و بیستون یا چهل‌ستونی است، دمیدن روحیه وحدت و اجرایی نمودن «آیینه بودن نسبت به یکدیگر» از جمله دستاوردهای مجاهدان رسانه ملی است. از جمله نتایج تغییر و انتقاد به خود در سیما عبارتند از:

1.‌ نقد عادلانه برنامه‌های تولیدی شبکه‌های مختلف در بخش‌های خبری نظیر صرفا جهت اطلاع

2. پرسشگری از مدیران شبکه‌های تلویزیونی نظیر گفت‌وگوی مدیران مذکور در برنامه پارک ملت

3.‌ عبور از ساختارهای سنتی و تحلیل محتوایی برنامه‌های ماهواره نظیر برنامه دالان شبکه اول

4. واقعی و عینی‌سازی مشکلات اجتماعی با رویکردی پژوهش‌گرایانه نظیر مستند شوک

همچنین دعوت و حضور مهمانان و کارشناسان مختلف با سلایق و علایق مختلف موجب شده که مسائل از زوایای متعدد مورد بحث و تضارب آرا قرار گیرد. شاید یکی از وجوه مشترک بسیاری از تحلیل‌ها، نقد عملکرد تلویزیون توسط مدعوین باشد؛ مساله‌ای که در برخی موارد از جاده انصاف و عدالت نیز خارج شده است. مثلا در گفت‌وگوهای چالشی و مناظره‌ها، وقتی طرفین موضوع اخلاق رسانه‌ای را رعایت نمی‌کنند، رسانه ملی آماج تندترین انتقادها قرار می‌گیرد. در حالی که فقر فرهنگی برای تحمل و شنیدن صدای مخالف نه به صداوسیما بلکه به بخش اعظمی از فرهنگ و جامعه ما برمی‌گردد.

در بسیاری از مواقع تلویزیون بابت هر کار انجام داده یا نداده‌ای مورد عتاب قرار می‌گیرد. در حالی که با تولد شبکه‌های جدید می‌توان سال 90 را سال عزت مجدد رسانه ملی تلقی نمود. کارشناسی و تخصصی شدن نشست‌های مدیران ارشد سازمان و بلوغ کمی و کیفی شبکه‌های محلی و منطقه‌ای نیز همین نقاط مثبت است. البته بدیهی است در کنار همه موارد مثبت اشاره شده، اشکالاتی نیز وجود دارد.

یکی از شاخص‌ترین دستاوردهای رسانه ملی، نجابت در شنیدن نقد از خود است. شاید کمتر فرد و قوه‌ای در طول سال کاری گذشته به اندازه این رسانه استقبال و انعطاف‌پذیری لازم را در مقابل نقدها از خود بروز داده باشد. معمولا مهمانان در هر شرایطی رعایت حال میزبان خویش را می‌کنند، اما سیمای جمهوری اسلامی ایران از جمله معدود شبکه‌های تلویزیونی در جهان است که به میزبانی مودب، محترم و الگوساز تبدیل شده است؛ میزبانی که از هر سو مورد هجمه و انتقاد قرار گرفته و با صبوری به کار خود ادامه می‌دهد.

این نجابت برای همه خانواده بزرگ ایران در هر سن و شرایطی یک موهبت است؛ موهبتی برای تلطیف قلوب و رفاقت بیشتر فرزندان انقلاب؛ به همین جهت این خط‌شکنی آگاهانه و عالمانه مردان رسانه موجب مباهات و تقدیر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها