پراندلی بیشتر به مهاجمان جوان‌تر فوتبال ایتالیا چشم دارد

سوالی به نام «دی ناتاله»

کشمکش‌های چزاره پراندلی، سرمربی تیم ملی فوتبال ایتالیا با خودش بر سر دعوت کردن یا نکردن آنتونیو دی ناتاله به مسابقات این تیم همچنان ادامه دارد، اما به نظر می‌رسد وی چاره‌ای جز بردن مهاجم مشهور باشگاه اودینزه همراه با خود به دور نهایی جام ملت‌های اروپا 2012 ندارد. او این را در آخرین مصاحبه‌اش نیز اعلام کرده است، هنگامی که متذکر شد وی را برای مسابقه تدارکاتی ماه فوریه به آمریکا دعوت و امتحان خواهد کرد.
کد خبر: ۴۵۲۸۶۷

شاید این ایراد به دی‌ناتاله وارد باشد که با 35 سال سن آینده‌ای طولانی در عرصه این ورزش ندارد و سرمربیان تیم ملی ترجیح می‌دهند روی کسانی کار و سرمایه‌گذاری کنند که بعد از یورو هم به درد بخورند و برای جام‌جهانی 2014 نیز به کار آیند، موضوعی که برای دی ناتاله صدق نمی‌کند. پراندلی بعد از مصدوم و حاشیه‌نشین شدن طولانی‌مدت جوزپه روسی و آنتونیو کاسانو هم توانسته است روی فورواردهای دیگر مثل ماریو بالوتلی، جام پائولو پاتزینی، اله‌ساندرو ماتری، پابلو اوسوالدو و آمائوری حساب و با آنها کار کند و همه آنها برای آینده درازمدت آتزوری می‌خورند. ماتری و بالوتلی آن قدر جوان‌اند که حتی به جام‌جهانی 2018 هم خواهند رسید و همین مساله شاید پراندلی را نسبت به دعوت از دی ناتاله دچار تردید کرده باشد. در غیر این صورت مردی که در پیشانی خط حمله اودینزه می‌ایستد، به لحاظ فنی و آمار گلزنی آن قدر خوب کار کرده که برای دعوت مجدد به اردوی ملی و حضور در مسابقات بزرگ صاحب هیچ کمبودی نشان نداده باشد. دی‌ناتاله و همفکران او بر این باورند تا زمانی که آمار بالای گلزنی سال‌های اخیر وی ادامه دارد، پراندلی زیر فشار عدم دعوت از وی قرار خواهد داشت و مجبور است سرانجام با این حقیقت گریزناپذیر کنار بیاید که فراخوانی دی‌ناتاله و پایان دادن به بحث‌های او به سود وی است. دی‌ناتاله کوتاه قد اما چالاک و خوشفکر و فنی و ضربتی در فصل 2010 ـ 2009 در 35 بازی لیگ ایتالیا 29 گل برای سفید و سیاه‌های اودینزه زد که با احتساب پایین بودن آمار گلزنی در این کشور رقم بالایی بود. وی در فصل گذشته نیز همان کار را با اندک تغییراتی تکرار کرد و این بار در 36 مسابقه کالچو 28 بار دروازه حریفان را فرو ریخت و برای دومین سال متوالی آقای گل این لیگ شد و به این روند در فصل جاری نیز که به نیم‌فصل آن رسیده‌ایم، استمرار بخشیده است.

فرضیه نامعقول

دی‌ناتاله می‌گوید: «این که حتما باید سن مشخص و کمی داشته باشید تا به تیم ملی دعوت شوید، ادعا و فرضیه صحیحی نیست. شکی وجود ندارد که زدن حدود 60 گل در دو فصل، قاطع‌ترین دلیل برای فراخوانی به اردوی ملی خواهد بود و اگر عده‌ای دوست دارند این اصل مسلم را نادیده بگیرند، مشکل از خود آنهاست. البته مسوولیت انتخاب نفرات تیم ملی با مربیان آن است و خوب و بد قضیه به آنها مربوط می‌شود و با این اوصاف بهتر است که من ایرادی به آنان نگیرم و کار خودم را انجام بدهم و در پی سایر مسائل نباشم. بازی مجدد در تیم ملی قطعا یک افتخار است، اما در شرایط موجود به نفع من است که روی کارم در اودینزه تمرکز و فقط برای بهروزی این تیم تلاش کنم و برای شکل‌گیری سرنوشت منتظر بمانم.»

بازگشت موفق ایتالیا

پراندلی که بعد از اتمام فاجعه‌وار جام جهانی 2010 برای ایتالیا جانشین مارچلو لیپی ناکام در این جام و سرمربی این کشور شد در 19 ماهی که از آن انتصاب می‌گذرد، به خوبی توانسته است روحیات و نقاط قوت لازم را به اردوی ملی بازگرداند و ایتالیا در دوره وی احیا شده و دوباره وارد معادلات جهانی گشته است. دور مقدماتی پیکارهای یورو 2012 که ایتالیا 10 بار به میدان آمد 8 برد و 2 تساوی برای این تیم به ثبت رسید و با این اوصاف مردان سواحل لاجوردی صعود نسبتا آرام و مقتدرانه‌ای به مرحله نهایی این پیکارها داشتند. در دیدارهای دوستانه اخیر نیز ایتالیا با هدایت پراندلی به نتایجی مثل تساوی 1ـ1 در خاک آلمان و فراتر از آن برد 2 بر یک در برابر اسپانیا، قهرمان جهان و اروپا رسیده است. با این حال ضعف در کار تهاجمی و آمار پایین گلزنی یک نقطه منفی در کارنامه آتزوری بوده است. با این که این تیم در گروه سوم انتخابی یورو 2012 دفاعی آهنین را به نمایش گذاشت و در هر مسابقه به طور متوسط بیشتر از دو دهم گل نخورد، اما در خاک تیم متوسط ایرلند شمالی هیچ گلی نزد و در هر دو دیدار رفت و برگشت با اسلوونی نیز فقط صاحب پیروزی‌های خفیف یک بر صفر باشد و حاصل کارش در زمین تیم معمولی جزایر فارو هم نبردی با همین نتیجه بود و این امر کاملا به چشم می‌خورد که ایتالیا راحت و روان گل نمی‌زند و این کار را بلد نیست. باخت یک بر صفر به اروگوئه در مسابقه‌ای تدارکاتی آن هم در شهر رم در پاییز امسال نیز تاکیدی مجدد بر مساله فوق و لزوم تغییر دادن ساختارهای تهاجمی و به کارگیری حمله روانی تازه بوده است. پراندلی بکرات گفته است که دی ناتاله و کار او را زیر نظر دارد و وی از نفراتی است که برای بازی‌های ملی بعدی آتزوری رویش حساب می‌کند، اما تاخیر در دعوت از وی فقط از این نکته می‌گوید که او هنوز در این زمینه دچار شک و ابهام و در حال بررسی گزینه‌های دیگر و فکر کردن روی خط حمله‌ای است که معدل سنی آن کمتر و به راحتی قابل انتقال به جام‌جهانی بیستم باشد که سال 2014 در برزیل برگزار خواهد شد. در حالی که لیپی ابایی از دعوت دی ناتاله نداشت و او را به جام‌جهانی نوزدهم در آفریقای جنوبی هم برد. دی ناتاله در آن جا در بازی «توام با حسرت حذف شدن» یک گل بی‌ثمر به اسلواکی زد و در شکست سرنوشت‌ساز 3 بر 2 در برابر آن رقیب متوسط شریک شد. پراندلی افکاری متفاوت داشت و راه‌های دیگری را تعقیب می‌کرده است. این امر و بی‌اعتنایی به بهترین گلزن سال‌های اخیر «سری A» بیش از همه برای سرمربی اودینزه عجیب و غیرقابل فهم بوده است.

یوفا / مترجم: وصال روحانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها