واردات و صادرات کالا با امضای تفاهم‌نامه‌ای میان گمرک و سازمان ملی استاندارد از اول بهمن با ضوابط جدید انجام می‌شود.
کد خبر: ۴۵۲۸۴۸

به گزارش واحد مرکزی خبر، براساس تفاهم‌نامه‌ای که میان نظام‌الدین برزگری رئیس سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و عباس معمارنژاد رئیس کل گمرک امضا شد، ضوابط صدور مجوز واردات و صادرات کالا تسریع و تسهیل می‌شود.عباس معمارنژاد در مراسم امضای این تفاهم‌نامه کاهش زمان انجام تشریفات گمرکی و هزینه تمام شده کالاها را از مهم‌ترین آثار اجرای این تفاهم‌نامه اعلام کرد و گفت: متوسط جهانی زمان برای انجام تجارت خارجی 15 روز است که این زمان در کشور ما برای واردات 25 روز و برای صادرات 32 روز است که با اجرای مفاد این تفاهم‌نامه ضمن نظارت دقیق‌تر، این زمان به‌طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.

معاون وزیر اقتصاد افزود: همچنین مجوزهای صادر شده به صورت الکترونیک مبادله می‌شود تا ضمن افزایش سرعت انتقال از هر گونه سوءاستفاده نیز پیشگیری شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد وتحقیقات صنعتی ایران نیز در این مراسم، زمانبر بودن ترخیص کالاها را یکی از مشکلات عمده بازرگانان اعلام کرد و گفت: با امضای این تفاهم‌نامه سرعت مبادله کالا میان ایران با دیگر کشورها افزایش می‌یابد و به ویژه مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای با کمترین تشریفات وارد کشور می‌شود.نظام‌الدین برزگری افزود: با امضای این تفاهم‌نامه گمرک می‌تواند با مجوز شرکت‌های بین‌المللی معتبر کالاها را ترخیص کند.

براساس مفاد این تفاهم‌نامه با مجوزهای شرکت‌های مورد تایید سازمان ملی استاندارد هم می‌توان کالاها را صادر کرد.در این تفاهمنامه امکان ترخیص مواد اولیه، واسطه‌ای و سرمایه‌ای مربوط به واحدهای تولیدی بدون نیاز به دریافت مجوز از سازمان ملی استاندارد فراهم شده است.

هر مسافر حداکثر 5000 دلار ارز می‌تواند خارج کند

معاون امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: براساس ابلاغیه بانک مرکزی، سقف خروج ارز همراه مسافر از کشور 5000 دلار است.محمدرضا نادری دیروز در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: بانک مرکزی دستورالعملی را برای ارز قابل خروج و ورود همراه مسافر به گمرک جمهوری اسلامی ارائه و این سازمان نیز آن را به گمرکات مسافری ابلاغ کرده است.

وی اظهار کرد: واردات ارز به هر میزان امکانپذیر است، اما باید میزان آن به گمرک اعلام شود تا با هدایت به بانک‌ها اظهارنامه ارزی تکمیل شود.

به گفته نادری، در صورتی که ارزی برای فروش و تجارت به کشور وارد شود، پرداخت حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده برای آن الزامی است.

معاون امور گمرکی گمرک گفت: زمانی که ارز همراه افراد بیش از حد متعارف باشد، جنبه تجاری پیدا می‌کند و معادل ارزش هر قطعه ارز باید مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها