سیستم‌عامل X به گونه‌ای مهندسی شده تا سودمندترین فناوری‌ها را در هر مک‌بوک جدید ارائه کند، این بنایی است که روی سنگ‌های سخت پی‌ریزی شده است. سیستم‌عامل X تجربه‌ بصری و منسجم‌تری از کار با رایانه‌تان را به شما ارائه می‌کند. در این نوشتار به بررسی امکانات و قابلیت‌های جدیدی که این سیستم‌عامل در اختیار کاربران خود می‌گذارد، می‌پردازیم.
کد خبر: ۴۵۲۳۶۱

سخت‌افزار و نرم‌افزاری که برای همکاری با یکدیگر ساخته شده‌است

از آنجا که نرم‌افزارهای موجود در هر مک‌بوک توسط شرکت سازنده آن تولید شده، بنابراین شما سیستم یکپارچه‌ای در اختیار خواهید داشت که همه چیز بدون هیچ عیبی با یکدیگر کار می‌کنند. سیستم‌عامل X با کمک پردازنده‌موجود در مک‌بوک، بهترین عملکرد ممکن را ارائه می‌کند. ترک‌پد(trackpad) مالتی تاچ موجود در تمام مک‌بوک‌ها فضای بیشتری جهت pinch (در لغت به معنی نیشگون است اما در واقع حرکتی مانند نیشگون گرفتن است که برای بزرگنمایی عکس‌ها به کار می‌رود)، قاپیدن(swipe) و ضربه زدن(tap) ایجاد می‌کند تا کار کردن با برنامه‌های سیستم راحت‌تر شود. سیستم‌عامل X با کم کردن میزان نور نمایشگر در محیط‌های کم‌نور و تنظیم فعالیت پردازشگر، عمر باتری را افزایش می‌دهد.

یک راه کاملا جدید برای تعامل با رایانه

تپ(Tap)، اسکرول(scroll)، پینچ (pinch) و سوآیپ(swipe) حرکاتی هستند که می‌توان با انگشتان روی صفحه لمسی ایجاد کرد و از این طریق مستقیما آنچه را روی صفحه نمایش وجود دارد به روشی روان، عادی ‌و شهودی کنترل کرد. وقتی که شما عمل اسکرول را به سمت پایین روی ترک‌پد(trackpad) یا ماوس جادویی(Magic Mouse) انجام می‌دهید، صفحه به سمت پایین حرکت می‌کند و وقتی به سمت بالا اسکرول می‌کنید حرکت صفحه به سمت بالاست. وقتی به سمت چپ سوآیپ انجام می‌دهید، عکس‌های شما به سمت چپ می‌رود. حالت‌های متفاوت و زیادی وجود دارد که شما می‌توانید روی مک خود انجام دهید تا بهترین تجربه استفاده از رایانه را داشته باشید.

حرکت سوآیپ(swipe) به سمت بالا روی ترک‌پد، دید کلی از آنچه در حال اجرا روی مک است به شما می‌دهد.

حرکت سوآیپ(swipe) با 3 انگشت برای تغییر مکان از یک برنامه تمام صفحه به برنامه دیگر.

حرکت 2 انگشت به سمت بالا و پایین برای حرکت صفحات ، وب‌سایت‌ها و...

2 بار ضربه (Double-tap) با 2 انگشت، صفحات وب و PDF را بزرگنمایی می‌کند.

بزرگ وکوچک کردن عکس‌ها و صفحات وب با حرکت دادن شست و انگشت به حالت نیشگون (pinch).

حرکت روی صفحات وب، اسناد و... مانند ورق زدن صفحات کتاب.

استفاده آسان و قدرت باورنکردنی

از دسکتاپی که شما هنگام روشن کردن مک می‌بینید تا برنامه‌هایی که هر روز استفاده می‌کنید، همه چیز ساده و راحت طراحی شده‌است. البته ساده‌سازی چیزهای پیچیده، نیاز به فناوری‌های واقعا پیشرفته‌ای دارد و سیستم‌عامل X مملو از این فناوری‌هاست. این سیستم نه‌تنها بنیان‌های محکمی دارد و زمان تست پایه یکتایی داشته که باعث شده تا استحکام بی‌نظیری پیدا کند، بلکه علاوه بر اینها این سیستم‌عامل عملکردی باورنکردنی و گرافیکی خیره‌کننده نیز دارد و این سیستم به طور یکپارچه با iCloud کار می‌کند تا موسیقی، عکس، تقویم و... همیشه به روز باشند.

دسترسی آسان به تمام برنامه‌ها

کار و بازی در مک از طریق برنامه‌های کاربردی امکان دارد؛ از این رو سیستم‌عامل X دسترسی به این برنامه‌ها را آسان‌و سریع‌تر کرده است. Dock روی دسکتاپ شما محلی برای ذخیره‌سازی و راه‌اندازی برنامه‌های کاربردی مورد علاقه است که سوئیچ کردن بین برنامه‌ها را بسیار آسان می‌کند. همچنین Dock شامل پشته‌ها(Stacks) و پوشه‌ها(folders) است تا دسترسی سریع به اسناد، فایل‌ها و دانلودها را ممکن سازد.

از دیگر امکانات بصری سیستم‌عامل X لانچ‌پد (Launchpad) است. لانچ‌پد محیطی تمام صفحه برای کل برنامه‌های موجود در مک است و این به شما اجازه می‌دهد تا برنامه‌ها را آن‌گونه که می‌خواهید منظم کرده، آنها را در پوشه‌ها دسته‌بندی کنید یا با پاک‌کن حذف کنید. برنامه‌هایی که از فروشگاه مک خریداری شده به‌طور اتوماتیک روی لانچ‌پد ظاهر می‌شود تا بتوان بین آنها گردش کرد و می‌توان بعد از خرید یک برنامه بلافاصله با آن کار کرد.

مشاهده، سازماندهی و به اشتراک گذاری سریع‌تر فایل‌ها

«کاشف» (Finder) دسترسی آسان به تمام فایل‌های موجود در سیستم را امکان‌پذیر می‌کند. کاشف امکان مشاهده، سازماندهی و دسترسی همه آنچه در مک موجود است را از برنامه‌های کاربردی، فایل‌ها، پوشه‌ها تا دیسک‌ها و رایانه‌های مشترک در شبکه به کاربر می‌دهد. شما می‌توانید فایل‌ها را براساس نوع، کاربرد، تاریخ تغییر، اطلاعات افزوده شده یا اندازه مرتب کنید. اما با وجود فایل‌های زیادی که در رایانه وجود دارد، پیدا کردن یک فایل مشخص کار سختی است، البته نه برای مک. ویژگی‌هایی مانند Spotlight و Quick Look محلی را برای فایلی که شما سعی در پیدا کردنش دارید ایجاد می‌کند، حتی اگر شما نام فایل را ندانید. برای مثال شما به دنبال یک سند(document) هستید و تنها چیزی که از آن به یاد دارید عبارت «نقاش سوررئالیسم» است. برای یافتن Spotlight را باز کنید و شروع به تایپ عبارت نقاش سوررئالیسم کنید و مک فهرستی از فایل‌هایی را که این کلمات در آنهاست تولید می‌کند و با استفاده از Quick Look شما نیازی به باز کردن فایل‌ها و برنامه‌ها برای پیدا کردن فایل مورد نظر خود نخواهید داشت.

دید سریع به تمام برنامه‌های در حال اجرا

سیستم‌عامل X سیستم گسترده‌ای را برای پشتیبانی از برنامه‌های مجلل و تمام صفحه، که از تک‌تک پیکسل‌های صفحه نمایش مک‌بوک شما استفاده می‌کند، ارائه می‌دهد. شما می‌توانید چند برنامه تمام صفحه را به‌طور همزمان در حال کار داشته باشید؛ مانند توانایی چند برنامه (multiple apps) ویندوز و سوئیچ کردن بین برنامه تمام صفحه و دسکتاپ که کار ساده‌ای است. Mission Control دید کلی از تمام پنجره‌ها و برنامه‌های تمام صفحه به شما ارائه می‌کند و اجازه می‌دهد بین آنها حرکت کنید.

 

ذخیره خودکار

دیگر با نگرانی ‌و سختی ذخیره‌سازی دستی فایل‌ها خداحافظی کنید. ذخیره‌سازی خودکار(Auto Save) فعالیت‌های شما را در حین انجام کار روی اسناد مختلف ذخیره می‌کند، بدون این که به انجام عمل ذخیره‌سازی توسط شما نیاز باشد. Versions از اسناد شما در هر بار باز کردن، نسخه‌های جدیدی تولید می‌کند، همچنین این کار را در موقع کار با آنها هر چند لحظه یک بار تکرار می‌کند. در واقع نسخه فقط تفاوت بین نسخه‌های متوالی را ذخیره می‌سازد، بنابراین فشار زیادی به حافظه نمی‌آید. فقط کافی است «نسخه» را باز کنید تا یک سلسله از نسخه‌های مختلف یک سند را آبشار‌گونه ببینید. شما می‌توانید بین نسخه‌های مختلف کپی و پیس انجام دهید یا به نسخه اولیه برگردید. وقتی شما یک سند را به اشتراک می‌گذارید، تازه‌ترین و آخرین نسخه آن به اشتراک گذاشته می‌شود.

ساخت برنامه‌هایی که هر روز به آن احتیاج دارید

سیستم‌عامل X نسخه‌ای واحد است که شامل یک مجموعه از برنامه‌های طراحی شده توسط اپل است. این برنامه‌ها به شما اجازه گشت و گذار در وب، ایجاد تماس تصویری، چت‌های متنی، مدیریت مخاطبان و انجام فعالیت‌های روزانه را می‌دهد و برای شما امکان سرگرمی بیشتری را فراهم می‌کند.

مطهره وجیهی

منبع: http://www.apple.com/macosx

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها