میشل پلاتینی که نوه یک مهاجر ایتالیایی‌تبار است در فرانسه متولد و تبدیل به برترین چهره فوتبال قاره اروپا در دهه 80شد. او فوتبال حرفه‌ای را سال 1982 با باشگاه نانسی آغاز کرد و پس از 7 فصل حضور در این تیم به سن‌اتین پیوست.
کد خبر: ۴۴۵۸۳۴

پلاتینی المپیک 1976 در تیم فرانسه حضور داشت و2 سال بعد در اولین جام جهانی زندگی‌اش به میدان رفت. او به سن‌اتین کمک کرد تا قهرمان لیگ فرانسه شود و سپس با مبلغ 7/1 میلیون دلار در سال 1982 به یوونتوس پیوست. در همین سال در جام‌جهانی اسپانیا او به همراه فرانسه به مقام چهارم رسید و با ارائه بازی‌های زیبا به عنوان بهترین بازیکن جام انتخاب شد.پلاتینی 5 فصل طلایی را در یوونتوس گذراند و با این تیم به 2 عنوان قهرمانی لیگ ایتالیا و یک قهرمانی اروپا دست یافت. او 3 سال پیاپی عنوان بهترین بازیکن اروپا را به دست آورد. اوج هنرنمایی پلاتینی، جام ملت‌های اروپا در سال 1984 بود که تیم فرانسه با 9 گل او به مقام قهرمانی اروپا رسید.در جام جهانی 1986 مکزیک، تیم فرانسه با رهبری پلاتینی موفق به حذف برزیل در یک‌چهارم نهایی شد؛ دیداری که زیباترین بازی تاریخ جام جهانی خوانده می‌شود. یاران پلاتینی در نیمه نهایی در ضربات پنالتی مغلوب آلمان‌ غربی شدند تا پس از پیروزی بر بلژیک به عنوان سوم جام جهانی رضایت دهند. خواندن گفت‌وگو با میشل پلاتینی که اکنون ریاست یوفا را بر عهده دارد، خالی از لطف نیست.

زیدان همیشه در مدرسه با لقب پلاتینی شناخته می‌شد. با او در این مورد صحبت کرده‌اید؟

بله من هم شنیده‌ام، ولی هرگز این قضیه را به زیزو نگفته‌ام. او در دوران نوجوانی به کمپ فوتبال من آمد، ولی هیچ وقت گفت‌وگوی رودررو نداشتیم. در آن کمپ هیچ بازیکن خوبی پیدا نمی‌شد و زیزو هم هنوز پیشرفت نکرده بود. شاید بهترین بازیکن نستور کمبین بود که بعدها در متز بازی کرد.

وقتی تیم نانسی را ترک کردید می‌توانستید به بهترین باشگاه‌های اروپا بروید، چرا سن‌اتین را انتخاب کردید؟

فراموش نکنید سن‌اتین در آن زمان تیم بزرگی بود. ما در جام قهرمانی باشگاه‌های اروپا با بایرن بازی کردیم و به نیمه‌نهایی در سال قبل رسیده بودیم و بازی‌های خوبی با لیورپول داشتیم. باشگاه‌های دیگری هم خواهان من بودند. زمانی که 19 سالم بود، آلفردو دی‌استفانو، مربی والنسیا بود. وی بازی مرا دید و مرا به اینتر توصیه کرد، اما در آن موقع انتقال بازیکنان به سادگی امروز نبود.

باشگاه‌های انگلیسی اواخر 1970 و اوایل 1980 اروپا را قبضه کرده بودند. شانس پیوستن به باشگاهی انگلیسی را نداشتید؟

سال 1980 تاتنهام و آرسنال خواهان من بودند، ولی علاقه‌ای به لندن نداشتم. دلیل اصلی وجود بازی‌های زیاد در لیگ انگلستان بود و من کریسمس درست و حسابی نداشتم. دوست داشتم بیشتر در کنار خانواده‌ام باشم.

برخلاف انتظار، شروع خوبی در یووه نداشتید. چه شد که از این تیم نرفتید؟

شروع خوبی نداشتم چون مصدوم بودم. من در جام‌جهانی مصدومیت بدی داشتم و به سختی می‌توانستم تمرین کنم. از طرفی یووه نیمی از تیم ملی ایتالیا را در ترکیبش داشت و بعد از این که جیانی انیلی به مربیان گفت مرا برای نیمکت‌نشینی نخریده، در ترکیب قرار گرفتم و موضوع حل شد و با زدن چند گل اعتماد مربیان جلب شد و از نظر شرایط فیزیکی هم بهتر شدم.

بین سال‌های 1982 تا 1986 تقریبا به تمامی عناوین بجز جام جهانی رسیده بودید. خودتان را در آن زمان بهترین بازیکن جهان می‌دانستید؟

خودم را بهترین بازیکن جهان نمی‌دانستم. من واقعا بهترین بازیکن جهان بودم! فکر می‌کنید باید چیز دیگری بگویم؟ در هر بازی می‌دانستم توانایی به ثمر رساندن گل را دارم، اما سال 1986 همه چیز به هم خورد و دیگو مارادونا به میدان آمد. او تا زمانی که به ناپولی نیامده بود بازیکن مهمی نبود. از طرفی من هم با مصدومیت دست به گریبان شدم و در 5 بازی مصدوم بودم و به کسی این موضوع را نگفتم.

چرا آنقدر زود و در 31 سالگی از فوتبال خداحافظی کردید؟

به نظرم زمان مناسبی بود و دیگر از بازی کردن خسته شده بودم. یادم هست بازی با سامپدوریا بود که احساس کردم نمی‌توانم به خوبی سابق بدوم و به خودم گفتم حالا که نمی‌توانم به موقعیت گل برسم وقتش رسیده از بازی خداحافظی کنم.

سایت یوفا / مترجم : امیر رضا نوری زاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها