مدیرکل امور ماهیان خاویاری استان گیلان گفت: در سال‌های اخیر در هر فصل صید، شاهد کاهش20 درصدی استحصال خاویار بوده‌ایم.
کد خبر: ۴۴۴۹۰۷

اسحق شعبانی افزود: با توجه به این‌که در سه دهه اخیر شاهد کاهش قابل ملاحظه استحصال خاویار نسبت به گذشته بوده‌ایم، اگر همین روند صید ادامه یابد تا سال 1400 به طور کامل صید ماهیان خاویاری و استحصال خاویار به صفر خواهد رسید.

وی گفت: در فصل صید سال جاری بیش از80 درصد صید ماهیان خاویاری برای تکثیر و مولدگیری به مراکز صید تحویل شده است. با توجه به این‌که خاویار ایران دارای محبوبیت جهانی است باید در زمینه تکثیر مصنوعی خاویار بیشتر تلاش کنیم، زیرا با وجود آب دریای خزر و شرایط مناسب برای تولید، می‌توانیم به نتایج ارزشمندی در این زمینه دست یابیم.

وی خاطرنشان کرد: تنها راهی که می‌توان با تکثیر طبیعی به خاویار دست یابیم آن است که پنج کشور حاشیه دریای خزر هرگونه صید را متوقف کرده و از آلودگی دریا جلوگیری کنند تا بستر برای تکثیر طبیعی فراهم شود.

به گفته این مقام مسوول، سالانه در استان گیلان بیش از 70 تن گوشت ماهی خاویاری صید می‌شود؛ در 9 ماه سال جاری نیز 680 کیلوگرم خاویار در این استان استحصال شده است و قیمت هر کیلوگرم خاویار در بازارهای جهانی حدود 1800 یورو است.

به گزارش ایسنا، 240 صیاد گیلانی عضو هشت شرکت تعاونی، ماهی خاویاری صید می‌کنند. صید ماهیان خاویاری همه ساله در سه  فصل بهار، پاییز و زمستان انجام می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها