در حالی که عرضه‌ چای فله‌ای به دلیل جذب بالای آلودگی‌های هوا ممنوع بوده و همچنین واردات بسته‌های خارجی چای با وزن زیر 10 کیلوگرم از سوی گمرک ممنوع است، در مغازه‌های سطح شهر شاهد عرضه و فروش این محصولات ممنوعه هستیم.
کد خبر: ۴۴۴۳۰۳

سالانه 100 هزار تن چای مورد نیاز و مصرف جامعه ایرانی است که حدود 60 هزار تن آن غیرقانونی، 35 هزار تن قانونی و 5 هزار تن از چای تولید داخل تامین می‌شود. فروش و عرضه چای فله‌ای به دلیل جذب بالای رطوبت هوا و آلودگی در چای، ممنوع است اما عرضه و فروش گونی‌های چای در مغازه‌های عمده و خرده‌فروشی سطح شهر به طور گسترده‌ای مشاهده می‌شود و برخوردی با این موضوع صورت نمی‌گیرد.

به گفته نعمت یاورزاده، مدیر اجرایی سندیکای چای شمال سازمان بازرسی نظارت بر قیمت‌ها باید در بنگاه‌های فروش، از عرضه کالاهای قاچاق جلوگیری کند.

از سوی دیگر، در حالی‌که به‌ازای خرید و صادرات هر کیلو چای ایرانی، مجوز واردات دو کیلوگرم چای خارجی بدون تعرفه به تجار داده می‌شود، حواله‌های چای خریداری نمی‌شود و بازار قاچاق چای داغ‌داغ شده است؛ به‌طوری که چای ایرانی با چای خارجی مخلوط و به عنوان چای خارجی با قیمت بالا در بازار فروخته می‌شود.

به گفته کارشناسان، شناسایی چای طبیعی از چای تقلبی به دو روش زیر ممکن است:

ـ چای طبیعی فقط در آب جوش و در حالت دم‌کشیدن رنگ می‌دهد، اما چای‌ تقلبی به دلیل وجود اسانس رنگ در آب سرد هم به رنگ می‌آید.

ـ چای تقلبی به دلیل وجود اسانس‌ها و مواد حل‌نشدنی،‌ محلول را کدر و با لایه چربی همراه می‌کند به طوری که رنگ آن به ظرف باقی می‌ماند و در آب جذب نمی‌شود.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها