7 حزب اصلی روسیه امروز در حالی در انتخابات دوما با یکدیگر رقابت می‌کنند که طبق نظرسنجی‌ها حزب روسیه واحد به رهبری ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه از اقبال کسب بیش از نیمی از آرای مردم برخوردار است. احزاب کمونیست، لیبرال دموکرات، روسیه عادل، یابلوکر، راستگرایان و میهن‌پرستان در رده‌های بعدی نظرسنجی قرار دارند.
کد خبر: ۴۴۴۱۸۳

به گزارش کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه؛ انتخابات دوما امروز در 97 هزار شعبه رای‌گیری در سراسر این کشور از ساعت 8 صبح آغاز می‌شود و تا ساعت 8 شب ادامه خواهد داشت. طبق آمار رسمی، از جمعیت 140 میلیون نفری روسیه 108 میلیون و 153 هزار و 615 نفر واجد شرایط رای هستند و این انتخابات در نمایندگی‌های روسیه در 146 کشور خارجی هم برگزار می‌شود. در انتخابات دوره گذشته (سال 2007 میلادی)‌، از 109 میلیون‌نفر واجد شرایط رای، 69 میلیون و 600 هزار نفر معادل 78‌/‌63 درصد واجدان شرایط در انتخابات مشارکت کردند.

در شهر مسکو 3300 شعبه رای‌گیری پیش‌بینی شده است. بنا بر اعلام کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه، شمارش آرای صندوق‌های رای‌گیری بلافاصله پس از پایان زمان رای‌دهی آغاز می‌شود.

دوما یعنی مجلس

واژه روسی دوما در فارسی به معنای مجلس است. دومای روسیه 450 نماینده دارد که براساس فهرست حزبی انتخاب می‌شوند و طبق قانون جدید برای 5 سال به این مجلس راه خواهند یافت.انتخابات دوما از این جهت حائز اهمیت است که نتایج آن و پیروزی یا شکست حزب روسیه واحد، معیاری برای سنجش محبوبیت پوتین، نامزد این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری 3 ماه بعد خواهد بود.

در انتخابات این دوره مقررات جدید اعمال می‌شود که ازجمله آنها کاهش میزان امضای مورد نیاز برای شرکت احزاب در انتخابات از 200 هزار به 150 هزار و نیز کاهش حدنصاب برای ورود احزاب به دوما از 7 درصد به 5 درصد است و همچنین گزینه «هیچ کدام» از برگه تعرفه انتخابات حذف شده است.در آستانه برگزاری انتخابات دومای ششم، تلاش احزاب برای جلب نظر طیف‌های مختلف مردم، شدت بیشتری گرفته است. احزاب علاوه بر تبلیغات خیابانی، نصب پلاکارد و عکس شخصیت‌های معروف سیاسی در فهرست حزب خود تلاش می‌کنند با طرح انتقادهای تند از عملکرد یکدیگر آرای مردم را به خود جلب کنند.

حزب روسیه واحد

حزب روسیه واحد که از سال 2000 قدرت را در ریاست جمهوری و دومای روسیه به دست گرفته، هم‌اکنون نیز با 315 نماینده، بیشترین صندلی‌های مجلس را در اختیار دارد و از بیشترین امکانات در کشور چه به لحاظ پایگاه‌های اینترنتی، شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی، روزنامه‌ها، مجله‌ها و منابع مالی برخوردار است.

حزب روسیه واحد در انتخابات دوره قبل مجلس دوما 3/ 64 درصد آرا را به خود اختصاص داد و براساس بیشتر نظرسنجی‌های انجام شده در این کشوردر این دوره نیز حدود 54 درصد آرای مردم را کسب خواهد کرد.

حزب کمونیست

حزب کمونیست در انتخابات سال 2007 میلادی 57 /11 درصد آرای مردم و 57 صندلی نمایندگی را کسب کرد و در این دوره هم طبق نظرسنجی‌ها بیش از 16 درصد، شانس کسب آرا را دارد.

سران حزب کمونیست در برنامه‌های تبلیغاتی خود از شعارهای سوسیالیستی و یادآوری اندیشه‌های حزب کمونیست برای جلب نظر مردم استفاده می‌کنند.

به گفته مقامات این حزب، روسیه نیازمند شرایط مطلوب برای توسعه است و کشورهای غربی در نبود شوروی، اشغالگری‌های خود را مانند افغانستان و عراق گسترش می‌دهند.گنادی زوگانف، رهبر حزب کمونیست در یک گردهمایی تبلیغاتی، بسیج مردمی را در راه دفاع از کار، صلح، عدالت و برابری همه اقوام روسیه زیرسایه آرمان کمونیسم اعلام کرد.

حزب لیبرال دموکرات

حزب لیبرال دموکرات هم که در انتخابات قلبی دومای روسیه 40 صندلی نمایندگی و 14‌/‌8 درصد آرا را کسب کرد در نظرسنجی‌های این دوره با 6‌/‌11 درصد با حزب کمونیست رقابت تنگاتنگی دارد.

در روسیه، ملی‌گرایان معتدل، حزب لیبرال دموکرات را به عنوان خاستگاه حزبی خود انتخاب می‌کنند و این حزب هم اکنون تمامی امکانات خود را برای جلب نظر رای‌دهندگان روس بسیج کرده است. به اعتقاد کارشناسان؛ انتخاب شعار روسیه برای روس‌ها در تبلیغات انتخاباتی موجب از دست دادن تعداد زیادی از آرای این حزب در منطقه قفقاز شمالی روسیه شده است.

حزب روسیه عادل

حزب روسیه عادل که رهبری آن هم‌اکنون به عهده سرگئی میرونوف، رئیس سابق شورای فدراسیون (سنای روسیه)‌ است در سال 2007 با کسب 74‌/‌7 درصد آرا و کسب 38 صندلی نمایندگی، نتایج خوبی به دست آورد و توانست در کنار حزب روسیه متحد، حزب کمونیست و حزب لیبرال دموکرات وارد دوما شود. در نظرسنجی‌های اخیر، این حزب با 10 درصد آرا در تعقیب دیگر رقبای خود است، اما کارشناسان معتقدند محبوبیت این حزب در مقایسه با گذشته کمتر شده است.برکناری سرگئی میرونوف، رئیس حزب از مقام ریاست شورای فدراسیون روسیه از دلایل چشمگیر کاهش محبوبیت این حزب در این دوره به شمار می‌رود.

سایر احزاب

حزب یابلوکو، حزب راستگرایان و حزب میهن‌پرستان هم از دیگر احزاب حاضر در رقابت‌های انتخاباتی مجلس دوما هستند که هم اکنون سهمی در کرسی‌های دوما ندارند و در نظرسنجی‌های این دوره هم هر یک کمتر از 5 درصد آرای مردم را دارند.

برمک بیات / خبرنگار جام جم در مسکو

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها