جلیلی: وال استریت‌ نماد مخالفت 99 درصدی جامعه جهانی با آمریکا است

هشدار ایران به عربستان

روز گذشته منابع خبری به نقل از برخی دیپلمات‌ها اعلام کردند نامه عربستان سعودی درباره ادعای آمریکا علیه ایران مبنی بر قصد ترور عادل الجبیر سفیر سعودی که تحویل دبیر کل سازمان ملل شده بود، رسما به شورای امنیت تسلیم شده است. هفته قبل آمریکا مدعی شد که چندی پیش طرحی را خنثی کرده که قرار بوده است در آن دو ایرانی، عادل الجبیر سفیر عربستان سعودی در واشنگتن را ترور کنند. وزارت خارجه ایران این مطلب را کاملا رد کرد و آن را سناریوی ساخته آمریکا دانست و از این اتهام‌زنی، از آمریکا در سازمان ملل شکایت کرد.
کد خبر: ۴۳۵۶۶۳

اما منابعی در سازمان ملل به روزنامه عکاظ عربستان اعلام کردند که «عبدالله المعلمی» نماینده عربستان در این سازمان از شورای امنیت خواسته است که رسما در جریان اتهام وارد شده به ایران قرار بگیرد. این درخواست را المعلمی در نامه‌ای به بان‌کی‌‌مون دبیرکل سازمان ارائه کرد.

علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه در حاشیه جلسه پایش و پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 در این خصوص گفت: یقیناً مسوولان عربستانی می‌دانند سناریوی اخیر در جهت ایجاد شکاف و اختلاف میان کشورهای منطقه است.

وی افزود: من امیدوارم مسوولان عربستانی به این مساله توجه بیشتری داشته باشند و با احتیاط بیشتری برخورد کنند.

وزیر امور خارجه با اشاره به این‌که هیچ گاه جمهوری اسلامی ایران که خود از تروریسم آسیب‌دیده، اقدامی مخل روابط بین‌المللی نکرده است، خاطرنشان کرد: وقتی می‌خواستند این سناریو را مطرح کنند من شاهد بودم که خیلی شتابزده بودند و استحکام و استواری در استدلال نداشتند و مشخص بود که می‌خواستند چیزی را به خورد افکار عمومی بدهند و هیاهوی رسانه‌ای ایجاد کردند تا از آن بهره‌برداری کنند.صالحی تصریح کرد: آنان به اعتبار پیش‌بینی کارهای تبلیغاتی زمان هیتلر مبنی بر این‌که مشاور وی گفته بود «دروغی را که می‌گویی محکم و با صدای بلند بگو و تکرار کن به طوری که خودت هم آن دروغ را باور کنی» از این شیوه استفاده کرده‌اند؛ اما چون پایه و اساسی ندارد و دروغ است، به طور حتم آثار مخرب این حرکت دامان خودشان را خواهد گرفت.

رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان یادآور شد: ما با صبر و حوصله با این موضوع برخورد می‌کنیم و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد هر مساله‌ای را حتی اگر ساختگی باشد ولی افکار عمومی را مشوش کرده باشد، بررسی کند. صالحی افزود: از آمریکا اطلاعات مربوط به افراد دستگیر شده را خواستیم تا پیشینه آنها را شناسایی و موضوع را بررسی کنیم.

وی با اشاره به آن که ایران کشوری مسوول در برابر تعهدات بین‌المللی است، گفت: ما کشوری نیستیم که منافقانه عمل کنیم؛ به این معنی که تروریست پرورش بدهیم و بعد پرچم مبارزه با تروریسم را به دست گیریم.

تحریم‌ بدون همکاری رسانه‌ها قابل مدیریت نیست

وزیر امور خارجه همچنین در نشست پایش و پیگیری اجرای سیاست‌های اصل 44 در اتاق بازرگانی ایران گفت: این روزها شاهد صحبت‌های زیادی در رسانه‌ها هستیم که در خیلی موارد خارج از چارچوب نقد سازنده و بیشتر تخریب ‌کننده است.

وی با بیان این‌که در شرایط فعلی رسانه‌های ما مسوولیت مضاعف دارند، افزود: در این شرایط نیاز داریم اعتبار همدیگر را تقویت کنیم؛ زیرا کدام کشور است که رسانه‌هایش در این شرایط، اعتبار دولت خود را پایین بیاورند و از آن حمایت نکنند؟وی ادامه داد: رسانه‌ها فکر نکنند مسائل تحریم‌ بدون همکاری آنها قابل مدیریت است.صالحی گفت: در حال حاضر رسانه‌ها آن قدر مهمند که تنه به تنه قدرت نظامی می‌زنند به طوری که مثلا در لیبی و سوریه این رسانه‌ها هستند که تعیین تکلیف می‌کنند.وی افزود: رسانه‌ها باید نظام را تقویت و به دولت اعتباربخشی کنند.

راه‌اندازی کارخانه تولید صفحات سوخت هسته‌ای

از سوی دیگر وزیر امور خارجه در جمع فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران گفت: در 3 یا 4 ماه آینده یکی از مدرن‌ترین کارخانه‌های تولید صفحات سوخت هسته‌ای جهان را تکمیل می‌کنیم. وی افزود: ان‌شاءالله در آینده نزدیک نخستین مجتمع سوخت صفحه‌ای کشور به مرحله تولید خواهد رسید که این توفیق دستاورد تحریم علیه کشورمان است.وی درباره محاسبات سوخت20 درصد به نقش مؤثر شهید شهریاری در این خصوص اشاره کرد و گفت: شهریاری با اعتماد به نفس بالا، زمانی که فردی نبود این کار را انجام دهد این محاسبات را نخستین بار انجام داد و این کارخانه اکنون راه افتاده است.

صالحی افزود: وقتی شهریاری شهید شد نگران بودم، زیرا وی تنها فردی بود که می‌دانست در این زمینه تخصصی چه کار باید کرد اما پس از سفر به اصفهان متوجه شدم آن شهید بزرگوار هنگام کار حدود20 نفر را در کارگاه آموزشی تربیت کرده است.وی گفت: اکنون بیش از چندین هزار مهندس هسته‌ای داریم و تقریبا در بحث هسته‌ای موضوعی نیست که ما اراده کنیم و به آن نرسیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها