اتهام به ایران برای طراحی توطئه ترور در خاک آمریکا اگرچه آنقدر محیرالعقول است که حتی شخصیت‌ها و محافل بسیاری در غرب هم آن را باور نکرده‌اند، اما اگر از دریچه تحولات منطقه و آنچه در چند ماه گذشته روی داده است نگاه کنیم، طراحی چنین سناریویی از طرف آمریکا امری بسیار محتمل و قابل انتظار بوده است.
کد خبر: ۴۳۵۵۶۶

واقعیت آن است که تحولات ناگهانی منطقه همه بازیگران بین‌المللی را غافلگیر کرد، البته پس از این غافلگیری، بازیگران با همه ظرفیت و توان به موضوع ورود کردند تا منافع خویش را هر چه بیشتر تامین کنند، قضاوت قاطبه تحلیلگران این است که برآیند دستاوردهای قابل اعتنای تحولات امروز به سمت ایران است و آمریکا و دوستانش با وجود برخورداری از امکانات مادی و غرور فراوان، شاهد تمایل بسیار بالای نخبگان و بازیگران جدید برآمده از متن توده‌های منطقه به ایران و انقلاب اسلامی هستند، بخشی از این تمایل و تعامل نگران‌کننده برای غرب حاصل تلاش‌های سیاسی و فرهنگی است و بخش بزرگی از آن هم نتیجه ظرفیت‌های عظیم انقلاب اسلامی و اشتراکات فراوان ایران با مسلمانان منطقه است.

سقوط رژیم‌های متحد آمریکا در منطقه اگرچه خوشایند دولتمردان آمریکا نیست، اما آنها به دلیل غرور و توان مالی بر این گمان‌اند که می‌توانند به دنبال فرصت‌های جدید در خاورمیانه و شمال آفریقا باشند.

با وجود این نزدیک شدن ملت‌های مسلمان منطقه و ایران و نخبگان دو طرف به یکدیگر نگرانی عمده این روزهای آمریکاست که به شکل‌های مختلف در گفتار و کردار مقامات آنها مورد تاکید قرار دارد، از این رو طراحی توطئه ترور حرکتی است برای سرگرم ساختن و درگیر کردن ایران و ایجاد فاصله بین ایران و بازیگران و نخبگان جدید منطقه.

می‌توان انتظار داشت تا وقتی که موج بیداری اسلامی و بهار عربی در جریان است، طراحی و فشار آمریکا و غرب علیه ایران در سه محور هسته‌ای، حقوق بشر و تروریسم با شدت و حدت بیشتری دنبال شود، چرا که به نظر آمریکا و غرب، ایران باید درگیر پرونده‌های متعددی که برایش می‌سازند بشود و در عین حال کار و تعامل با ایران برای بازیگران جدید منطقه پرهزینه شود.

آگاهی نسبت به این موضوع و خواندن بازی حریف موضوعی است که اتخاذ آرایش مناسب در داخل و خارج و حرکت هوشمندانه را در مقطع کنونی الزامی می‌سازد.

در فصل بیداری اسلامی در منطقه، ایرانیان باید کمربندها را محکم‌تر بسته و با توطئه‌های بیشتر و پیچیده‌تری پنجه در پنجه باشند.

جلال برزگر - دبیرگروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها