حمید نعمت‌الله آدم خاطره‌بازی است، این را از آثاری که تاکنون ساخته می‌توان فهمید. او برای نوشتن فیلمنامه‌هایش به زندگی خود رجوع می‌کند. به گذشته‌اش که از آن خاطرات زیادی دارد. از کودکی گرفته تا نوجوانی و جوانی. او برای نوشتن دیالوگ‌های کارهایش باز هم از خاطرات خودش استفاده می‌کند. او برای شخصیت‌هایش دیالوگ‌هایی می‌نویسد که آنها را از اطرافیانش در جایی و در مکانی شنیده و در زمان نوشتن فیلمنامه‌هایش این دیالوگ‌ها به ذهنش می‌رسند و او آنها را در دهان شخصیت‌هایش می‌گذارد.
کد خبر: ۴۳۳۰۳۳

برای همین هم هست که آدم‌های آثار نعمت‌الله باورپذیرند و انگار در همین حوالی زندگی می‌کنند. نعمت‌الله راه خاطره‌بازی را خوب بلد است. او حس واقعی خود از آن خاطره را به بیننده منتقل می‌کند و در بین همنسلان خود یا نسل‌های قبل‌تر از خود طرفدار پیدا می‌کند. او خاطره‌باز خوبی است چون بیننده آثار خود را به دوران دوست‌داشتنی می‌برد؛ دورانی که شاید سخت باشند، اما فراموش نمی‌شوند. سریال «وضعیت سفید» که در حال پخش از شبکه 3 سیماست، به دلیل سریال بودنش فضای بیشتری به نعمت‌الله داده تا او تابلویی زیبا از گذشته‌ چند نسل را به تصویر بکشد. نسل دیروز و نسل پیش از دیروز. کودکان دهه 60 و سال‌های جنگ حالا بزرگ شده‌اند. آنها دوره‌ای را تجربه کرده‌اند که کودکان امروز آنها را فقط یک رویا یا یک فیلم می‌پندارند، اما آن دوره واقعیت داشته ‌است. در دهه 60 در سر هر کوی و برزن جعبه‌ای کوچک به نام فوتبال‌دستی وجود داشت که مردم را سرگرم می‌کرد. البته فوتبال‌دستی هرگز نمی‌توانست جای جعبه جادو را بگیرد که سریال‌های «سربداران» را نشان می‌داد و پر بود از کارتون‌هایی که در بیشتر آنها بچه‌ها به دنبال مادرشان می‌گشتند....

حالا در هیچ خانه شهری و روستایی چراغ «پیرموس» وجود ندارد. چراغی نفتی که به سختی روشن می‌شد و زمانی هم که روشن می‌شد، مانند اجاق گازهای امروزی کار می‌کرد و وای از روزی که سوزن مخصوص این چراغ عجیب گم می‌شد. دیگر هر چقدر تلمبه می‌زدی، روشن نمی‌شد که نمی‌شد... شاید باور همه اینها برایتان دشوار باشد، اما اگر می‌خواهید راحت‌تر همه این‌ها و بیشتر از اینها را قبول کنید فقط تیتراژ اول سریال وضعیت سفید را ببینید. حمید نعمت‌الله آدم خاطره‌بازی است که کارش را خوب بلد است. او با ساخت سریال وضعیت سفید، دهه 60 را با همه خاطراتش ثبت تصویری کرد.

طاهره آشیانی‌ / گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها