وزارت دفاع آمریکا ، پنتاگون، در تازه‌ترین گزارش خود شتاب گرفتن روند توسعه‌ قدرت نظامی چین را نگران‌کننده و عامل برهم خوردن تعادل نظامی در منطقه خوانده است. چین در واکنشی شدید می‌گوید اساس این گزارش حدس و گمان‌های نادرست است.
کد خبر: ۴۲۴۶۴۸

به گزارش دویچه وله، گزارش سالیانه وزارت دفاع ایالات متحده ، پنتاگون، در مورد توان نظامی چین به کنگره‌ این کشور ارائه شد. چین پس از انتشار این گزارش مسائل مطرح شده از سوی پنتاگون را «داستانی کاملا جعلی» خواند.

وزارت دفاع آمریکا گزارشی منتشر کرده که در آن نسبت به پیشرفت نظامی چین ابراز نگرانی شده است.

در این گزارش آمده است چین در برخی بخش های "کلیدی" در حال پایان دادن به فاصله تکنولوژیکی خود با آمریکا است.

نگرانی از بی‌ثباتی اقیانوس آرام

چین بودجه نظامی خود را مدام افزایش می‌دهد و ارتش خود را با پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های روز جهان تجهیز می‌کند. بر اساس گزارش تازه‌‌ پنتاگون، پکن موفق شده کمبودهای مهم تکنیکی ارتش خود را بر طرف کند.

بر اساس گزارش پنتاگون، هدف اصلی برنامه های نظامی چین، پیشگیری از دخالت آمریکا در صورت تنش با تایوان است.

این گزارش افزوده است که چین بدنبال نوسازی صنایع نظامی خود تا سال 2020 است و این ممکن است ثبات منطقه آسیا و اقیانوسیه را به خطر اندازد.

دولت چین نسبت به این گزارش واکنش نشان داده و پنتاگون را به اغراق گویی متهم کرده است.

پکن گفته است بودجه نظامی 700 میلیارد دلاری آمریکا با بودجه نظامی 90 میلیارد دلاری چین قابل مقایسه نیست.

اما برخی تحلیلگران می گویند بودجه نظامی واقعی چین رقمی بسیار بالاتر از این است.

گزارش پنتاگون یکسال پس از اولین آزمایش هواپیمای رادارگریز جی 20 و یک ناو هواپیمابر جدید منتشر می شود.

مایکل شیفر، رئیس بخش آسیای شرقی وزارت دفاع ایالات متحده می‌گوید، شتاب و دامنه‌ توسعه‌ توان نظامی چین می‌تواند تعادل نظامی در منطقه را برهم بزند و به بروز سوء‌تفاهم و تنش میان این کشور و همسایگانش بیانجامد.

گزارش پنتاگون می گوید کارشناسان دفاعی انتظار ندارند که جنگنده رادار گریز جی 20 تا پیش از سال 2018 توانایی عملیاتی داشته باشد.

شیفر گفت که ناو هواپیمابر شوروی سابق که چین نوسازی کرده نیز سالها تا عملیاتی شدن فاصله دارد.

اما این گزارش می گوید چین از امسال ساخت ناو هواپیمابر را در داخل نیز شروع می کند.

پنتاگون به موفقیت های فضایی و عملیات سایبری چین نیز اشاره کرده و گفته است در سال 2010 وبسایت های دولت آمریکا از سوی موسساتی در چین مورد حمله قرار گرفته است.

ناو هواپیمابر برای تحقیقات علمی؟

معاون وزیر دفاع چین، فو یینگ، در روز 20 اوت و پیش از انتشار گزارش پنتاگون در گفتگو با اشپیگل آنلاین انتقاد کشورهای غربی از برنامه‌های تسلیحاتی کشورش را بی‌اساس خواند. او کشورهای اروپایی و آمریکا را به تکرار پیش‌داوری‌های دوران جنگ سرد متهم می‌کند. فو یینگ گفت که چین در زمینه‌ تسلیحاتی از بسیاری کشورهای غربی عقب‌تر است.

پنتاگون معتقد است جنگنده‌ رادارگریز چین که سال گذشته پرواز آزمایشی خود را پشت سر گذاشت، پیش از سال 2018 تکمیل نخواهد شد، اما ناو هواپیمابری که چند هفته پیش آزمایش آن شروع شده تا سال آینده آماده انجام ماموریت خواهد بود.

فو یینگ به اشپیگل آنلاین گفته است این ناو برای اهداف تحقیقاتی و آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و زمان زیادی طول خواهد کشید تا بتواند برای مقاصد نظامی به کار گرفته شود. او همچنین تاکید می‌کند، این در حالی است که ایالات متحده از سالیان پیش ناوگانی از ناوهای هواپیمابر در اختیار دارد.

گسترش گفتگوهای نظامی با چین

وزارت دفاع آمریکا به کاخ سفید پیشنهاد می‌کند، همکاری‌ها و گفتگوهای نظامی خود را با پکن گسترش دهد. گریگوری شولته، معاون وزیر دفاع آمریکا، حدود یک ماه پیش خبر داد این کشور قصد دارد وارد مذاکرات منظمی با چین در مورد فعالیت‌های فضایی شود. چین در سال گذشته رکورددار پرتاب موشک به فضا بوده است.

مذاکرات نظامی میان آمریکا و چین پیشتر نیز انجام می شد اما پکن سال گذشته گفتگوهای دو جانبه بر سر مسائل و سیاست‌های نظامی را قطع کرد. علت این اقدام پکن اعتراض به معامله تسلیحاتی واشنگتن با تایوان عنوان شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها