روز جمعه هم زمان با پایان مبادلات این هفته، نوسانات شدید در بازارهای بورس جهان کاهش یافته و شاخص های عمده بازارهای بورس در آمریکا و اروپا به روند صعودی خود ادامه داده اند.
کد خبر: ۴۲۱۸۰۴

به گزارش رویترز، ارزش شاخص‌های بورس کشورهای اروپایی از جمله فوتسی بریتانیا و دکس آلمان روز جمعه 12 اوت بیش از سه درصد افزایش یافت.

صعود شاخص‌های بورس کشورهای اروپایی در حالی رخ داد که خوش بینی به توانایی اقتصادهای بزرگ منطقه یورو برای مقابله با بحران مالی در برخی از کشورهای اروپایی بیشتر شده است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، سه شنبه آینده برای گفتگو درباره وضع اقتصادی منطقه یورو، دیدار خواهند کرد.

هم زمان، فرانسه، بلژیک، اسپانیا و ایتالیا با هدف پیشگیری از نوسانات شدید در بازارهای بورس، مانند یونان رویه فروش استقراضی سهام شرکت ها و سایر اوراق بهادار را ممنوع کرده اند.

نهاد ناظر بر نظام مالی اتحادیه اروپا در آخرین ساعات روز پنج‌شنبه 11 اوت اعلام کرد که نهاد‌های ناظر بر بورس در این کشورها در نظر دارند قاطعانه با سوءاستفاده‌‌از قانون‌های بازار در شرایط کنونی مبارزه کنند.

به گفته‌ این نهاد، اگرچه فروش سهام استقراضی استراتژی قابل قبولی به شمار می‌رود اما این اقدام با توجه گسترش شایعات در بازار به طور شفاف عملی خلاف قانون به حساب می‌آید. پیش از این یونان فروش سهام استقراضی در این کشور را برای مدت دو ماه ممنوع اعلام کرده بود.

سازمان نظارت بر بورس فرانسه گفته است که اعمال این ممنوعیت برای 15 روز در نظر گرفته شده و در این مدت فروش سهام استقراضی 11 موسسه‌‌ بانکی و شرکت‌های بیمه ممنوع خواهد بود. در اسپانیا نیز مدت این ممنوعیت 15 روز اعلام شده است.

مقام‌های مسئول در بلژیک نیز گفته‌اند که فروش سهام استقراضی 4 شرکت را برای مدتی نامحدود ممنوع اعلام کرده‌‌اند. ایتالیا هنوز جزئیات بیشتری در مورد این تصمیم منتشر نکرده است.

در فروش سهام استقراضی دلالان سهام‌هایی را به فروش می‌رسانند که در اصل قرض گرفته‌شده و خود مالک آنها نیستند. زمانی که قیمت این سهام‌ به پایین‌تر از حد معمول خود برسد، دلالان با خرید دوباره این سهام و در پی اختلاف قیمت فروش و بازخرید سود زیادی را بدست می‌آورند.

چنین ممنوعیتی در سال 2008 و در اوج بحران در بازارهای جهانی توسط چند کشور از جمله آمریکا به طور موقت اعمال شده بود.

در همین حال به نظر می‌رسد، در پی ثبات نسبی بازارهای بورس نیویورک و اروپا، بازارهای بورس ژاپن نیز به شرایط آرامی دست‌یافته‌اند و شاخص سهام این کشور سیر صعودی داشته است.

وزیر دارایی فرانسه روز جمعه 12 اوت از پیشنهاد‌های اقتصادی دو کشور فرانسه و آلمان در آینده‌ نزدیک خبر داد و گفت، سرمایه‌گذاران می‌توانند امیدوار باشند که تا پایان تابستان فرانسه و آلمان ابتکارعمل‌های مناسب را اتخاذ خواهند کرد.

فرانسوا بارون‌، وزیر دارایی فرانسه هر گونه نگرانی و تردید سرمایه‌گذاران در توانایی‌های آلمان و فرانسه برای یافتن راهی ‌مؤثر را بی‌مورد خواند. وی اطمینان داد که دو کشور از قابلیت‌های لازم برای هدایت و هماهنگی‌های مورد نیاز برای توسعه حوزه‌ی پولی یورو برخوردار هستند.

روز جمعه، بازار بورس آمریکا نیز شاهد رشد نسبی بود.

شاخص "داو جونز" یک و سیزده  صدم درصد و شاخص "نزدک" شصت و یک  صدم رشد داشتند.

در پی کاهش اعتبار مالی آمریکا توسط یک سازمان اعتبارسنجی بین المللی که جمعه گذشته اتفاق افتاد، بازارهای بورس ایالات متحده شاهد نوسانات شدیدی بوده است.

تنزل اعتبار واشنگتن در تاریخ معاصر آمریکا بی سابقه بوده است.

روز چهارشنبه 10 اوت شایعاتی مبنی بر مشکلات مالی بزرگترین بنک سوسیته ژنرال ،  بانک فرانسه در بازار منتشر شد و موج تازه‌ای از فروش سهام در بازارهای بورس اروپا را رقم زد. از آنجا که ارزش‌های مالی می‌توانند ابزاری برای گمانه‌زنی ‌در مورد قدرت اقتصادی یک کشور به شمار روند، به گفته‌ کارشناسان، انتشار چنین شایعاتی می‌تواند به ضرر سهام این کشور در بازار بورس منجر شود.

بانک‌های فرانسه شایعات منتشره در مورد مشکلات مالی را رد کرده و سازمان‌های رتبه‌بندی اعتباری نیز گفته‌اند که رتبه‌ فرانسه از اعتبار لازم برخوردار است.

هر سه سازمان اعتبارسنجی بین المللی روز پنجشنبه تاکید کردند که فرانسه همچنان از رتبه اعتباری برتر خود برخوردار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها