برگزاری اولین همابین المللی زنبورعسل خوانسار

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان

مسوولان اجرایی و اتحادیه زنبور داران خوانسار می خواهند با تهیه برند مناسب به وضعیت بازار عسل سر و سامان بدهند

عسل خوانسار در حسرت برند

پرورش زنبور عسل به روش مدرن در ایران دارای سابقه‌ای بیش از نیم قرن است، اما پیشینه زنبورداری و تولید عسل به صورت سنتی در ایران به زمان هخامنشیان و در شهرستان خوانسار به عنوان قطب پرورش زنبور عسل در سطح کشور به قبل از دوران صفویه برمی‌گردد،‌ این در حالی است که هنوز این محصول از نام و برند و معروفیتی که در خور و شایسته آن است، برخوردار نیست و نه تنها در بازارهای جهانی که در داخل کشور نیز با مشکلاتی روبه‌روست، این در حالی است که برندسازی عسل، قابلیت و قدرت حضور در بازارهای جهانی را به صورت گسترده فراهم می‌آورد و در راستای ایجاد اشتغال پایدار و کاهش بیکاری نیز تاثیرگذار خواهد بود.
کد خبر: ۴۲۱۵۶۴

البته حالا مسوولان اجرایی و اتحادیه زنبورداران خوانسار به این فکر افتاده‌اند که با تهیه برندی مناسب نه‌تنها به وضعیت این محصول در بازار داخلی سروسامانی بدهند و سره از ناسره را مشخص کنند، بلکه به میدان کارزار و رقابت جهانی نیز وارد شوند و برای آن جایگاهی دست و پا کنند. حمید رضا مشایخی با بیان این‌که یکی از اهداف ایجاد این برند، تعیین میزان کیفیت، نوع و خصوصیات عسل تولیدی و عرضه شده در خوانسار است، تصریح کرد: هم اکنون عسل به 3 صورت در این شهرستان تولید و روانه بازار می‌شود؛ بخشی به صورت صنعتی و کاملا بهداشتی در کارخانه بزرگی که در شهرستان قرار دارد،‌ با طعم‌ها، کیفیت‌ها و بسته‌بندی‌های مختلف تولید و روانه بازار می‌شود. بخشی هم به صورت نیمه‌صنعتی و در کارگاه‌های نیمه‌صنعتی در سطح وسیع، بسته‌بندی و توزیع می‌شود و بخش آخر هم به صورت سنتی و توسط خود زنبوردار تولید و عرضه می‌شود که مطمئنا همه این عسل‌ها از کیفیت یکسانی برخوردار نیستند، به طوری که حتی در خود خوانسار هم عسل قلابی توزیع می‌شود. البته عسل بی‌کیفیتی که در این شهرستان بعضا به فروش می‌رسد محصول زنبورداران و اهالی این منطقه نیست بلکه توسط عده‌ای سودجو از شهرهای دیگر به اینجا آورده شده و از این پایگاه و به نام عسل خوانسار به فروش می‌رسد.

مشایخی با بیان این‌که در مناطق دیگری از کشور نظیر اردبیل (عسل سبلان)، آذربایجان غربی، نجف‌آباد و گلپایگان اصفهان نیز عسل‌های مرغوبی تولید می‌شود، تصریح می‌کند: هدف ما در وهله اول اجرای این طرح، سر و سامان دادن به وضعیت بازار داخلی و جلوگیری از تقلبات و سودجویی‌ها با استفاده از نام عسل این شهرستان است و ورود به بازار جهانی و رقابت با رقبای بین‌المللی گام‌های بعدی است.

مدیر جهاد کشاورزی خوانسار با بیان این‌که زنبورداران منطقه در یکی دو سال اخیر متحمل خسارت‌های فراوانی به دلیل وجود خشکسالی و ورود گرد و غبار شده اند،‌ حمایت و کمک بخش دولتی را ضروری می‌داند و یادآور می‌شود: تسهیلات بانکی و کمک‌های بلاعوض از طرف دولت می‌تواند بخشی از این خسارات را جبران کند که البته خود ما نیز به دنبال دریافت این مطالبات هستیم و در این زمینه پیگیری‌هایی داشته‌ایم.

زنبورداران حال و روز خوشی ندارند

مدیرعامل شرکت تعاونی تولید و پرورش زنبور عسل خوانسار نیز در خصوص ایجاد برند عسل خوانسار و اقدامات صورت گرفته در این زمینه می‌گوید: در صورتی که نظارت درست و کاملی روی عسل‌های مشمول این برند صورت بگیرد،‌ می‌تواند طرح خوب و موفقی باشد که هم به نفع تولیدکنندگان عسل خوانسار است و هم به نفع تولیدکنندگان عسل‌های باکیفیت در سراسر کشور.شانه‌ای با اشاره به این‌که خوانسار مرکز بسته‌بندی عسل است و همه نوع عسلی از سراسر کشور در اینجا بسته‌بندی و عرضه می‌شود، تصریح می‌کند: هدف از ایجاد برند عسل بالا بردن کیفیت عسل و عرضه کردن عسل مرغوب با این برند به بازار است و قرار نیست تنها عسل خوانسار با این برند ارائه شود بلکه هر نوع عسل مرغوب و باکیفیتی که در کارگاه‌های خوانسار بسته‌بندی می‌شود، می‌تواند تحت نظارت مسوولان مربوط با حفظ استانداردهای لازم تولید شود.

فریدون عربی ،رئیس اتحادیه زنبورداران استان اصفهان اما یکی از منتقدان این برندسازی است که نظر چندان مساعدی به این طرح ندارد و می‌گوید: این برند زمانی برند مطلوبی خواهد بود که نشان عسل خوانسار باشد، در حالی که خوانسار بیشتر مرکز بسته‌بندی عسل است تا تولید عسل و شاید تنها حدود 10 درصد عسل عرضه شده در این شهرستان مربوط به خود خوانسار است که همان نیز از نوع عسل گون است که برتری خاصی نسبت به عسل‌های تولیدی در شهرهای دیگر استان ندارد، چرا که در همه جای اصفهان تولید می‌شود.

فاطمه مرادزاده / گروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها