مدیرکل دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران گفت: ثبت دنا توسط یونسکو مسوولیت بزرگی را بر دوش ایران خواهد گذاشت

تنگ صیاد به ذخیره گاه زیست کره تبدیل می شود

معاون محیط طبیعی سازمان محیط‌زیست گفت: مراحل ثبت منطقه تنگ صیاد در استان چهارمحال و بختیاری به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در حال سپری شدن است و امیدوارم بزودی تنگ صیاد نیز به عنوان یازدهمین ذخیره‌گاه زیست‌کره ایران به جهان معرفی شود. محمدباقر صدوق با حضور در جشنواره دنا که به مناسبت ثبت این منطقه در شبکه ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره جهان در شهرستان یاسوج و دنا برگزار شده بود، افزود: متاسفانه بزرگ‌ترین مشکل ایران در حال حاضر آگاهی نداشتن مردم و برخی مسوولان از حفظ محیط‌زیست است.
کد خبر: ۴۱۵۱۴۹

در همین رابطه گردوغبار یا ریزگردها وقتی به تهران می‌رسند همه صدایشان برای سازمان محیط‌زیست بلند می‌شود که چرا سازمان کاری نمی‌کند در حالی که همین‌ها همیشه محیط‌زیست را بازدارنده و مانع توسعه می‌دانستند و هیچ وقت به فکر بحران‌های زیست محیطی نبودند و حالا به ما می‌گویند جلوی ریزگردها را بگیرید.

وی افزود: تخریب محیط‌زیست تدریجی اتفاق می‌افتد و مختص یک دوره زمانی کوتاه نیست، بنابراین باید از همان ابتدا مشکلات محیط‌زیست را حل کرد و نباید بگذاریم برای آینده و بگذاریم کار به جایی برسد که دیگر نتوان جلوی فاجعه را گرفت، وی تصریح کرد : باید در بحث محیط‌زیست همیشه پیشگیری را مقدم بر درمان بدانیم تا دیگر شاهد بحران‌های محیط‌زیستی مثل ریزگردها و آلودگی هوا که از 40 سال قبل شروع شده و امروز بدتر شده، نباشیم. صدوق تاکید کرد: رویکرد ما در سازمان محیط‌زیست رویکرد تعاملی با مردم است و معتقدیم مردم باید در حفظ محیط‌زیست مشارکت داشته باشند، اگر حمایت مردم نباشد مشکلات محیط‌زیست دوچندان می‌شود. وی گفت محیط‌زیست برای نسل امروز و آینده یک سرمایه محسوب می‌شود و اگر به مخاطره بیفتد مردم دنیا همان‌طور که در مورد میراث فرهنگی و آثار باستانی حساسیت دارند، در مورد محیط‌زیست هم ما را مورد پرسش قرار خواهند داد. صدوق همچنین در حاشیه این مراسم ابراز امیدواری کرد که 2 محیطبان زندانی ذخیره‌گاه زیست‌کره دنا که به دلیل درگیری با شکارچیان متخلف و کشتن آنها در زندان به سر می‌برند، بزودی مشکل‌شان حل شده و به منطقه باز گردند.

مدیرکل دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران نیز در این مراسم گفت: ثبت دنا توسط یونسکو مسوولیت بزرگی را بر دوش ایران می گذارد.

به گزارش دبیرخانه پروژه حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی، وی افزود: ذخیره‌گاه دنا از ویژگی‌های خاصی برخوردار است، هم از نظر تنوع زیستی و غنای گونه‌ای و هم از نظر ویژگی‌های قومی ‌و فرهنگی و منابع طبیعی؛ به همین دلیل یک اکوسیستم مهم در منطقه است که در حال حاضر حدود 20 درصد منابع آبی ایران از این منطقه تامین می‌شود.‌هان ادامه داد: تنوع قومی‌ و فرهنگی که در این منطقه وجود دارد به هزاران سال قبل و روش زندگی، زبان و دانش بومی ‌منطقه بر می‌گردد که اهمیت ویژه‌ای دارد و باید از این دانش بومی‌ به نحو احسن استفاده کرد. وی گفت: امروز ما شاهد همکاری‌های گسترده بین بخش‌های مختلف برای رسیدن به اهداف مشترک که همانا حفظ محیط‌زیست است، می‌باشیم و ثبت دنا نیز مسوولیت بزرگی بر دوش ایران و ما می‌گذارد و ضروری است همه با هم برای توسعه پایدار در ایران تلاش کنیم. امیدوارم دنا مثال خوبی برای نشان دادن مدیریت منابع طبیعی و توسعه پایدار به دنیا باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها