سهم نامتوازن و تعداد کم شعب برخی از بانکهای دولتی در مناطقی از تهران مانند مناطق حاشیه شهر، باعث شلوغی و تشکیل صفهای طولانی به دلیل مراجعات زیاد مردم شده است.
کد خبر: ۴۱۴۴۱۰

به گزارش مهر، افتتاح شعبات جدید بانکی پس از آغاز به کار بانکهای خصوصی و ورود بخش خصوصی به عرصه بانکداری کشور شکل جدیدی را به خود گرفته است به نحوی که هم اکنون در برخی مناطق پایتخت و در فاصله های نزدیکی شعب بانکهای مختلف خودنمایی می کنند.

در حالی بانکها برای افتتاح شعبه و خرید بهترین مکان در برخی از مناطق پایتخت از جمله شمال و مرکز با یکدیگر به رقابت می پردازند که کم توجهی به مناطق حاشیه ای و به قولی اطراف پایتخت و عموما در جنوب کاملا مشهود است.

می توان گفت نوع نگاه بانکهای خصوصی و بانکهای دولتی نیز در زمینه افتتاح شعبه در مناطق مختلف تهران هم متفاوت است. هم اکنون بانک های خصوصی ترجیح می دهند در مناطق بالای شهر شعبات مختلفی را داشته باشند و تمایل چندانی به مناطق پائین شهر و به اصطلاح مناطقی که مردم از نظر اقتصادی تفاوتهایی را با مرکز نشینان و شمال شهر دارند، از خود نشان نمی دهند.

سهم مناسب در بالای شهر

در این ارتباط مدیرعامل یک بانک خصوصی در زمینه نوع نگاه آن بانک به مقوله افتتاح شعبه در سطح شهر، معتقد است که مناطق پائین و حاشیه شهر برای آنها سودآوری و جذابیت ندارد و آنها بیشتر به شمال شهر متمایل هستند چرا که می توانند در آن بخش از شهر سهم بازار مناسبی را در اختیار خود بگیرند.

شاید بتوان نوع نگاه بانکهای خصوصی را در افتتاح شعبه در مناطق مختلف شهر پذیرفت چرا که این بانکها با نگاه سودآوری برای سهامداران و کسب منافع مناسب تشکیل شده اند.

به عبارتی کسب سود نه تنها اولین هدف یک بانک خصوصی تلقی می شود، بلکه شریان حیاتی آن بانک نیز قلمداد می شود؛ بنابراین می توان عذر بانکهای خصوصی را تا حدی پذیرفت هرچند که در قوانین و مقررات بانکی و در زمانی که مجوز تاسیس یک بانک خصوصی توسط بانک مرکزی صادر می شود چنین اجازه ای به آنها داده نشده است.

کمبود شعب در برخی مناطق

بانکهای دولتی نیز که بیشتر محل مراجعه مردم عادی در مناطق مرکز و پائین شهر برای انجام امور بانکی هستند نیز طی سالهای گذشته به برنامه بانکهای خصوصی در افتتاح شعب جدید خود علاقمند شده اند و کمبود شعب برخی بانکهای دولتی در مناطق حاشیه ای شهر به وضوح قابل لمس است.

برخی بانکها مانند مسکن که می تواند در مناطق پائین شهر از مخاطبان فراوانی به دلیل ارائه تسهیلات خرید مسکن برخوردار باشد، برعکس شعبات کمتری را در اینگونه مناطق ایجاد کرده اند و همواره شعبات محدود با صفهای طولانی و مشتریانی که شاید تا ساعتها منتظر انجام کار بانکی خود باشند، مواجه هستند.

این مسئله که مشتریان در برخی بانکهای دولتی مانند نمونه یاد شده در مناطق مرکزی و شمال شهر بخواهند برای انجام هرگونه کار بانکی صفهای طولانی را متحمل شوند کمتر مشاهده می شود و عموما در روزهای عادی سال شعبات مناطق بالای شهر از صف کمتری برخوردار است در نتیجه مشتریان می توانند در مدت زمان کمتری امورات بانکی خود را به انجام برسانند.

صفهای طولانی

یکی از مدیران شعب بانک مسکن در جنوب شرق شهر تهران در پاسخ به این سئوال که چرا با وجود متقاضیان و مشتریان فراوان که همه روزه مجبورند صفهای طولانی را برای انجام کار بانکی خود تحمل کنند، بانک اقدام به افتتاح شعب دیگری در این منطقه نمی کند در حالی که حجم مراجعات هر روزه به شعبه بیشتر از چند برابر شعبات در شمال شهر تهران است؟ گفت: واقعیت این است که مدیران ارشد بیشتر به مناطقی توجه دارند که تجمع بانکهای دیگر وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: ما در این منطقه از شهر با توجه به مراجعان فراوان روزانه، مشکلات ناشی از کم حوصلگی و صفهای طولانی مشتریان و در نتیجه در برخی موارد اوقات تلخی را نیز باید تحمل کنیم در صورتی که بسیاری از همکاران ما در مناطق شمالی شهر حجم کار کمتری را در روز دارند و در نتیجه مشکلات ما را نیز نخواهند داشت.

این مدیر شعبه بانکی در بیان دلیل دیگر گرایش بانکها به مناطق بیشتر توسعه یافته شهر گفت: ما در مناطق حاشیه ای و به اصطلاح پائین شهر فقط می توانیم وامهای خرد به مشتریان بدهیم در صورتی که با حجم زیادی از پرونده ها مواجه می شویم با این حال در برخی مناطق پایتخت برخی شعب با چند پرونده بزرگ به اندازه چند ده پرونده در دست انجام ما برای بانک مشتری جذب می کنند.

مدیر یکی دیگر از شعبات بانکی در یکی از مناطقی که تنها یک شعبه از یک بانک در آن به فعالیت بانکی مشغول است و این بانک مورد نیاز مردم است؟ گفت: به دلیل اینکه جمعیت در این منطقه بالا است و بسیاری از مردم با این بانک سرو کار دارند، با حجم بالایی از مراجعه کنندگان مواجه می شویم.

وی ادامه داد: این افراد به دلیل اینکه کار بانکی آنها فقط در این شعبه انجام می شود، زیرا منطقه آنها و پرونده ای که دارند متعلق به این منطقه است، نمی توانند به شعبه دیگری از بانک مراجعه کنند، به همین دلیل مجبور هستند که برای انجام کار خود ساعتها در نوبت بمانند.

یکی از کارمندان بانک مذکور هم گفت: در بسیاری از شعبات بانک در سایر مناطق که دارای چندین شعبه است، این ازدحام به چشم نمی خورد، زیرا هم از نظر جمعیتی متوازن است و هم اینکه مردم در مناطق بالاتر شاید کمتر به این بانک مراجعه کنند، اما به نظر می رسد که با دستور بانک مرکزی، بانک نمی تواند شعبه دیگری را دایر نماید.

نوبت بعد از 50 نفر

یکی از مراجعه کنندگان به این بانک دولتی  ضمن اظهار نارضایتی از اینکه مجبور است در نوبت بماند تا پس از انجام کار بانکی حداقل 50 نفر، نوبت انجام کار بانکی وی برسد، گفت: ما مجبور هستیم برای انجام کارهای خود فقط به همین یک شعبه مراجعه کنیم در صورتی که من خودم دیده ام در برخی مناطق تهران و حتی در یک خیابان به فاصله یک کیلومتر 2 شعبه از یک بانک فعال است.

وی ادامه داد: با این حال در منطقه ما که حداقل چند صد هزار نفر را شامل می شود این شعبه نزدیکترین و تنها شعبه از این بانک است و همه مجبور می شوند برای انجام کار بانکی خود به اینجا مراجعه کنند و این باعث تشکیل صفهای طولانی و جنگ و جدل برخی مشتریان نیز می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها