با این‌که استان خوزستان به عنوان قطب تولید ذرت، بیشترین میزان تولید این محصول در کشور را دارد ولی در دو سال گذشته کشاورزان این استان با مشکلی به نام بذر نا مرغوب مواجه شده‌اند که محصول آنها را با مشکلی به نام «کچلی» روبه‌رو می‌کند. عیسی فرج‌نژاد یکی از کشاورزان ذرت‌کار منطقه شوشتر در این خصوص به مهر می گفت: هر ساله بذر ذرت خود را از سازمان جهاد کشاورزی دریافت و اقدام به کشت آن در زمین خود می‌کردیم ولی متاسفانه در سال‌های 88 و 89 بذری نامرغوب به نام تحویل دادند.
کد خبر: ۴۱۴۲۱۳

وی افزود: سال 1388 نوعی بذر از سوی سازمان جهاد کشاورزی به ما دادند که تنها 35 درصد محصول را برداشت کردیم که این کاهش برداشت به علت نامرغوب بودن بذر ذرت بوده و این موضوع حتی مورد تایید جهادکشاورزی استان قرار گرفت. سال 1389 نیز با ترغیب سازمان جهاد کشاورزی استان در سطح وسیعی ـ حدود 10 هزار هکتار ـ مجددا اقدام به کشت ذرت کردیم. این بار نیز بذری که از سوی شرکت مورد توافق جهاد کشاورزی به ما داده شد دارای نوعی بیماری به نام کچلی بود و اکثر ذرت‌ها، دانه نمی‌داد و در برخی موارد سبز نشد، به گونه‌ای که ما به جای 7 تن در هر هکتار تنها 500 کیلو ذرت برداشت کردیم.

این کشاورز تصریح کرد: شرکت تحویل دهنده بذر ذرت که با وزارت جهاد کشاورزی تفاهم نامه تامین بذر امضا کرده بود در هر دو بار مقصر شناخته شد ولی تاکنون هیچ گونه خسارتی بابت این به ما پرداخت نشده و امسال ما با مشکل اساسی تامین مالی برای خرید بذر مواجه هستیم.فرج‌نژاد عنوان کرد: مشکل به وجود آمده از بذر ذرت باعث شد ما برای کشت دوم یعنی گندم نیز با مشکلاتی مواجه شویم و عملا امکان چنین کاری را از دست دادیم و خسارت ما در این دو سال چند برابر نیز شد.

رئیس انجمن کشاورزی شوشتر نیز با تایید این موضوع گفت: حدود 15 سال است بذر ذرت استان خوزستان از سوی شرکتی که از سوی وزارت جهاد کشاورزی معرفی می‌شود تامین می‌شود ولی در دو سال گذشته این بذر فوق‌العاده نامرغوب بوده است.علی اسدی افزود: در سال‌های 88 و 89 بذرهایی که به کشاورزان از سوی این شرکت تحویل داده شد مشکل ژنتیک داشت و محصول گرفتار نوعی کچلی می‌شد که در نتیجه محصول مناسبی از سوی کشاورزان برداشت نشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها