یکی از حاصلخیزترین و سرسبزترین شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی شهرستانی است که بیشتر رستوران‌های کشور برای مرغوب‌تر نشان دادن نوع کباب خود، نام این شهر را به کباب‌شان اضافه می‌کنند... کباب بناب! این شهر 6 هزار ساله احتمالا اولین بار به وسیله اقوام آریایی به دلیل بارش‌های زیاد و زمین‌های حاصلخیز برای زندگی انتخاب شد و پس از آن نیز به عنوان چهارراه عبوری در مسیر بین‌النهرین و حجاز و شام با ایران و خاور دور قرار داشته و به همین دلیل دارای آثار تاریخی و باستانی بسیاری است که تعداد زیادی از آنها نیز به ثبت ملی رسیده‌اند. از آن جمله می توان به قیز لار قلعه، مسجد جامع مهرآباد، گوی مسجد، مسجد جامع گزاوش، حمام تاریخی حاج فتح‌الله‌، صخره صور و پل پنج‌چشمه و... اشاره کرد.
کد خبر: ۴۰۹۷۳۵

میدان مهرآباد بناب که در میانه شهر واقع شده است، دارای مسجد مشهوری است که در عصر صفویه به سفارش زنی به نام بی‌بی‌جان خانم ساخته‌شده و دلیل شهرت این مسجد مناره بسیار بلند و ستون‌هایی با معماری زیبا و کتیبه‌ای است که به خط ثلث در آن از زمان ساخت و بانی مسجد یاد شده است .

پل 60 متری پنج چشمه، از دیگر دیدنی های این شهرستان است که در دوره صفوی روی رودخانه پر آب زنگمار ساخته شده و در سال های اخیر بازسازی شده است.

برای علاقه‌مندان به مردم شناسی و بررسی ریشه اقوام ایرانی، بازدید از حمام تاریخی بناب هم خالی از لطف نیست. این حمام که امروزه به عنوان موزه مردم‌شناسی جنوب آذربایجان مورد استفاده قرار می‌گیرد، در قرن نهم ساخته شده و در آن از ابزار آلات کشاورزی و صنایع دستی مخصوص منطقه تا پوشاک و وسایل تزئینی به نمایش در‌آمده است .

از دیگر آثار دیدنی شهر می‌توان به مسجد گزاوش یا مسجد میدان اشاره کرد که از بناهای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی است و در جنوب میدان اصلی شهر قرار دارد.

‌یکی از جدیدترین و جالب توجه‌ترین جاذبه‌های گردشگری بناب دوچرخه است! در این شهر حدودا 100 هزار نفری، بیش از 40 هزار دوچرخه وجود دارد که هم به عنوان وسیله‌‌ای برای تفریح و ورزش و هم به عنوان پر استفاده‌ترین وسیله رفت و آمد در سطح شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ تا آنجا که هر سال در فصل تابستان همایش سالانه دوچرخه‌سواری با بیش از 30 هزار شرکت‌کننده از سراسر ایران در این شهر برگزار ‌می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها