معاون اقتصادی بانک مرکزی تاکید کرد:‌ برآورد نرخ تورم از سوی مرکز آمار براساس معیارهای خود این مرکز است که با معیارهای بانک مرکزی تفاوت دارد. حسین قضاوی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اختلاف بین نرخ تورم اعلامی مرکز آمار و بانک مرکزی اظهار کرد: برآورد‌های کارشناسی مرکز آمار متفاوت است. نرخ تورمی که از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود براساس یک سبد مصرفی کالای خانوار و یک سال پایه است که از سوی این بانک مشخص می‌شود.وی گفت: نرخ به دست آمده از سوی این دو نهاد متفاوت است و اگر بنیان کارشناسی اعلام شده از سوی این دو سازمان همسویی داشته باشد، نباید نگران ارائه آمار مستقل باشیم؛ اما به دلیل این‌که سال پایه و سبد مصرفی بین این دو نهاد متفاوت است، این اختلاف آمار به وجود می‌آید.معاون اقتصادی بانک مرکزی تاکید کرد: اختلاف آمار بین مرکز آمار و بانک مرکزی مربوط به تفاوت بین سبد تورمی مرکز آمار و بانک مرکزی و سال پایه آنهاست.
کد خبر: ۴۰۹۶۷۸

قضاوی درباره این‌که کدامیک از این دو نرخ به عنوان نرخ رسمی تورم در کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت، گفت: هنوز هیچ مرجع قانونی به بانک مرکزی اعلام نکرده تا نرخ تورم را اعلام نکند؛ اما در صورتی ‌که این امر ابلاغ شود، بانک مرکزی دیگر نسبت به اعلام نرخ تورم اقدام نخواهد کرد و صرفا از این آمار و اطلاعات برای امور و پژوهش‌های داخلی بانک استفاده خواهد کرد.

در حالی که تاکنون تنها بانک مرکزی به عنوان متولی اصلی نرخ تورم این عدد را به صورت ماهانه اعلام می‌کرد، مرکز آمار ایران نیز به گفته‌ رئیس آن نرخ تورم را ماهانه محاسبه می‌کرد؛ اما آن را فقط به نهادهای مسوول ارائه می‌داد، با این وجود برای نخستین بار مستندات مربوط به نرم تورم 50 ماهه گذشته را منتشر کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها