درباره جشن منتقدان سینما که دیشب برگزار شد

جایزه‌ای دلچسب و باارزش که قیمتی نداشت

جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران دیشب، پنجمین دوره خود را پشت سر گذاشت و این نشانه خوبی است که در کنار جشنواره فیلم فجر و جشن خانه‌سینما به عنوان 2 جشنواره دولتی و خصوصی، صاحب جشنواره‌ای صنفی و تخصصی می‌شویم. حضور پررنگ سینماگران مشهور و صاحبنام در جشنواره چهارم این انجمن مبین منزلت و اهمیتی است که بویژه کارگردان‌ها و بازیگران سینما برای این جشن و انتخاب‌های آن قائل هستند. همان افرادی که گاه از نیش قلم منتقدان رنجیده خاطر شدند، اما جوایزی که از دست آنها می‌گیرند، اگرچه از لحاظ مادی قیمتی ندارد ولی ‌ برایشان شیرین و دلچسب است.
کد خبر: ۴۰۹۶۵۴

فارغ از این‌که داوری‌های انجمن منتقدان درباره کارنامه سینمایی کشور موافق با دیدگاه ما باشد یا نباشد، نفس برگزاری چنین جشنی به نفع سینماست و بیش از هر چیز تجلیل و ستایش از جایگاه و ارزش نقدنویسی در ساحت هنر هفتم است. در طی این چهار دوره‌ای که جشن خانه‌سینما برگزار شد بسیاری از برگزیدگان حتی آنهایی که دل‌خوشی از منتقد جماعت نداشتند نیز به آن بالیدند و برخی از آنها دریافت تندیس انجمن منتقدان را ارزشمندتر از سیمرغ‌های جشنواره دانستند. حالا بماند از این‌که این موقعیت متضاد واجد یک نکته مهم جامعه‌شناختی است که هنرمندان ما بیش از تحلیل از تجلیل به وجد می‌آیند و زمانی که منتقد از ضعف‌هایشان می‌گوید ابرو در هم کشیده و آنگاه که از آنها تمجید می‌کند به شوق می‌آیند، اما از این سو مبین این امر است که منتقدان برخلاف تصور کلیشه‌ای و غالب صرفا به غرزدن و عیب و ایراد گرفتن نمی‌پردازند و نقد همان نق و نفی نیست، بلکه خوبی‌ها را هم دیده و بر نقاط قوت یک اثر نیز انگشت تایید می‌گذارند.

برخلاف نقد و هجمه‌هایی که برخی از افراد و رسانه‌ها به قضاوت ها و داوری‌های جشن منتقدان داشته اند معدل و میانگین این داوری‌ها نشان می‌دهد که معیار و ملاک‌های تخصصی و حرفه‌ای بیش از سلیقه و منافع جناحی و سیاسی در این انتخاب‌ها تاثیر داشته و اگر اشکالی هم بر آن وارد است به تفاوت‌های سلیقه‌ای ارتباط دارد نه تنش‌های عقیده‌ای! اختلاف سلیقه و تنوع آرا در همه جشنواره‌های هنری در سراسر جهان وجود دارد و حرف و حدیث‌هایی که حاشیه هر جشنواره‌ای هستند که هنر برپایه زیبایی‌شناختی استوار و نسبیت در ذات آن تنیده شده است. اما فارغ از همه این حاشیه‌ها آنچه در متن و ذات این جشنواره تخصصی نهفته و نیازمند حمایت و تقویت است تاثیرات روانی و ساختاری نقادی و اهمیت آن در صنعت سینمای ایران است و البته گامی ‌موثر در جهت بازیابی جایگاه واقعی منتقدان در سینما.

سیدرضا صائمی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها