گفت‌وگو با جورج لوکاس، خالق مجموعه فیلم جنگ‌های ستاره‌ای

برده‌داری سفید هالیوودی

سی و چهارمین سال اکران جنگ ستارگان

نبرد در کهکشانی دور

جنگ ستارگان یا درست‌تر بگوییم «جنگ‌های ستاره‌ای» فیلم اسطوره‌ای فضایی در می ‌(خرداد) 1977برای نخستین‌بار اکران شد. این فیلم که جورج لوکاس آن را نوشت و کارگردانی کرد، نخستین اثر از مجموعه‌ای 6 فیلمی است که افسانه جنگ ستارگان را بر پرده نقره‌ای برد. 2 فیلم بعدی که سه‌گانه اصلی را تکمیل می‌کنند و یک فیلم به عنوان مقدمه، این مجموعه را می‌سازند که با جلوه‌های تصویری ویژه، مونتاژ جنجالی و داستان علمی ـ تخیلی و فانتزی خود جایی خاص در سینما را به خود اختصاص داد و به عنوان یکی از موفق‌ترین و تاثیرگذارترین فیلم‌های تاریخ سینما شناخته شد.
کد خبر: ۴۰۷۰۴۲

ماجرای جنگ ستارگان در کهکشانی دور از راه شیری می‌گذرد و گروهی از جنگنده‌های آزادی که با عنوان «بیگانه یاغی» شناخته می‌شوند، قصد نابودی یک سیاره قدرتمند فضایی را دارند. این ماجراها زندگی یک پسر روستایی به نام لوک اسکای واکر را که به طور اتفاقی از این ماجرا باخبر می‌شود، تغییر می‌دهد.

جنگ ستارگان اول که با بودجه‌ای 11 میلیون دلاری ساخته شد در آمریکا 460 میلیون دلار و در دیگر نقاط جهان 337 میلیون دلار فروش کرد و از «آرواره‌های» اسپیلبرگ که پرفروش‌ترین فیلم آن دوره بود، پیش افتاد. این در حالی است که بلیت سینما در آن زمان فقط 2 دلار بود. در میان جوایز متعددی که به این فیلم اهدا شد،نامزدی 10 جایزه اسکار که 6 مورد آن را دریافت کرد، اهمیت زیادی دارد.

در این فیلم مارک همیل در نقش همان جوان روستایی بازی می‌کند و آلک گینس که برای این بازی نامزد دریافت نقش مکمل مرد شد، در نقش اوبی‌ ـ ون، یک مرد سالخورده ظاهر شده که به عنوان یک شوالیه خدمت می‌کند. هریسون فورد نیز با این فیلم شهرتی تثبیت شده یافت و هان سولو یک قاچاقچی زبل است که با این دو آشنا می‌شود و در سفر آنان همراهی‌شان می‌کند.

لوکاس می‌گوید این فیلم را با الهام از بسیاری از داستان‌های تاریخی و اسطوره‌ای از جمله بیوولف و شاه آرتور نوشته و تاثیری که فیلم «جنگل‌های پنهان» آکیرا کوروساوا کارگردان ژاپنی ـ بر او گذاشت، نقش زیادی در شکل گیری این اسطوره داشت.

آرزو پناهی ‌/‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها