پس از 117 روز از زمین‌لرزه 5‌/‌6 ریشتری شرق کرمان پس‌لرزه‌های محمدآباد ریگان ادامه دارد و زلزله‌زده‌ها همچنان در انتظار بازسازی خانه‌های ترک‌خورده هستند. به گزارش مهر، استان کرمان با 18 گسل فعال و ده‌ها گسله در مناطق مختلف استان کرمان بدون شک یکی از لرزه‌خیز‌ترین مناطق جهان است و طبق آمار طی 2 دهه اخیر هزاران نفر بر اثر زمین‌لرزه در کرمان جان خود را از دست دادند که زمین‌لرزه بم و زرند در این میان بیشترین آمار را به خود اختصاص دادند.
کد خبر: ۳۹۶۷۱۶

در این میان مقاوم‌سازی مهم‌ترین نقش در کاهش خسارات زمین‌لرزه‌ها را دارد. آخرین زمین‌لرزه مهیب کرمان زمین‌لرزه 5‌/‌6 ریشتری گسل محمد‌آباد ریگان بود که خوشبختانه به دلیل قرار گرفتن کانون اصلی این زمین‌لرزه در ارتفاعات غیرمسکونی و همچنین استفاده از مصالح ابتدایی و سبک در ساخت خانه‌های محدود این منطقه خسارت سنگینی در مرکز زمین‌لرزه روی نداد، اما روستاها و شهرهای نزدیک به کانون زمین لرزه خسارت دیدند.

تنها در دو شهرستان، در محدوده هزاران خانه از 30 تا 80 درصد تخریب شدند و این در حالی است که حتی یک هفته از زمان بروز زمین‌لرزه ریگان که 29 آذر 89 روی داد تاکنون پس‌لرزه‌های این گسل پایان نیافته است.

طبق اعلام مسوولان تاکنون در ریگان 3 هزار خانه و در فهرج 1600 خانه آسیب دیده‌اند و این در حالی است که خانه‌های آسیب‌دیده خشت و گلی هستند به گونه‌ای که در برخی از این مناطق خطر ریزش در توفان‌های سهمگین شرق کرمان را نیز دارند.

به آمار خانه‌های تخریب شده زلزله ریگان باید ده‌ها مدرسه و ساختمان‌های تجاری و سایر سازه‌ها را نیز اضافه کرد، به گونه‌ای که پس از گذشت نزدیک 4 ماه از زمین‌لرزه، هزاران دانش‌آموز از ترس بروز زمین‌لرزه در مدارس غیرمقاوم و در فضای باز درس می‌خوانند و سرپوش آنها چادرهای توزیع شده در مدارس است.

پس از گذشت ماه‌ها از زمین‌لرزه شرق کرمان مردم زلزله‌زده در انتظار اجرایی شدن بازسازی هستند و طبق گفته فرماندار ریگان بازسازی هنوز در مرحله تشکیل پروانه است.

فرماندار ریگان با اشاره به وجود 3 هزار واحد مسکونی نیازمند بازسازی در ریگان گفت: این واحدهای مسکونی در زمین‌لرزه 5‌/‌6 ریشتری آسیب دیده‌اند و هم‌اکنون عملا در مرحله پروانه‌سازی و معرفی به بانک قرار دارند.

محمد برزنگ تصریح‌کرد: بااشاره به زلزله‌خیز بودن منطقه باید در امر ساخت و ساز در این شهرستان جدی وارد شده و نظارت کامل نیز بر روند بازسازی انجام شود.

وی با اشاره به این‌که برای ساخت این واحدهای خسارت‌دیده زمین‌لرزه پیمانکار مشخص نشده است، گفت: باید کار ساخت و ساز توسط مردم انجام شود. به همین علت امکان دارد بازسازی کامل مقداری به طول بینجامد، زیرا بنیاد مسکن تنها کار پروانه‌سازی و معرفی به بانک را انجام خواهد داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها