محمد نظری با مدرک دکترای دامپزشکی از دانشگاه تهران مدت 15 سال است که برنامه‌های مختلف سیما را به طور زنده اجرا می‌کند، نظری با تجربه اجرای برنامه‌های زنــده متنوع 11 سال به طور ثابت مــجری برنامه به خانه برمی‌گردیم شبکه تهران است، از او درباره تکرار بیش از یک دهه اجرای یک برنامه ثابت جویا شدیم.
کد خبر: ۳۹۵۸۱۷

ما بیشتر شما را به هنگام اجرای برنامه‌های زنده دیده‌ایم. اجرای یک برنامه زنده چه برتری‌هایی نسبت به سایر برنامه‌ها دارد؟

جذابیت اجرای برنامه زنده همان در لحظه بودن آن است و این نوع برنامه‌ها خیلی خوشایند است چون ارتباط مستقیم با مخاطب دارد. مجری برنامه زنده چون فرصت خطا ندارد، ذهنش فعال‌تر است، تا کم اشتباه جلوی دوربین ظاهر شود.

این همه سال از اجرای یک برنامه خاص خسته نشدید؟

هر چند سال که بگذرد تجربه بیشتری را به همراه دارد، به خاطر این که بعد از چند سال یاد می‌گیرید که جایگاه خود را در برنامه بشناسید و وقتی جایگاه شما در برنامه مشخص شد، تاثیر اجرایتان هم مضاعف می‌شود، چون بزرگ‌ترین ضربه‌ای که برنامه‌های زنده می‌خورند از جابه‌جایی‌های بدون بررسی و ناهماهنگ در برنامه‌هاست که مثلا مجری یک مسابقه تلویزیونی برنامه اجتماعی اجرا کند یا بالعکس. این اتفاقات ناآگاهانه بیشترین ضررها را به برنامه می‌زند. اگر مجری به طور تخصصی اجرای خویش را در برنامه نشان دهد، تحول خوبی در برنامه اتفاق می‌افتد.

شما که تخصص دامپزشکی دارید، چطور در بخش آشپزی آن هم به صورت خیلی حرفه‌ای مشارکت می‌کنید؟

من از قبل در زمینه آشپزی شناخت داشتم اما با ورود به برنامه «به خانه برمی‌‌گردیم» در ابتدا دیدم یک رقیب سختی مثل آقای آتش‌افروز در برنامه هست، ولی کم‌کم به این نتیجه رسیدم که اگر بخواهم جایگاه قابل قبولی در برنامه پیدا کنم باید در یکی از بخش‌ها خودم را نشان دهم که در نهایت بخش آشپزی بیشتر مورد توجه‌ام قرار گرفت.

خب، چرا در رشته خودتان مشارکت نکردید که توانایی بیشتری داشتید؟

اگر می خواستم به این موضوع فکر کنم، اصلا نباید مجری می‌شدم، باید می‌رفتم دنبال کار خودم که همان دامپزشکی بود. بنابراین باید متفاوت عمل می‌کردم، این برنامه هم برای اولین بار آموزش آشپزی را به طور زنده پخش کرد، برنامه‌های دیگر بعدها دنباله‌روی ادامه این کار شدند، بنابراین از سال 1378 اتفاق خیلی خوبی در برنامه‌های خانوادگی افتاد که بسیاری از آموزش‌ها به شکل عملی در تلویزیون مطرح شد.

حالا بعد از گذشت این سال‌ها فکر نمی‌کنید، ساختار برنامه یکنواخت و کمی تکراری شده است؟

قبول دارم که برنامه به تکرار افتاده و باور دارم که برنامه‌ها در این سال‌ها نتوانست نوآوری خوبی داشته باشد، چون هنوز هم با همان ساختار سال 78 ارائه می‌شود. این نوع برنامه‌ها نیازمند نو شدن هستند، پس باید هراز چندگاهی خلاقیتی در آنها ایجاد شود.

اگر روزی دیگر بحث مجریگری یک برنامه تلویزیونی در میان نباشد، شما چه می‌کنید؟

اگر مجری نباشم، به سمت برنامه‌سازی می‌روم و سعی می‌کنم از تجربیات اجرایم در برنامه‌سازی استفاده کنم، شاید با این کار کم اشتباه‌تر از تهیه‌کنندگان و برنامه‌سازان بی‌تجربه عمل کنم.

اگر در کنار اجرا این موقعیت فراهم می شد، شما چه‌می‌کردید؟

ترجیح می‌دهم در زمان کار اجرا فقط به اجرا فکر کنم و اصلا سراغ کار دیگری نروم تا هویتم در برنامه حفظ شود تا مردم با دیدنم در برنامه‌های دیگر به اشتباه نیفتند.

زینت پستادست 
گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها