چایکاران استان‌های شمالی از نرخ‌گذاری قیمت برگ سبز چای راضی نبوده و از مسوولان کشوری و استانی خواستار افزایش هرچه سریع‌تر این نرخ هستند.
کد خبر: ۳۹۴۹۹۷

به گزارش مهر، براساس اعلام سازمان چای کشور امسال هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک 600 تومان و درجه دو 300 تومان از چایکاران خریداری می‌شود.

به گفته چایکاران املشی امسال هیچ کشاورزی از این قیمت‌گذاری راضی نیست چراکه بین چای درجه یک و دو 300 تومان اختلاف است. از سوی دیگر کارگر روزی 20 هزار تومان برای چای کیلویی 300 تومان اصلا صرفه اقتصادی ندارد.

کشاورزان لاهیجانی بر این باورند که چای درجه دو کیلویی حداقل 400 تومان نرخ‌گذاری شود و از طرفی قیمت برگ سبز چای درجه یک کاهش یابد چرا که بیشتر کشاورزان ضعیف هستند و چای درجه یک ندارند.

آنان می‌گویند: پارسال قیمت یک کیسه کود، 2 هزار و 500 تومان بوده و امسال قیمت یک کیسه کود 5 هزار تومان افزایش یافته است.

همچنین به گفته چایکاران سیاهکلی قیمتی که برای خرید برگ سبز چای اعلام شده به هیچ وجه منصفانه نیست چون یک مبلغی باید کشاورز از جیب مایه بگذارد تا بتواند هزینه‌های تولید چای را پرداخت کند. آنان خواستار افزایش حداقل 450 تومانی قیمت برگ سبزی چای درجه دو شدند.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس نیز در این رابطه گفت: در سال گذشته کشاورزان درخصوص قیمت خرید برگ سبز چای با مشکل مواجه بودند و مقرر شد 7 درصد قیمت برگ سبز چای افزایش یابد که متاسفانه این قضیه عملی نشد.

اسدالله عباسی افزود: سال جاری که قیمت برگ سبز چای درجه 2 را کیلویی 300 تومان اعلام کردند عادلانه نیست، چراکه هزینه‌های تولید بالاتر از این حرف‌هاست.

وی اظهار کرد: برای این که کشاورز بتواند با توجه به وضعیتی که اکنون در بهزراعی و آماده‌سازی باغات و همچنین کیفی‌سازی چای وجود دارد، قیمت برگ سبز چای درجه 2 حداقل باید بین 350 تا 400 تومان باشد و آن هم با اعطای تسهیلات کم‌بهره به کشاورزان تا آنان بتوانند با خرید امکانات و فراهم کردن بسترهای لازم نسبت به کیفی‌سازی چای در سال زراعی اقدام کنند.

نماینده مردم رودسر و املش ادامه داد: این مشکل از طریق کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، استانداری و مجمع نمایندگان گیلان در حال پیگیری است تا قیمت چای تغییر کنند.

رئیس سازمان چای کشور از خرید تضمینی برگ سبز چای از ۲۵ فروردین ماه سال جاری در استان‌های شمالی خبر داد و افزود: هم‌اکنون سازمان چای کشور در حال عقد قرارداد با واحدهای چای‌سازی برای شروع تولید در سال جاری است.

علی محرر خاطرنشان کرد: در بحث خرید برگ سبز هم ناظر خرید و هم ناظر مالی مسوولیت دارند و حتی باید در مراحل فرآوری و عمل‌آوری چای نیز نظارت داشته باشند.

رئیس سازمان چای کشور اظهار داشت: چای تولیدی باید وارد سبد مصرف کالا شود تا از دپو و انباری کردن آن جلوگیری به عمل آید. سازمان چای امروز فقط مباشر خرید برگ سبز نیست بلکه از باغ تا بحث بازرگانی و حتی واردات و صادرات نیز طبق مصوبه دولت وظیفه دارد و نباید از هیچ بخشی بی‌تفاوت بگذرد.

وی بیان کرد: چای ایرانی ارگانیک و فاقد هر گونه سموم است به این دلیل اکثر کشورهای دنیا دنبال چای سالم ایرانی هستند.

محرر در ادامه تاکید کرد: از وظایف محوله به ناظران در سال جاری گزارش دقیق روزانه به کارشناسان منطقه، حضور به موقع در محل کارخانه برای خرید کیفی برگ سبز چای، پاسخگویی به ارقام و آمار غیرواقعی در توزین برگ سبز خریداری و شناسایی باغات رها شده و مخروبه، اشرافیت کامل بر کلیه امور کارخانه در مراحل فرآوری و برخورد مناسب با کشاورزان یاد کرد.

به گفته وی ۱۸۶ واحد چای‌سازی در استان‌های گیلان و مازندران وجود دارد.

به هر حال سطح زیر کشت چای در استان‌های شمالی حدود 32 هزار هکتار است و بیش از 65 هزار خانوار از این طریق امرار معاش می‌کنند و افزون بر 500 هزار شغل به طور مستقیم در این زمینه فعال است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها