معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت:جهاد اقتصادی مکمل جهاد علمی و فناورانه دانشمندان ایرانی است و موجب می‌شود که توفیقات عظیم علمی و فناوری کشوربه ثمر برسند.
کد خبر: ۳۹۳۰۳۰

به گزارش ایرنا ،نسرین سلطانخواه با اشاره به نام‌گذاری سال 1390 از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان سال «جهاد اقتصادی» افزود: جهاد اقتصادی این نیست که موضوعی غیر از علم و فناوری در کشور برجسته شده و فقط بخش‌های اقتصادی مورد خطاب باشند بلکه به دلایل محتلف با این نامگذاری موضوعیت و جایگاه علم و فناوری گسترده تر و برجسته‌تر نیز شده است.

وی که در جمع مدیران و کارکنان معاونت علمی و فناوری به مناسبت آغاز سال نو سخن می‌گفت، این سال را فرصتی کم نظیر برای استفاده از دستاوردهای علمی و فناورانه در مسیر تحول و پیشرفت اقتصادی دانست.

سلطانخواه گفت: چندین سال است که رهبر معظم انقلاب، موضوع جهاد علمی را موکدا مطرح کرده‌اند اما خوشبختانه امسال شاهدیم که جهاد علمی به جایی رسیده است که می‌تواند مقدمات را برای دیگر تلاش‌ها و جهادها فراهم کند.

وی خاطر نشان کرد: زیرساخت و زیربنای بسیاری از تحولات در کشور، تحولات علمی و فناورانه است و اگر بخواهیم در عرصه اقتصادی، جهاد و تحول زیربنایی ایجاد کنیم یکی از مهم‌ترین زیر ساخت‌های آن علم، فناوری و دانش است.

وی افزود: اقتصاد دانش‌بنیان، اشتغال پایدار و اقتصاد با بهره‌وری پایدار و بالا نیازمند پایه‌های علمی و فناورانه قوی است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: نام‌گذاری امسال به نام سال جهاد اقتصادی نشان می‌دهد رهبر معظم انقلاب شرایط زمانی را به نحوی دیده اند که کشور می‌تواند از آثار و برکات توفیقات و دستاوردهای علمی در دیگر عرصه‌های تحول آفرین مانند اقتصاد بهره‌مند شود.

سلطانخواه خاطرنشان کرد: رسالت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در سال جهاد اقتصادی این است که زمینه‌ را برای نفوذ و تسری علم و فناوری به دیگر فضاها به ویژه حوزه اقتصادی هر چه بیشتر فراهم کند تا با این تحول در عرصه اقتصادی بتوانیم از دستمایه عظیم توفیقات علمی و فناوری در پیشرفت و آبادانی ایران اسلامی استفاده کنیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: نام امسال در معنی درونی خودش یعنی جهاد اقتصادی، هنوز مفهوم همت مضاعف و کار مضاعف را دارد و به امید خدا با مدیریت بهینه منابع بتوانیم بیش از گذشته در کشور پشتیبان حرکت‌های موثر و نوآورانه علمی باشیم.

سلطانخواه گفت: معاونت علمی و فناوری در جایگاه فراستادی و فرابخشی با اختیارات ریاست‌جمهوری ایجاد شده است و برای ایفای نقش ستادی و هماهنگ کننده بین همه ارکان علم و فناوری در کشور فعالیت می‌کند تا بتواند هم افزایی، بهره‌وری و هماهنگی بیشتری را در حوزه علم و فناوری ایجاد کند.

سلطانخواه یادآور شد: بودجه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کمتر از 6 درصدکل بودجه پژوهش و فناوری کشور است اما با این بودجه کم، این معاونت طرح‌ها و برنامه‌های عظیمی را برنامه ریزی کرده است تا بتواند بودجه‌های فناوری و پژوهشی کشور را به نحو مطلوب تری هدایت و برنامه ریزی کند.

وی گفت: برای انجام این امور معاونت علمی و فناوری کمتر از یک درصد بودجه خود را صرف امور ستادی و 99 درصد بودجه را صرف برنامه ها، طرح‌ها و وظایف معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری کرده است که چنین امری در کمتر دستگاهی اتفاق می‌افتد در حالی که در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی فقط 30 یا 40 درصد بودجه صرف هزینه‌های برنامه‌ای می‌شود و قسمت عمده بودجه صرف هزینه‌های جاری و امور ستادی این مراکز می‌شود.

وی افزود: این مساله یکی از ویژگی‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که توانسته با هزینه کم در عرصه علم و فناوری برنامه‌ریزی و فعالیت کند.

سلطانخواه ادامه داد: طی دو سه سال گذشته بودجه‌های معاونت به صورت برنامه‌ای ‌و هدفمندتر هزینه شده و کمک‌های موردی کاهش و هزینه‌های برنامه‌ای افزایش پیدا کرده است.

وی با اعلام این که در سال گذشته معاونت علمی و فناوری در بسیاری از حوزه‌های علمی و فناورانه اقدامات خوبی را انجام داده است، گفت: در سال89 ستادهای فناوری راهبردی در معاونت به سمت بهبود ساختارها حرکت کرده است وکانون‌های دانش و صنعت گسترده‌تر و پایدارتر شدند، طرح‌های کلان فناوری ملی بسیار مهمی توسط معاونت علمی و فناوری به ثمر رسید، طرح‌ اعطای پژوهانه به دانشجویان تحصیلات تکمیلی به نتیجه رسید و از این طریق فضای خوبی را بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی از نظر حمایت‌های مالی دولت ایجاد شد که این مساله حتی در رسانه‌های فرامرزی هم انعکاس خوبی داشت.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: این معاونت توانسته ضرورت و موجودیت خود را در ارکان مختلف قوای مجریه، مقننه و قضاییه به اثبات برساند و در واقع توانسته ضرورت موجودیت، اثرگذاری و نقش آفرینی خود را مسجل کند به نحوی که در هر جا که حضور داشته نقش مثبت و اثر بخش را ایفا کرده و در تعامل با دستگاه‌های دیگر نگاه خوش بینانه و اعتمادسازی خوبی را به وجود آورده است.

وی افزود: شعار ما این است که موفقیت ما در معاونت علمی و فناوری در گرو موفقیت سایر بخش‌های حوزه علم و فناوری کشور است به این ترتیب ما برای موفقیت همه تلاش می‌کنیم تا آینده‌ای بهتر را شاهد باشیم.

سلطانخواه با اشاره به بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه اختصاصی فناوری‌های راهبردی گفت: این توجه ویژه در تاکیدات معظم له بر موضوع علم و فناوری در پیام نوروزی و سخنرانی در جوار مرقد ملکوتی امام رضا (ع) نیز مشهود بود.

وی ادامه داد: توجه خاص رهبر معظم انقلاب اسلامی، مسوولیت جامعه علم و فناوری کشور و معاونت علمی و فناوری را در این حوزه سنگین و دشوار‌تر کرده است.

سلطانخواه با بیان این که توفیقات به دست آمده حاصل همدلی مجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده است، ابراز امیدواری کرد در سال جدید این توفیقات با اتحاد و همدلی بیشترگسترش یابد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: نوروز و سال نو فرصت دوباره‌ای به ما می‌دهد که خطاها را اصلاح کنیم و در بهار نو شدن طبیعت بتوانیم در زندگی و برنامه‌های خودمان بازنگری و تحول ایجاد کنیم و شکرگزار نعمت حیات باشیم.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور نوروز را بهترین انتخاب برای شروع سال است، افزود: در طول تاریخ شاهد آن هستیم که خیلی از مراسم و سنت‌ها آمده و رفته‌اند، اما نوروز ایرانیان نه تنها از بین نرفت بلکه در کنار بسیاری از ارزش‌های متعالی اسلام پررنگ تر و ریشه‌دارتر شد و امروز تبدیل به بخشی از هویت ما شده است.

سلطانخواه خاطرنشان کرد: نوروز متعلق به یک قوم، قبیله و نژاد نیست و حاوی فرهنگ ریشه دار اصیلی است که متعلق به همه اقوام و ملل مختلف و پیام آور صلح و دوستی و برادری است، به دلیل این همراهی و هم داستانی است که در طول سالیان دراز نوروز نه تنها از بین نرفته است بلکه ریشه در تاریخ و فرهنگی دارد که به آن افتخار می‌کنیم و از همه دنیا دعوت می‌کنیم که در نوروز باستانی ما که سازمان ملل متحد آن را جشن جهانی نامیده است، شرکت کنند و از مواهب این عید بزرگ بهره‌مند شوند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در پایان افزود: متأسفانه شاهد هستیم برخی از کشورها مناسبت های جعلی ایجاد و برایشان آیین ها و جشن‌هایی برپا می‌کنند اما در ایران اسلامی پر است از مناسبت های ریشه دار فرهنگی و مذهبی مانند ایام رمضان، دهه فجر و یا جشن نوروز که مایه یکپارچگی و هماهنگی همه اقوام به دور از تعصبات است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها