تنهایی بدتر از سیگار کشیدن است

خوره ای به نام تنهایی!

می روی توی اتاق و در را روی خودت می‌بندی، مثلا می‌خواهی تنها باشی. حتی موقع شام و ناهار ترجیحت این است که به قول خودت توی اتاق خودت بخوری. ورود دیگران برایت برابر است با مزاحمت. حتی با خواهر یا برادری که چند سالی از تو کوچک‌تر است هم تنهایی‌ات را قسمت نمی‌کنی. انگار هیچ‌کس تو را نمی‌فهمد مگر یکی دو نفر از دوستان که معمولا از آنها هم ناامید هستی.
کد خبر: ۳۸۷۴۲۱

دنیایت به اندازه فکر و عملت کوچک شده و تو با این توهم که دیگران چه دنیای کوچکی دارند، با تنهایی‌ات فخر می‌فروشی.«می خواهم تنها باشم» تکیه کلامت شده است.

مهمانی‌های فامیلی برایت عذاب است، مهمانی‌های دوستانه هم چندان فرقی ندارد، از همان اول «نه» می‌گویی. همه می‌روند و تو می‌مانی و خانه. تو می‌مانی و تنهایی.

در مدرسه و دانشگاه هم اوضاع همین است. با کسی حرف نمی‌زنی، اظهار نظر نمی‌کنی، همه به نظرت پرحرف به نظر می‌رسند، جوابت به هر سوالی، کوتاه ترین جمله ممکن است. حتی به خودت اجازه نمی‌دهی که بخواهی دیگران را امتحان کنی و شاید دوستان خوبی باشند.

وقتی پدر و مادرت اعتراض می‌کنند، پاسخت این است: «مگر کاری با شماها دارم، مگر مزاحمتی برای بقیه ایجاد می‌کنم.»

حق داری تو هیچ مزاحمتی برای بقیه نداری، اصلا کاری به کار بقیه نداری، می‌خواهی تنها باشی، همین! تازه فکر می‌کنی تنهایی بهترین انتخاب است، برای این‌که زندگی بهتری داشته باشی، فکر می‌کنی هیچ‌کس مزاحمت نیست و خودت هستی و خودت، غافل از این‌که همین با خودت بودن می‌تواند برایت آسیب‌هایی هم داشته باشد.

حالا که انتخابت این است، پس بهتر است مضرات تنهایی را هم بدانی. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که اجتماعی بودن برای سلامت انسان مفید است و تنها بودن به اندازه کشیدن 15 نخ سیگار در روز برای سلامت ضرر دارد.

داشتن ارتباط با حلقه‌ای از دوستان صمیمی و پیوندهای قوی فامیلی بیشتر از ورزش، کم کردن وزن و یا ترک سیگار می‌تواند برای سلامت مفید باشد.

به گزارش ایسنا، محققان اعلام کرده‌اند به نظر می‌رسد که افراد خوش‌مشرب نسبت به افراد منزوی کمتر دچار تنش می‌شوند، از خود بهتر مواظبت می‌کنند و شیوه زندگی کم خطرتری دارند.

بررسی مطالعات در زمینه تاثیر روابط اجتماعی بر سلامت انسان نشان داده است که تعلق داشتن به یک گروه اجتماعی گسترده‌تر، طول عمر را 50درصد افزایش می‌دهد.

به اعتقاد محققان این مطالعه، روابط اجتماعی موهبتی است که به انسان‌ها اعطا شده، بر همین اساس تعامل دائمی نه تنها برای روان انسان بلکه مستقیما برای سلامت جسمی انسان مفید است.

به گفته محققان، تنهایی و منزوی بودن به اندازه کشیدن روزی 15 نخ سیگار یا الکلی بودن برای سلامت انسان مضر است. آنها می‌گویند تنهایی به اندازه ورزش نکردن برای سلامت مضر است و دو برابر بدتر از چاقی است.

تنهایی یعنی آرامش!

هر چند اگر از جوانان مشتاق تنهایی بپرسی چرا تنهایی را به در جمع بودن ترجیح می‌دهند، جوابشان این باشد که در تنهایی آرامش بیشتری دارند اما آرامشی که بدون حضور دیگران یا بهتر بگوییم با حذف دیگران به دست بیاید، مسلما خیلی عمیق و قابل اعتماد نیست.

در واقع لازم است هر کسی در برخی موارد با خودش خلوت کند، به خودش و زندگی و شرایطش فکر کند. کمی با خودش باشد. بنابراین تنهایی بد نیست اما در تنهایی غرق شدن به خاطر عوارض روانی و جسمی‌اش، بد است.

محققان از جمله عوارض و اثرات منفی تنهایی، افزایش فشار خون، خواب نامطلوب و زوال عقل را برشمرده‌اند. این تاثیرات تایید می‌کند که تنهایی یک فاکتور خطرزا برای سلامت مثل چاقی و سیگار کشیدن است که می‌توان با در نظر گرفتن آن از چندین بعد سلامت بیماران را بهبود بخشید و تقویت کرد.

بین این‌که بخواهی در برخی موارد تنها باشی و این‌که انتخاب اولت تنهایی باشد، تفاوت زیادی است. پس اگر ترجیح می‌دهید همیشه تنها بمانید بهتر است برای چنین انتخابی، پذیرای مشکلاتش هم باشید اما به نظر می‌رسد پذیرای دیگران شدن،خصوصا خانواده و دوستان خوب بهتر از دم خور شدن با مشکلات است.

تنهایی اجباری

متاسفانه بعضی از جوانان، تنهایی اجباری دارند،از جمله آنان می‌توان به جوانانی اشاره کرد که به هر دلیلی ازدواج نکرده‌اند. شاید هر ازدواجی نتایج مثبتی نداشته باشد اما تاخیر در ازدواج و سختگیری‌های زیاد در این امر می‌تواند انسان را به مرور دچار یک نوع تنهایی اجباری کند.

تنهایی اجباری مانند هر اجبار دیگری سخت و آزاردهنده است. هر چند که نمی‌شود از در نصیحت و سفارش وارد شد اما به نظر می‌رسد راه درمان این تنهایی اجباری، کمی واقع‌گرایی است.

داشتن یک همراه و همسر مستلزم داشتن همه شاخص‌های شما برای ازدواج نیست. یعنی قرار نیست که همسر شما همه و همه فاکتورهای ذهنی شما را داشته باشد تا شما او را برای ازدواج انتخاب کنید.

تنهایی اجباری می‌تواند با انتخاب‌های درست و منطقی، جایش را با زندگی بهتری عوض کند.

چه باید کرد

همین‌طور که بهانه این مطلب نتایج یک تحقیقات است و پایه و اساس علمی دارد، راه‌حل این مشکل هم با تحقیق و مطالعه همراه بوده است.

به گفته محققان، اگر ما بدانیم که تنهایی با بروز بیماری ارتباط دارد، پرسش بعدی این است که برای برطرف کردن این فاکتور خطرزا، چه کاری می‌توانیم انجام دهیم.

یک پژوهش جدید پیشنهاد می‌کند که تغییر در نحوه درک و تصور فرد نسبت به دیگران، موثرترین راهکار برای مقابله با تنهایی است که به عنوان فاکتوری پرخطر در بروز بیماری‌های قلبی و سایر مشکلات سلامت شناخته شده است.

محققان دریافته‌اند برای مقابله با مشکل تنهایی، اصلاح در درک روابط اجتماعی موثرتر از ایجاد مهارت‌ها و فرصت‌های اجتماعی(مانند شبکه‌های اجتماعی در اینترنت) برای تعاملات و روابط اجتماعی عمل می‌کند.

اگر افراد بتوانند درک خود را نسبت به اطرافیانشان تغییر دهند، در برقراری ارتباط با آنها و رهایی از تنهایی موفق‌تر خواهند بود.

پس بیاییم با دیگران و دوستانمان روابط درست‌تر و بهتری داشته باشیم. بهتر است با توقعات منطقی از روابط اجتماعی، به این باور برسیم که داشتن روابط اجتماعی درست مثل نفس کشیدن یک نیاز است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها