سینمای ایران با 6 جایزه در این جشنواره رکورد زد

«جدایی نادر از سیمین»؛ بهترین فیلم برلین

فیلم «جدایی نادر از سیمین»، به عنوان فیلم برتر برلیناله 2011 برگزیده شد. فیلم اصغر فرهادی موفق شد به طرز بی‌سابقه‌ای برای تمامی بازیگران مرد و زن نیز خرس‌‌های نقره‌ای جشنواره را از آن خود کند. این اولین‌بار در تاریخ برگزاری جشنواره‌ فیلم برلین بود که یک فیلم، 3 خرس دریافت کرد. از سوی دیگر این نخستین بار است که فیلمی از سینمای ایران جایزه خرس طلایی جشنواره برلین برای بهترین فیلم را از آن خود می‌کند.
کد خبر: ۳۸۷۳۳۷

امسال بیش از 6200 فیلم به جشنواره‌ برلین فرستاده شده بود که از آن میان حدود 400 فیلم برای نمایش در بخش‌های مختلف این جشنواره اکران شدند. در مراسم پایانی جشنواره‌ فیلم برلین از عوامل «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی، محمود کلاری، پیمان معادی، ساره بیات، سارینا فرهادی، علی‌اصغر شهبازی، بابک کریمی، نگار اسکندرفر، مریم نراقی و حمیدرضا قربانی حضور داشتند.

خرس نقره‌ای بازیگران زن را ساره بیات و سارینا فرهادی و خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد را پیمان معادی، علی‌اصغر شهبازی و بابک کریمی که در مراسم حضور داشتند، دریافت کردند.

اصغر فرهادی پس از دریافت خرس طلایی جشنواره‌ فیلم برلین گفت: فرصت خوبی است از مردم سرزمینی یاد کنم که قصه‌ها از آنها آموخته‌ام و قصه‌هایی از آنها نوشته‌ام. مردم بزرگ، عزیز و صبور سرزمینم ایران.

محمد اطبایی، کارشناس بین‌الملل سینمای ایران در ارزیابی‌اش از موفقیت اخیر سینمای ایران به ایسنا گفت: امسال یک سال استثنایی برای سینمای ایران در جشنواره‌ برلین بود.

جدا از جایزه خرس طلایی بهترین فیلم و 2 خرس نقره‌ای مجموعه بازیگران در بخش رسمی، 3 جایزه از هیات داوری‌های مستقل جشنواره‌ برلین شامل جایزه کلیسای جهانی و جایزه هیات داوری خوانندگان روزنامه «برلین مورگن» به فیلم «جدایی نادر از سیمین» و جایزه سینما «سربیندت» به فیلم «باد و مه» محمدعلی طالبی تعلق گرفت که متاسفانه در رسانه‌های ایران اشاره‌ای به این جایزه آخری نشده است.

به این ترتیب پس از دریافت نخل طلای «کن» و شیر طلای «ونیز»، سرانجام خرس طلایی جشنواره‌ فیلم برلین نیز نصیب سینمای ایران شد. جشنواره ونیز پس از جشنواره کن و همراه با جشنواره ونیز معتبرترین جشنواره سینمایی جهان محسوب می‌شود.

نگاهی به برگزیده‌های سال‌های پیش جشنواره برلین نشان می‌دهد که همواره سینمای ایران مورد توجه این جشنواره معتبر بوده است. اولین بار در سال 1974 سهراب شهید ثالث با فیلم «طبیعت بی‌جان» توانست خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی را نصیب خود کند. پس از آن پرویز کیمیاوی، جعفر پناهی و اصغر فرهادی به دلیل فیلم‌هایشان خرس نقره‌ای را به دست آوردند و رضا ناجی به خاطر بازی‌اش در فیلم «آواز گنجشک‌ها» توانست خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد را از آن خود کند.

فهرست برندگان خرس‌های نقره‌ای

خرس نقره‌ای برای بهترین فیلم (جایزه بزرگ هیات داوران): فیلم «اسب تورین» ساخته‌ «بلا تار» از مجارستان، خرس نقره‌ای برای بهترین کارگردان: اولریش کهلر، کارگردان آلمانی، به خاطر ساخت فیلم «بیماری خواب» اعطا شد.

خرس نقره‌ای برای بهترین بازیگر مرد: به طور مشترک به گروه بازیگران مرد فیلم «جدایی نادر از سیمین» تعلق گرفت. پیمان معادی، شهاب حسینی، بابک کریمی و علی‌اصغر شهبازی در این فیلم نقش‌آفرینی کردند. شهاب حسینی در مراسم پایانی شرکت نداشت.

خرس نقره‌ای برای بهترین بازیگر زن: به تمامی بازیگران فیلم «جدایی نادر از سیمین» یعنی ساره بیات، لیلا حاتمی و سارینا فرهادی اعطا شد.

خرس نقره‌ای برای بهترین فیلمنامه: فیلم «بخشش خون» از آلبانی، فیلمنامه از سوی«جوشوا مارستون» و «آندامیون موراتای» نوشته شده است. این فیلم در روز پایانی اکران شد. مارستون کارگردانی این فیلم را نیز برعهده داشت.

خرس نقره‌ای برای بهترین کار هنری: «ویچخ استارون» فیلمبردار فیلم «جایزه» از آرژانتین و «باربارا انریکوئز» مسوول تولید هنری این فیلم به کارگردانی «پائولا مارکوویچ» رسید.

میثم اسماعیلی‌‌/‌‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها