تمامی افراد بالای 40 سال در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند

میانسال‌ها تست قند خون بدهند

در دنیای امروز بیشتر مردم بخصوص افرادی که در شهرها زندگی می‌کنند، فعالیت بدنی کمتری دارند و غذاهای ناسالم بیشتری هم مصرف می‌کنند.
کد خبر: ۳۸۶۳۶۳

چنین برنامه‌ ناسالمی مشکلات فراوانی برای این گروه ایجاد می کند که یکی از آنها افزایش شیوع دیابت است. دیابت نوع 2، یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که در این دوره با آن روبه‌رو هستیم؛ به طوری که تقریبا حدود 90 درصد کل دیابتی‌ها را شامل می‌شود. در حال حاضر افراد زیادی با این بیماری درگیر بوده و گروهی نیز بی‌خبر از این‌که خطر احتمال ابتلا به این بیماری برای آنان وجود دارد، زندگی می‌کنند.

دیابت چیست؟

دیابت بیماری مزمنی است که در نتیجه اختلال در تولید و عملکرد انسولین در بدن به وجود می‌آ‌ید.

انسولین هورمونی است که در لوزالمعده تولید شده و سلول‌ها را قادر می‌سازد که گلوکز را از خون گرفته و انرژی لازم بدن را از آن به دست آورند. در صورت بروز این بیماری، لوزالمعده، انسولین مورد نیاز بدن را تولید نمی‌کند که به این حالت دیابت نوع 1 می‌گویند. همچنین ممکن است انسولین تولید شده کارایی لازم را نداشته باشد که این شرایط دیابت نوع 2 نامیده می‌شود. به همین دلیل افراد مبتلا به دیابت نسبت به افراد غیردیابتی نمی‌توانند به خوبی از گلوکز در سوخت‌وساز بدنشان استفاده کنند و در نتیجه قند خون آنها افزایش می‌یابد.

در گذشته به دیابت نوع 2 «دیابت غیروابسته به انسولین» نیز گفته می‌شد. این بیماری در افراد میانسال به بالا بویژه کسانی که اضافه وزن دارند، شایع است. در حقیقت می‌توان گفت این بیماری بیشتر میان افراد بالغ بالای 30 سال که دچار اضافه وزن نیز هستند، دیده می‌شود. البته با رعایت رژیم غذایی مناسب و فعالیت ورزشی منظم می‌توان قند خون و در نتیجه این بیماری را بهتر کنترل کرد؛ اما فراموش نکنیم که بیماری ممکن است به دارو هم نیاز داشته باشد، بنابراین در این موارد حتما با نظر پزشک معالج خود اقدام کنید. اما این نکته را هم نباید فراموش کرد که کاهش وزن در کنترل بیماری نقش اساسی دارد؛ به گونه‌ای که حتی همزمان با مصرف دارو باعث اثربخشی بیشتر آن می‌شود. دکتر امید افتخارزاده در این باره می‌گوید: «روی آوردن به زندگی ماشینی، کاهش فعالیت‌های بدنی در منزل یا محیط کار و تحرک نداشتن به دلیل افزایش مشغله‌های روزمره احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد.» البته با وجود این‌که این بیماری هنوز درمان قطعی ندارد، اما می‌توان با رعایت اصولی آن را کنترل کرده و با این رفتار سالم زندگی کرد.

آموزش، کنترل روزانه، ورزش، تغذیه صحیح و مصرف منظم داروها (قرص یا انسولین) اصولی هستند که افراد دیابتی باید آنها را رعایت کنند. چنانچه هر یک از این اصول نادیده گرفته شود، کنترل دیابت هم با مشکل مواجه خواهد شد.

ورزش و دیابت

دکتر افتخارزاده می‌افزاید: «ورزش باعث جلوگیری از ابتلا به دیابت، تنظیم فشارخون، کاهش چربی‌های خون، بهبود روحیه و شادابی فرد شده و از بروز پوکی استخوان نیز جلوگیری می‌کند؛ بنابراین باید توجه داشت که کنترل روزانه و فعالیت بدنی منظم در پیشگیری از این بیماری نقش مهمی ایفا می کند.»

وی می‌افزاید: «با استفاده از پلکان به جای آسانسور (البته در صورت نداشتن مشکل قلبی و مشورت با پزشک)، جایگزینی پیاده‌روی به جای استفاده از وسایل نقلیه و همچنین پیاده‌روی در آب، می‌توان ورزش را در برنامه زندگی روزانه جای داد.»

به گفته متخصصان، تمامی افراد بالای 40 سال در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند و باید هر سه سال یک‌بار تحت آزمایش قند خون قرار بگیرند. افراد دارای اضافه وزن که در بستگان درجه اولشان سابقه ابتلا به دیابت یا دیابت حاملگی، بالا بودن فشارخون، اختلالات چربی خون یا بیماری‌های قلبی ـ عروقی وجود داشته باشد، نیز در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند و انجام آزمایش‌های قند خون در آنها باید حتی در سنین زیر 40 سال یا با فواصل کوتاه‌تر انجام شود.

نیلوفر اسعدی‌بیگی ‌/‌ گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها