بخشی از پل گرگر که پیش از این بارها نسبت به وضعیت بحرانی آن هشدار داده شده بود، بالاخره فرو ریخت؛ گفته می‌شود که این تخریب در پی عمیق‌‌شدن شکاف‌های موجود روی پل و بحرانی‌شدن آن صورت گرفته است. پل‌گرگر روی سازه‌های آبی شوشتر بنا شده ‌است. به گزارش سازمان میراث فرهنگی، پل گرگر یکی از آثار مجموعه سازه‌های آبی شوشتر است که به همراه این مجموعه در فهرست میراث جهانی ثبت شده ‌است. بر اساس نظر برخی کارشناسان میراث فرهنگی، پایگاه میراث فرهنگی شوشتر، یکی از بحرانی‌ترین پایگاه‌های میراث جهانی ایران محسوب می‌شود.
کد خبر: ۳۸۵۹۶۸

وجود سازه‌های فلزی روی پل گرگر و لوله‌های گاز که از جنوب آن به سمت شمال کشیده شده در ریزش پل تاثیر داشته و گفته می‌شود که فرو ریختن پل به دلیل همین لوله‌های گاز می‌تواند عواقب دیگری به همراه داشته باشد.

این موضوع باعث شد تا از 2 سال پیش تاکنون بخش شمالی پل بند گرگر مسدود شود، اما از یک ماه پیش با ایجاد شکاف‌هایی در بخش جنوبی، پل بند گرگر به طور کامل مسدود شد تا ضمن کاستن از فشار وارده به پل بند، مهم‌ترین راه ارتباطی مردم ساکن در شرق و غرب شوشتر نیز مسدود شود. اما ماجرای سازه‌های آبی شوشتر به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ پیش از ثبت این اثر در فهرست میراث جهانی، بخشی از تونل بولیتی نیز فرو ریخت که در همان زمان توجه‌ها را به سازه‌های آبی شوشتر معطوف کرد.

گفته می‌شود که بخش‌های دیگرسازه‌های آبی شوشتر، از کل سازه‌های پایین‌دست پل‌بند گرگر تا خانه مرعشی و آسیاب‌های سیکا در خطر قرار دارند. به دلیل ریزش پل گرگر و همچنین گسترش شکاف‌ها از خانه مرعشی تا باغ‌خان که نزدیک به یک کیلومتر مساحت دارد، شنبه‌شب پلیس دور تا دور پل را مسدود کرد تا عابران هم نتوانند عرض پل را طی کنند. به همین دلیل تشکیل کمیته بین‌المللی رفع مخاطرات این سازه‌های ثبت شده در فهرست آثار جهانی ضروری است. وضعیت سازه‌های شوشتر هر روز بحرانی‌تر می شود؛ چرا که وضعیت دیواره غربی آبشارها یکی از موضوعاتی است که می‌بایست کمیته‌ای علمی ـ کاربردی آن را بررسی کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها