معاون گردشگری سازمان میراث درگفت و گو با جام جم آنلاین خبر داد:

بررسی طرح ساماندهی تعطیلات در جلسه آتی شورای اجتماعی /رشد بودجه سازمان گردشگری در سال 96

باید توزیع و پراکندگی تعطیلات ساماندهی شود

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از ساماندهی تعطیلات

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی چگونگی ساماندهی تعطیلات رسمی در کشور را بررسی کرد. دفتر مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش‌ها در گزارشی با بیان این مطلب که ایران تنها کشور در جهان است که تعطیلات خود را بر اساس 2 تقویم تنظیم کرده است، افزود: با توجه به تغییرات تقویم قمری و چرخش آن، در مواردی تعطیلات مذهبی با تعطیلات ملی یا حکومتی و آخر هفته همراه می‌شود و میزان تعطیلات را بشدت افزایش می‌دهد. برای مثال اگر ماه‌های ذی‌الحجه، محرم یا صفر و ربیع‌الاول با فروردین مصادف شود، به خاطر این‌که هفته اول این ماه به دلیل تعطیلات ملی تعطیل است و هفته دوم به دلیل تعطیلات دوازدهم و سیزدهم تحت‌الشعاع 2 روز تعطیلی است، در آن صورت 3 روز تعطیلی این دو ماه قمری اگر با هفته سوم و چهارم فروردین مصادف شود عملا یک ماه کشور تعطیل می‌شود. ساماندهی تعطیلات بدون عنایت به این واقعیت امکان‌پذیر نخواهد بود.
کد خبر: ۳۸۵۴۵۰

واقعیت دیگر نظام جمهوری اسلامی ایران آن است که ایران تنها کشوری است که در جهان دارای نظام سیاسی ـ دینی است و همین مساله باعث شده است که تعداد تعطیلات مذهبی در کشور 3 برابر میانگین جهانی باشد. علاوه بر این، به دلیل ماهیت دینی نظام سیاسی است که تعطیلات مذهبی بر اساس تقویم قمری تنظیم شده است.

علاوه بر موارد فوق، ایران از معدود کشورهای دارای تاریخ و تمدن کهن است. ویژه بودن شرایط ایران در این مورد زمانی بیشتر می‌شود که دریابیم بسیاری از آداب و سنن باستانی همچنان در جامعه وجود داشته و محور همبستگی و تقویت هویت ملی است.

آیین نوروز در ابتدای فصل بهار، نشان بارز تداوم رسوم و آیین‌های سنتی در جامعه است. همین مساله باعث شده است که در تعیین تعداد و توزیع تعطیلات در ایران، آداب و سنن باستانی ملی نیز مورد توجه باشد، به گونه‌ای که حذف برخی از ایام تعطیل همچون روز سیزدهم فروردین عملا امکان‌پذیر نیست.با توجه به واقعیت فوق، ساماندهی تعطیلات در ایران امر به غایت بغرنج و پیچیده‌ای است. شرایط فوق به گونه‌ای است که امکان تغییر در هر یک از موارد بسیار محدود و تنش‌زاست. در واقع هرگونه تغییر وضعیت موجود تعطیلات باید با عنایت به شرایط خاص نظام جمهوری اسلامی ایران باشد تا بتواند بهترین روش و راهبرد را در این خصوص اتخاذ کند.

در پایان این گزارش آمده است: به نظر می‌رسد آنچه در جمهوری اسلامی ایران در خصوص تعطیلات مساله‌ساز شده است نه تعداد تعطیلات، بلکه توزیع و پراکندگی تعطیلات و توالی تعطیلات ملی، حکومتی و مذهبی با تعطیلات آخر هفته است. لذا به نظر می‌رسد ساماندهی تعطیلات بدون مشخص شدن توالی تعطیلات با یکدیگر و بررسی نتایج آن به نحوی که به لحاظ اقتصادی و اجتماعی آثار تعطیلات به کمترین حد خود برسد، میسر نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها