شهری که از آن به عنوان پاک‌ترین شهر جهان یاد می‌شود و در آن انبوهی از فناوری‌های نوین و حتی غیرقابل تصور به کار گرفته می‌شود،‌ Masdar City نام دارد که در منطقه ابوظبی امارات قرار دارد و در آن همه چیز، از باز و بسته شدن در ساختمان‌ها گرفته تا سیستم‌های تهویه مطبوع هوا و حمل و نقل درون‌شهری مبتنی بر ایده‌های فناورانه و از همه مهم‌تر دوستدار محیط‌زیست است.
کد خبر: ۳۸۵۲۸۳

خودروهایی که در این شهر تردد خواهند کرد با استفاده از سیستم‌های رایانه‌ای کنترل و هدایت می‌شوند. این هدایت هوشمندانه به صرفه‌جویی قابل توجه در مصرف سوخت منجر می‌شود. به نظر می‌رسد در این شهر همه چیز متفاوت باشد. البته باید به یک نکته نیز اعتراف کرد و آن این‌که بسیاری از فناوری‌های به کار گرفته شده در این شهر ارزان‌قیمت نیستند. با این حال بیشتر این فناوری‌های گران‌قیمت به خاطر آن به کار گرفته شده است تا شهری کاملا پاک ساخته شود. این شهر در ابوظبی یعنی در نقطه‌ای از جهان ساخته می‌شود که 8 درصد از ذخایر نفت خام جهان در آن قرار دارد. با این حال قرار نیست در این شهر، اثری از آلودگی‌های کربنی باشد.

نکته جالب دیگر این است که در این شهر، دانشگاهی راه‌اندازی خواهد شد که در آن صرفا به تدریس علوم مرتبط با انرژی‌های پایدار پرداخته می‌شود. این کار در راستای ساخت شهری کاملا پاک صورت می‌گیرد. قرار است در ساخت بسیاری از ساختمان‌های این شهر از مواد سبز و دوستدار محیط‌زیست استفاده شود. با این حال باید تا سال‌های آینده منتظر ماند و دید که آیا این شهر مبتنی بر فاکتورهایی که از پیش مطرح شده است، ساخته می‌شود یا نه؟ آیا می‌توان گفت Masdar City شهری کاملا سبز و قابل سکونت برای افراد مختلف با ایده‌ها و نظرات گوناگون خواهد بود یا نه؟

گرچه برخی کارشناسان درخصوص عملی بودن این پروژه تردیدهایی مطرح کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد اگر تمامی پروژه‌های سبزی که برای گوشه و کنار این شهر در نظر گرفته شده است در محیطی کاملا کنترل شده ساخته شود، می‌توان از هم‌اکنون چشم‌انداز روشنی برای این شهر ترسیم کرد. Masdar City می‌تواند الگویی مناسب برای شهرنشینی مدرن و پاک در سال‌های آینده باشد؛ دورانی که زمین در آستانه گرمایش جهانی نگران‌کننده‌ای قرار خواهد گرفت.

برایان والش

 مقاله‌نویس نشریه time

مترجم: فاطمه پورمزرعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها