ستاد حفاظت اضطراری پل گرگر تشکیل شد

پل سازه‌های آبی شوشتر در وضعیت بحرانی

مدیر پایگاه‌های میراث جهانی با اشاره به این‌که سازه نگهبان برای پل گرگر طی روزهای آینده به کارگرفته می‌شود، گفت: با بحرانی‌شدن وضعیت پل سازه‌های آبی شوشتر عبور و مرور از روی این پل را ممنوع خواهیم کرد.
کد خبر: ۳۸۴۱۷۳

پرویز سعادتی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در پی بارش‌های اخیر باران در شوشتر وضعیت پل گرگر در وسط محدوده ثبتی سازه‌های آبی شوشتر بحرانی شد که در همین راستا امروز ستاد حفاظت اضطراری پل گرگر تشکیل شد.

وی در ادامه اعضای ستاد حفاظت اضطراری پل گرگر را مدیرکل میراث فرهنگی استان خوزستان، مدیر پایگاه جهانی سازه‌های شوشتر، فرماندار شوشتر، شهردار و نماینده گنجینه ملی آب عنوان کرد.

مدیر پایگاه‌های میراث جهانی با بیان این‌که در حال حاضر وظایف این ستاد مشخص شده است، گفت: باید ظرف روزهای آینده سازه نگهبان برای پل گرگر آماده شود تا از رانش پل جلوگیری کند.

سعادتی ادامه داد: پس از اجرای سازه نگهبان باید دیواره حفاظتی برای جلوگیری از برخورد آب با پل گذاشته شود تا از نشست بیش از پیش آن جلوگیری صورت پذیرد.

وی تأکید کرد: علاوه بر عوامل طبیعی چون نزولات جوی، موضوع عبور و مرور خودروها از روی پل نیز باعث نشست و تخریب پل می‌شود که این ستاد، عبور و مرور از روی پل گرگر را ممنوع خواهد کرد.

سازه‌های آبی شوشتر در دوران ساسانیان به منظور بهره‌گیری از نیروی آب به‌عنوان محرک آسیاب‌های صنعتی ساخته شده است. در این مجموعه بزرگ، ساختمان آسیابها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب و سیکا که محلی برای استراحت و تفریح است قابل توجه و جالب هستند.

پل بند گرگر بر فراز مجموعه آسیاب‌ها و آبشارها قرار دارد که مسیر رودخانه گرگر را مسدود کرده است و با به وجود آمدن اختلاف سطح آب رودخانه به تونل‌های سه‎گانه مجموعه هدایت می‌شود. این پل بند در 800 متری پایین‎دست بند میزان قرار دارد.

پیشینه ساخت این پل بند را به دوره صفوی نسبت می‌دهند. بر اساس نمونه‌برداری‌ها و آزمایش‌های انجام شده روی نمونه آجر این پل قدمت آن 30 +/ ــ 470 سال تعیین شده است.

به گفته محمدرضا آملازاده؛ فرماندار شوشتر، پل گرگر از 2 سال قبل مشکل ریزش دارد که اواخر دی‌ماه در پی بارندگی‌ها وضعیت پل وخیم شده و تردد روی آن به طور کامل متوقف می‌شود.

تا یک سال قبل تردد از بخشی از آن به صورت یک طرفه بود، اما پس از آن مردم از همان باند به طور 2 طرفه رفت و آمد می‌کردند.

سازه‌های آبی شوشتر 26 ژوئن 2009 (5 تیرماه 1388) در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره 1315 به ثبت رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها