ایستگاه آرامش

فراموشی در سالمندان

فراموشی و کاهش حافظه از جمله نگرانی‌های افراد سالمند به شمار می‌رود چرا که فکر می‌کنند با بالا رفتن سن، مغز آنها دیگر مثل دوران جوانی‌شان خوب کار نمی‌کند. اگر چه فراموشکاری، که در اصطلاح پزشکی به آن آلزایمر یا زوال عقل می‌گوییم، یکی از ویژگی‌های سالمندی به حساب می‌آید، ولی دلیل نمی‌شود همه افراد با افزایش سن دچار این بیماری شوند.
کد خبر: ۳۸۳۸۹۴

در واقع فراموشی دلایل مختلفی دارد که افزایش سن یکی از آن دلایل است. در این میان برخی مشکلات مغزی که در افراد بر اثر تب بالا، تغذیه نامناسب، واکنش نامناسب نسبت به داروها، لخته‌های خونی در مغز، تومورها و عفونت‌های مغزی، اختلالات کبدی، کلیوی و تیروئیدی و نیز آسیب‌های وارده به سر رخ می‌دهد، اگر چه جزو زوال عقل قرار نمی‌گیرند ولی می‌تواند باعث از بین رفتن حافظه فرد شود که بسیار هم جدی بوده و باید سریعا درمان شود. برخی فراموشی‌ها که در سالمندان رخ می‌دهد ممکن است ریشه عاطفی داشته باشد. احساس ناراحتی شدید، نگرانی، خستگی، بازنشستگی، روبه‌رو شدن با مرگ دوستان یا عزیزان، افسردگی، اضطراب و استرس می‌تواند اثری روی فرد بگذارد که حافظه وی را دچار اختلال کند با حمایت عاطفی دوستان و خانواده می‌توان به این افراد کمک کرد.

مغز خود را تقویت کنید

فعالیت‌ها و سرگرمی‌هایی را که دوست دارید، انجام دهید و خود را مشغول کنید. در فعالیت‌های ورزشی شرکت کنید. مغز در زمان انجام حرکات ورزشی فعال‌تر عمل می‌کند.

به پیاده‌روی بروید. هرگز به سمت مصرف مشروبات الکلی نروید. برای کاهش استرس و اضطراب و افسردگی، خود را به انجام کارهای مورد علاقه مشغول کنید. حل جدول، کار کردن با کامپیوتر و اینترنت، تماشای تلویزیون و گوش دادن به رادیو، خواندن کتاب و روزنامه و هر فعالیتی که مغز را درگیر کند به مغز کمک می‌کند. استفاده ار رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات مغز را تازه نگه داشته و از بروز آلزایمر و فراموشی جلوگیری می‌کند. اگر هم دچار آلزایمر هستید سعی کنید شرایطی را فراهم کنید که فراموشی شما را کاهش دهد. کارها و قرارهایی را که دارید جایی یادداشت کنید و دم دست بگذارید. هرگز تنها از خانه خارج نشوید و حتما یک نفر را همراه خود ببرید. تمام راهکارهایی را که برای تقویت مغز گفتیم را هم می‌توانید انجام دهید تا به بهبود عملکرد مغزی شما کمک کند.

پروانه غفاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها