سامان سالور ازجمله کارگردان‌هایی است که امسال 2 فیلم در جشنواره خواهد داشت. فیلم اول او به نام «1359» با بازی پرویز پرستویی و فرهاد اصلانی در ژانر دفاع مقدس است و نخستین فیلم این کارگردان است که با مجوز رسمی وزارت ارشاد ساخته می‌شود و در آن عوامل حرفه‌ای و قدیمی سینما شرکت دارند. 1359 یکی از فیلم‌های شاخص دفاع مقدسی جشنواره امسال است که به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی ساخته شده است و جزو آثاری است که کاملا آماده شده و بدون هیچ مشکلی راهی جشنواره است.
کد خبر: ۳۸۰۲۹۹

 تنها نکته قابل توجه درباره فیلم این که در واقع 1359، چهارمین فیلم سالور پس از «ساکنان سرزمین سکوت»، «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» و «ترانه تنهایی تهران» است اما این، نخستین فیلم مجوزدار این کارگردان است. به این ترتیب مشخص نیست که در بخش مسابقه فیلم‌های اول شرکت خواهد کرد یا در بخش مسابقه اصلی. فیلم دوم سالور «آمین خواهیم گفت» نام دارد که بدون حضور بازیگران سرشناس و مطرح ساخته می‌شود و این روزها در لرستان، آخرین مراحل فیلمبرداری‌اش را می‌گذراند. بازیگران اصلی این فیلم محمود نظرعلیان و علیرضا مهران هستند و داستانش درباره اهالی یک روستا در ارتباط با فردی به نام حسن. فیلمبردار «آمین خواهیم گفت» مسعود سلامی است، صدابردار آن حسن زاهدی و رسول سیدعربی طراح چهره‌پردازی است.

محمدرضا عرب، فیلمساز جوانی است که پیش‌ازاین از او «آخرین ملکه زمین» را دیده‌ایم. این فیلم که داستانش درباره افغانستان بود در اکران نه‌چندان موفق‌اش دیده نشد و نتوانست مورد قضاوت درستی قرار بگیرد. عرب سال‌ها در عرصه فیلم کوتاه فعالیت داشت و اکنون در حال تولید و رساندن فیلمش به جشنواره است. پژمان بازغی، محسن تنابنده، هانیه توسلی و مریم بوبانی بازیگران اصلی فیلم جدید عرب با نام «ندارها» هستند و فیلمنامه این اثر را علیرضا طالب‌زاده نوشته که پیش از این سابقه نگارش سریال‌های تلویزیونی ارزشمندی مانند «در پناه تو»، «صاحبدلان» و «دوران سرکشی» را داشته است. به نظر می‌رسد عرب فیلم جدیدش را با الگوگیری از جریان سینمای بدنه برای نمایش و جذب مخاطب عام می‌سازد. این نکته را هم می‌توان از حضور بازیگران مطرح در این فیلم فهمید و هم از بابت استفاده از فیلمنامه علیرضا طالب‌زاده که استاد قصه‌گویی و درام‌پردازی است.

اما دومین فیلم نقی نعمتی با نام «سه و نیم» نیز آخرین مراحل تولیدش را می‌گذراند تا بزودی آماده شرکت در جشنواره فجر شود. نعمتی پیشتر فیلم «آن‌سه» را ساخته بود که درباره 3 سرباز گمشده در میان برف و بوران بود. نعمتی نیز یکی از فعالان فیلم کوتاه است که آثارش در جشنواره‌های داخلی و خارجی متعددی به نمایش درآمده و تحسین شده است. سه و نیم، سرگذشت 3 دختر جوان است که عازم سفر می‌شوند و در طول این سفر برای آنها مشکلاتی پیش می‌آید. بر خلاف فیلم قبلی این کارگردان که در محیطی طبیعی و بسیار سردسیر می‌گذشت، قصه این فیلم در شهر اتفاق می‌افتد و عمده لوکیشن‌های آن را مناظر زیبای شمال تشکیل می‌دهد. روزبه رایگا در این فیلم مدیریت فیلمبرداری را به عهده دارد. صدابردار حسن شبانکاره است و نقی نعمتی همراه محمود غفاری فیلم را تدوین می‌کنند. همچون فیلم قبلی این کارگردان، در اینجا نیز از بازیگران تازه‌کار و نه‌چندان نام‌آشنا برای ایفای نقش‌های اصلی استفاده شده است.

دیگر فیلمسازی که در سکوت خبری، فیلم تازه‌اش را جلوی دوربین برد مهرداد خوشبخت بود. خوشبخت یکی کارگردانان نام آشنا در عرصه تله‌فیلمسازی در یک دهه گذشته به شمار می‌رود و بسیاری از آثارش در زمان پخش از تلویزیون جزو نمونه‌های پربیننده و شاخص بوده‌اند. خوشبخت فیلم تازه‌اش را با موضوع کودکان و نوجوانان ساخته و از چند سال پیش درصدد ساخت این فیلم که «دونده» نام دارد، بوده است. داستان این فیلم در فضایی فانتزی و رویاگونه می‌گذرد و قصه ارتباط جالب میان یک کودک معلول با پای مصنوعی خود است. این نخستین اثر سینمایی مهرداد خوشبخت است و احتمالا در بخش مسابقه فیلم‌های اول جشنواره امسال شاهد آن خواهیم بود. جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده دونده است و در آن مصطفی احمدیان و هومن بهمنش مدیران فیلمبرداری بوده‌اند و سهراب خسروی تدوین آن را به عهده دارد. موسیقی توسط آرمان موسی‌پور ساخته می‌شود و مهران احمدی تنها بازیگر شناخته‌شده‌ای است که در کنار تعدادی از نابازیگران در دونده نقش‌آفرینی می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها