«علی‌‌احمد سعید» معروف به «آدونیس» شاعر و اسطوره‌شناس مشهور سوری در گفت‌و‌گو با روزنامه الوطن سوریه تاکید کرده که دوره شعرسرایی‌اش به پایان رسیده و قصد دارد از حالا به بعد به نوشتن زندگینامه‌اش بپردازد. به گزارش ایبنا، خبر انصراف آدونیس از سرودن شعر در حالی اعلام می‌شود که تنها چند روز از اعلام نهایی برندگان نوبل ادبیات می‌گذرد. این در حالی است که نام آدونیس برای چندمین سال پیاپی در فهرست نامزدان نوبل ادبیات به چشم می‌خورد.
کد خبر: ۳۶۱۰۸۱

آدونیس در این باره به این روزنامه سوری گفته است: از حالا به بعد، 2 پروژه را مد نظر دارم. اولی پایان دادن به سرودن شعر به معنای واقعی کلمه به این معنا که دیگر شعر به معنای شعر نخواهم گفت و این یعنی دیگر کتاب‌های عادی خود در این زمینه را هم نخواهم نوشت و دیگری، نوشتن زندگینامه‌ام است که قصد دارم همه انرژی‌ام را برای آن صرف کنم. 

دکتر صلاح فضل، منتقد ادبی در این باره می‌گوید: «شعر حرفه یا کار نیست که بتوان آن را کنار گذاشت، آدونیس هم نمی‌تواند شعر را کنار بگذارد. تصمیمی که آدونیس اعلام کرده، در حقیقت واکنش عصبی‌ او به تصمیم نوبل است که سال‌هاست برای دریافت جایزه آن انتظار می‌کشد. وی با این کار می‌خواهد به نوعی اعتراض خود را نشان دهد.»

احمد عبدالمعطی الحجازی، شاعر مشهور عرب نیز اظهارات آدونیس را صرفا تبلیغاتی برای او در رسانه‌ها دانست و گفت: «من معنای این تصمیم آدونیس را نمی‌فهمم.» 

پیش از این دکتر ریاض نعسان‌آغا، وزیر فرهنگ سوریه در این باره گفته بود: آدونیس نمی‌تواند جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کند زیرا معیارهایی که برای دریافت این جایزه در نظر گرفته شده با آنچه آدونیس دارد، متفاوت است و این موضوع را آدونیس باید درک کند. ‌‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها