چین در اولین نشست امنیتی آسیا با حضور همسایگان خود و آمریکا در پایتخت ویتنام،‌ روزسه شنبه تلاش کرد به آرام کردن شرایط بپردازد‌، این در حالی است که تنش‌هایی در خصوص تلاش‌های اخیر این کشور برای اعمال کنترل بیشتر در مناطق مورد اختلاف در آبهای آزاد وجود دارد.
کد خبر: ۳۵۹۲۲۶

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، چندین کشور مستقر در منطقه نسبت به افزایش اقدامات پرخاشگرانه‌ توسط چین در دریای مورد مناقشه اظهار نگرانی کرده‌اند. از جمله این اقدامات درگیری ماه اخیر در دریای چین شرقی بود که منجر به کاهش روابط میان چین و ژاپن به پایین‌ترین سطح طی پنج سال گذشته شد.

ژنرال لیانگ گوانگ لی از چین روز سه‌شنبه در یک سخنرانی خطاب به همتایان خود اذعان کرد:‌ پیشرفت و توسعه‌ سیستم دفاعی چین به منظور مبارزه طلبی و یا تهدید نیست بلکه به منظور تضمین امنیتی چین و ارتقای صلح و ثبات در سطوح منطقه‌ای و بین المللی است.

وی افزود:‌ امنیت کشور تنها به توانایی‌های دفاع از خود وابسته نیست و به اعتماد متقابل به دیگران نیز بستگی دارد.

این مذاکرات برای اولین بار بین ‌10 تن از وزرای دفاع آ.سه.آن و هشت تن از شرکای منطقه‌ای شامل استرالیا، چین، هند، ژاپن، نیوزیلند، روسیه، کره جنوبی و آمریکا برگزار ‌شد.

این رخداد به گفته‌ نگوین تان دانگ،‌ نخست وزیر ویتنام، در زمینه‌ شرایط منطقه‌ای و بین المللی که با پیشرفت‌های گسترده و سریع مواجه است به وقوع می پیوندد.

وی همچنین اضافه کرد:‌ ما همواره با چالش‌های امنیتی جدی از هر دو نوع سنتی و غیر سنتی مواجهیم.

روز دوشنبه ژنرال لیانگ با رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا، در ویتنام ملاقات داشت که منجر به پایان تحریم روابط نظامی پکن علیه واشنگتن در اعتراض به کمک مالی ‌4/6 میلیارد دلاری آمریکا به تایوان شد. تایوان،‌ جزیره‌ای خودمختار است که چین مدعی است جزو قلمرو این کشور است.

پس از این ملاقات‌، گیتس خاطرنشان کرد: ‌وی دعوت رسمی برای رفتن به پکن را پذیرفته و این ملاقات احتمالا در سال آینده به وقوع خواهد پیوست.

این نشست در پی تلاشهای واشنگتن و توکیو در مذاکرات روز دوشنبه برای ارتقای روابط نظامی ضعیف با چین صورت گرفت که قدرت رو به افزایش آن در میان بسیاری از همسایگانش در حال بوجود آوردن نارضایتی است.

پکن فروش تسلیحاتی آمریکا به تایوان را به عنوان اصلی‌ترین مانع بر سر راه ارتقای روابط نظامی با آمریکا اعلام کرد، در حالی که رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا از موضع پکن ابراز نارضایتی کرد.

وی اظهار کرد، مذاکرات نظامی بین پکن و واشنگتن بسیار مهم‌تر از آن هستند که با مسائل سیاسی  از مسیر خود خارج شود.

طی یک سال گذشته این اولین نشست بین وزرای دفاع دو کشور چین و آمریکا محسوب می‌شود.

پکن روابط نظامی خود را با امریکا پس از آن قطع کرد که واشنگتن در ماه ژانویه تصمیم گرفت تسلیحاتی به ارزش بیش از شش میلیارد دلار از جمله موشک‌های پاتریوت به تایوان بفروشد.

ژاپن و چین نیز روز دوشنبه تلاش کردند، با برگزاری نشستی بین لیانگ و توشیمی کیتازاوا وزیر دفاع ژاپن، اختلاف دیپلماتیک خود را که به بدترین وضع خود طی چند سال گذشته رسیده، بهبود ببخشند.

در این ملقات کیتازاوا خواستار همکاری برای ایجاد سیستم ارتباطی که می‌تواند در برخوردهای دریایی مورد استفاده قرار گیرد، شد.

گیتس تصریح کرد، اختلافات ارضی در دریای چین شرقی بین مذاکرات وی با لیانگ مطرح نشد اما وی گفت که احتمالا این مساله در جلسه روز سه‌شنبه مطرح شود.

گیتس خاطر نشان کرد، واشنگتن مخالف رویکرد دو جانبه پکن در مورد مساله‌ی ارضی در دریای چین شرقی است و اظهار کرد که کشورش از راه‌حل چند جانبه مورد تایید ویتنام و سایر کشورها در منطقه حمایت می‌کند.

دیپلمات‌ها تصریح کردند، برای نشست این هفته چین اعمال فشار کرده است تا سخنی از دریای چین شرقی به میان نیاید.

اعضای آ.سه‌.آن اظهار کردند، این جلسه بر روی مسائل ضد تروریسم، امداد رسانی در بلایای طبیعی، امنیت دریایی، پزشکی نظامی و حفظ صلح متمرکز هستند.

گیتس خطاب به چین و سایر قدرت‌های آسیایی خاطر نشان کرد، نفع ملی آمریکا در اینست که اطمینان حاصل کند خطوط حمل و نقل دریایی استراتژیک باز هستند و آمریکا و سایر ناوگان‌های دریایی در جایی که آبهای بین‌المللی محسوب می‌شود حرکت کنند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، نگوین تان دونگ، نخست وزیر ویتنام که کشورش ریاست کنونی مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.‌آن) را عهده‌دار است، تصریح کرد: این نشست اقدام جدید و حایز اهمیتی در همکاری دفاعی آ.سه.‌آن است.

پونگ کوآنگ تان، وزیر دفاع ویتنام نیز در اظهارات آغازین خود گفت: ما در اینجا جمع نشده‌ایم تا در مورد مزایای جنگ بحث کنیم بلکه هدف ما تبادل نظر در مورد همکاری برای صلح و توسعه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها