وزیر نیرو کولرهای گازی را مهمان ناخوانده خانه‌های ایرانی در سال 89 دانست و گفت: برآوردها نشان می دهد که امسال 4.5 تا 5 میلیون دستگاه کولر گازی به مدار مصرف وارد شده که این موضوع خود عاملی برای رشد مصرف برق در کشور بوده است.
کد خبر: ۳۴۳۶۴۲

مجید نامجو در گفت و گو با مهر گفت: امسال با توجه به گرمای شدید هوا ، بحث استفاده از کولرهای گازی شکل جدیدتری به خود گرفت؛ به نحوی که تنها در چند روز از سال گذشته مواجه با پیشی گرفتن پیک روز از شب بودیم ، اما امسال به صورت کلی پیک روز بیش از پیک شب بود.

وزیر نیرو افزود: روز سه شنبه 22 تیرماه، مصرف در طول روز به 41 هزار و 1 مگاوات رسید در حالی که در پیک شب، مصرف حدود 40 هزار مگاوات شد. این ارقام نشانگر فزونی 1000 مگاواتی پیک روز از پیک شب بود.

وی تصریح کرد: البته این نکته را نیز نباید از ذهن دور داشت که اصولا نیروگاه ها ، در پیک روز خروجی کمتری از پیک شب دارند ؛ چراکه دمای هوا خود به خود بر راندمان نیروگاه ها تاثیرگذار است ؛ به نحوی که نیروگاه ها در روز، 1000 مگاوات کمتر از شب تولید برق دارند.

به گفته نامجو ، در چنین شرایطی با توجه به 1000 مگاوات اختلاف پیک شب و روز در تابستان امسال، 2 هزار مگاوات اختلاف در شبکه میان پیک روز و شب بوجود آمد.

این عضو کابینه دهم اظهار داشت: خوشبختانه حدود 35 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی در کشور وجود دارد ؛ در حالی که ما در روزهای پرمصرف، تا 35 هزار و 141 مگاوات وارد مدار کردیم و توانستیم رکوردی را در این زمینه به ثبت رسانیم، ضمن اینکه برای تامین مابقی نیاز مصرف تا 41 هزار مگاوات، از واحدهای آبی استفاده شد.

وی افزود: به هرحال ورود حدود 4.5 تا 5 میلیون کولر گازی در کشور به مدار مصرف، باعث مشکلات زیادی می شود ، این درحالی است که گرمای کولر گازی در واقع باعث آمپراژ زیاد می شود و آمپر وقتی از داخل کابل ، تاسیسات و پست های برق عبور کند ، باعث داغ شدن داخل کابل می شود که این گرما باید به بیرون منتقل شود.

نامجو گفت: زمانی که دمای هوای بیرونی کابل ها هم به شدت گرم است، کابل ها خاصیت اصلی شان را از دست می دهند و خود به خود ظرفیت را پایین می آورند چراکه تحت افت ولتاژ قرار می گیرند، این درحالی است که ابتدای سیم باید نسبت به انتهای آن، 5 درصد افت ولتاژ داشته باشد اما در این مواقع مشاهده می شد که تا 20 درصد افت ولتاژ صورت می گیرد و این موجب می شود که اختلالات جزئی در سیستم بوجود آید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها